uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
(1) W art. 16 ust. 2 dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 przewidziano wprowadzenie środków wykonawczych, przy czym jednym z priorytetowych środków jest środek służący zmniejszeniu strat wynikających z trybu czuwania dla danej grupy produktów.
(2) Zużycie energii elektrycznej przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci zostało przeanalizowane w przeprowadzonym w latach 2006/2007 badaniu technicznym, środowiskowym i ekonomicznym dotyczącym strat w trybie czuwania i wyłączenia. We wnioskach z badania stwierdzono, że łączność z siecią stanie się jedną z podstawowych cech urządzeń wykorzystywanych w domu i w biurze. W dniu 21 czerwca 2008 r. Komitet ds. Ekoprojektu dla Produktów Wykorzystujących Energię zalecił, aby kwestię trybu czuwania przy podłączeniu do sieci podjąć w ramach odrębnego procesu ze względu na ówczesny brak danych.
(3) W planie działań dotyczącym ekoprojektu na lata 2009-2011 tryb czuwania przy podłączeniu do sieci zidentyfikowano jako jeden z priorytetów. W związku z tym służby Komisji przeprowadziły w latach 2010/2011 badanie przygotowawcze, w którym przeanalizowano techniczne, środowiskowe i gospodarcze aspekty trybu czuwania przy podłączeniu do sieci. Badanie opracowano przy udziale zainteresowanych stron z UE i państw niebędących członkami UE, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) W badaniu oszacowano zużycie energii elektrycznej przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe sprzedawane we Wspólnocie związane ze stanami zapewniającymi tryb czuwania przy podłączeniu do sieci na 54 TWh w 2010 r., co odpowiada 23 Mt emisji CO2. W przypadku gdy nie zostaną podjęte żadne szczególne środki, przewiduje się, że zużycie energii elektrycznej wzrośnie do 90 TWh w 2020 r. Ustalono, że można znacząco zmniejszyć zużycie energii elektrycznej związane z trybem czuwania przy podłączeniu do sieci. Niniejsze rozporządzenie powinno zwiększyć penetrację rynku przez technologie służące poprawie energooszczędności w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, prowadząc do oszczędności energii rzędu 36 TWh w 2020 r. i 49 TWh w 2025 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.
(5) W badaniu ustalono szczególnie, że funkcja zarządzania energią, która przełącza urządzenie w stan zapewniający tryb czuwania przy podłączeniu do sieci, gdy urządzenie nie wykonuje swojej głównej funkcji, jest kluczowa do celów realizacji potencjalnych oszczędności. Uznaje się, że urządzenie ponownie włączone przy pomocy impulsu zewnętrznego lub wewnętrznego może pozostawać przez ograniczony czas w trybie aktywnym niezależnie do swojej głównej funkcji, np. w celu umożliwienia obsługi serwisowej lub pobrania oprogramowania. Funkcja zarządzania energią powinna zapewniać powrót produktu do stanu zapewniającego tryb czuwania przy podłączeniu do sieci po wykonaniu odnośnych operacji.
(6) W badaniu przygotowawczym stwierdzono, że w odniesieniu do trybu czuwania przy podłączeniu do sieci konieczne jest zróżnicowanie wymogów w zależności od stopnia dostępności sieciowej. W tym celu zidentyfikowano ograniczoną liczbę urządzeń sieciowych o wysokim stopniu dostępności sieciowej, w tym routery, przełączniki sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, koncentratory i modemy, których główną funkcją jest kierowanie ruchem w sieci. Ponieważ takie urządzenia mają natychmiastowo reagować na ruch przychodzący, stan zapewniający tryb czuwania przy podłączeniu do sieci można uznać za równoważny z trybem bezczynności.
(7) Biorąc pod uwagę, że funkcje w warunkach trybu czuwania i trybu czuwania przy podłączeniu do sieci są wzajemnie połączone, a zakres produktów jest równoważny, w dniu 14 września 2011 r. Forum Konsultacyjne ds. Ekoprojektu poparło pogląd, że wymogi dla ekoprojektu dotyczące trybu czuwania przy podłączeniu do sieci należy ustanowić w akcie zmieniającym obecne rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 3 .
(8) Wymogi dotyczące trybu czuwania i wyłączenia oraz trybu czuwania przy podłączeniu do sieci należy poddać łącznie przeglądowi. Biorąc pod uwagę fakt, że termin przeglądu określony w rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008 jest wcześniejszy niż termin wejścia w życie pierwszego etapu wymogów dotyczących trybu czuwania przy podłączeniu do sieci, termin przeglądu rozporządzenia należy odroczyć o jeden rok.
(9) Biorąc pod uwagę fakt, że telewizory objęte specjalnym środkiem wykonawczym dotyczącym ekoprojektu zostały wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008, wymogi dotyczące ekoprojektu dla trybu czuwania przy podłączeniu do sieci dla telewizorów zostały ujęte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 4 . W badaniu technicznym, środowiskowym i ekonomicznym dotyczącym trybu czuwania przy podłączeniu do sieci oszacowano, że wymogi ekoprojektu dla telewizorów dotyczące trybu czuwania przy podłączeniu do sieci przyniosą do roku 2020 przybliżone oszczędności wynoszące 10 TWh.
(10) W przypadku ekspresów do kawy na posiedzeniach Forum Konsultacyjnego ds. Ekoprojektu 5 w dniach 16 grudnia 2011 r. i 18 kwietnia 2012 r. opowiedziano się za opinią, że nie należy przyjmować środka wykonawczego dla danego produktu, ale w bardziej jednoznaczny sposób określić wymogi dotyczące trybu czuwania dla ekspresów do kawy w rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008.
(11) W niniejszym rozporządzeniu wprowadza się specyfikacje dotyczące stosowania wymogów w zakresie zarządzania energią w stosunku do ekspresów do kawy odnośnie do domyślnego czasu oczekiwania, po upływie którego urządzenie automatycznie przełącza się w tryb czuwania/wyłączenia.
(12) Na podstawie badania technicznego, środowiskowego i ekonomicznego dotyczącego ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwach domowych przeprowadzonego na podstawie dyrektywy w sprawie ekoprojektu można uznać, że ograniczenie czasu oczekiwania, po którym ekspresy do kawy automatycznie przełączają się w tryb czuwania/wyłączenia przyniesie dodatkowe roczne oszczędności przekraczające 2 TWh do 2020 r. Powyższych oszczędności nie uwzględniono w założeniach dotyczących oszczędności na potrzeby rozporządzenia (WE) nr 1275/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.225.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 801/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1275/2008 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 642/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów |
| Data aktu: | 22/08/2013 |
| Data ogłoszenia: | 23/08/2013 |
| Data wejścia w życie: | 12/09/2013 |