Decyzja wykonawcza 2013/417/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 2002/99/WE ustanawiającej przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi w zakresie dodania zabiegu w celu wyeliminowania niektórych zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z mięsem

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 31 lipca 2013 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 2002/99/WE ustanawiającej przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi w zakresie dodania zabiegu w celu wyeliminowania niektórych zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z mięsem

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 4853)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/417/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2002/99/WE ustanawia się ogólne wymagania zdrowotne dla zwierząt regulujące wszystkie etapy produkcji, przetwarzania i dystrybucji produktów pochodzenia zwierzęcego w Unii oraz ich wprowadzanie do Unii z państw trzecich.

(2) Art. 4 dyrektywy 2002/99/WE przewiduje, że państwa członkowskie mogą zezwolić, pod pewnymi warunkami, na produkcję, przetwarzanie i dystrybucję produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z terytorium lub części terytorium podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt. W załączniku III do wspomnianej dyrektywy zamieszczono tabelę z wykazem zabiegów, które można stosować w celu wyeliminowania zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z mięsem i mlekiem. Zabiegi te są zgodne z zabiegami zalecanymi w odpowiednich rozdziałach Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (Kodeks zdrowia zwierząt lądowych OIE).

(3) Do rozdziału Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE dotyczącego pryszczycy włączono zabieg, który zapewnia inaktywację wirusa pryszczycy w mięsie.

(4) Zabieg ten powinien zatem zostać włączony do wykazu zabiegów w tabeli zamieszczonej w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE jako zabieg skutecznie eliminujący ryzyko pryszczycy w mięsie.

(5) Ponadto odniesienie do "pomoru małych przeżuwaczy" w tabeli zamieszczonej w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE powinno zostać zastąpione terminem "pomór małych przeżuwaczy" w celu odzwierciedlenia oficjalnej nazwy tej choroby w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE. [Nie dotyczy polskiej wersji językowej.] Ponadto cyfrę "1" w tytule tabeli należy wykreślić, a słowo "MIĘSO" przed zabiegami dotyczącymi mleka należy zastąpić słowem "MLEKO".

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do dyrektywy 2002/99/WE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 2002/99/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

Zabiegi w celu wyeliminowania niektórych zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z mięsem i mlekiem
MIĘSO

Zabiegi(*)

Choroby
Pryszczyca Klasyczny pomór świń Choroba pęcherzykowa świń Afrykański pomór świń Księgosusz Rzekomy pomór drobiu Influenza drobiu Pomór małych przeżuwaczy
a) Obróbka termiczna w hermetycznie zamkniętym pojemniku przy wartości F0 wynoszącej 3,00 lub większej(**) + + + + + + + +
b) Obróbka termiczna w temperaturze minimum 70 °C, którą należy uzyskać w całej objętości mięsa + + + 0 + + + +
ba) Dokładne gotowanie mięsa, uprzednio oddzielonego od kości i tłuszczu, ogrzanego w taki sposób, że wewnętrzna temperatura w wysokości co najmniej 70 °C jest utrzymywana przez co najmniej 30 minut + 0 0 0 0 0 0 0
c) Obróbka termiczna w temperaturze minimum 80 °C, którą należy uzyskać w całej objętości mięsa + + + + + + + +
d) Obróbka termiczna w hermetycznie zamkniętym pojemniku w przynajmniej 60 °C przez minimum 4 godziny, podczas tego okresu czasu temperatura przynajmniej 70 °C musi utrzymywać się wewnątrz pojemnika przez 30 minut + + + + + - - +
e) Fermentacja naturalna i dojrzewanie nie krótsze niż dziewięć miesięcy dla mięsa bez kości, w rezultacie dające następujące właściwości: wartość Aw nie większa niż 0,93 lub wartość pH nie większa niż 6,0 + + + + + 0 0 0
f) Ten sam zabieg jak w lit. e) powyżej, jednak mięso może być z kością (*) + + + 0 0 0 0 0
g) Salami: obróbka zgodnie z kryteriami określonymi w ramach procedury zgodnej z art. 12 ust. 2 w następstwie opinii odnośnego Komitetu Naukowego + + + 0 + 0 0 0
h) Szynki i polędwice: obróbka obejmująca fermentację naturalną i dojrzewanie przez co najmniej 190 dni dla szynek i 140 dni dla polędwic 0 0 0 + 0 0 0 0
i) Obróbka termiczna zapewniająca utrzymanie temperatury przynajmniej 65 °C wewnątrz pojemnika przez okres czasu konieczny dla uzyskania wartości pasteryzacji (pv) równej lub większej niż 40 + 0 0 0 0 0 0 +
MLEKO i przetwory mleczne (w tym śmietana) przeznaczone do spożycia przez ludzi
a) Ultrawysoka temperatura

(UHT = minimalna obróbka w 132 °C przez przynajmniej 1 sekundę)

+ 0 0 0 0 0 0 0
b) Jeżeli mleko ma pH poniżej 7,0, prosta wysokotemperaturowa krótkotrwała pasteryzacja (HTST) + 0 0 0 0 0 0 0
c) Jeżeli mleko ma pH powyżej 7,0, podwójna HTST + 0 0 0 0 0 0 0
+: Skuteczność rozpoznana.

0: Skuteczność nierozpoznana.

(*) Należy podjąć wszelkie niezbędne środki, aby uniknąć zanieczyszczenia krzyżowego.

(**) F0 jest obliczany zabójczym skutkiem przetrwalników bakterii. Wartość F0 wynosząca 3,00 oznacza, że najzimniejszy punkt produktu został ogrzany wystarczająco, aby osiągnąć taką skuteczność zabijania, jak w temperaturze 121 °C (250 °F) w ciągu 3 minut szybkiego ogrzewania i natychmiastowego chłodzenia."

1 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.206.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/417/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 2002/99/WE ustanawiającej przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi w zakresie dodania zabiegu w celu wyeliminowania niektórych zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z mięsem
Data aktu: 31/07/2013
Data ogłoszenia: 02/08/2013
Data wejścia w życie: 02/08/2013