Rozporządzenie wykonawcze 52/2013 zmieniające załącznik XIb do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do wina półmusującego, wina półmusującego gazowanego oraz zagęszczonego moszczu winogronowego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 52/2013
z dnia 22 stycznia 2013 r.
zmieniające załącznik XIb do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do wina półmusującego, wina półmusującego gazowanego oraz zagęszczonego moszczu winogronowego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 113d ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 113d rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w załączniku XIb tego rozporządzenia wymienione są kategorie produktów winiarskich, które mogą być stosowane w Unii do celów wprowadzania do obrotu produktu zgodnego z warunkami ustanowionymi w wymienionym załączniku.

(2) W odniesieniu do wina półmusującego i wina półmusującego gazowanego w pkt 8 i 9 załącznika XIb rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 przewiduje się, że wina te otrzymywane są z wina. Jednakże w pkt 17 i 18 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(2) przewiduje się, że produkty te otrzymywane są z innych produktów nadających się do produkcji wina. Reforma sektora wina wprowadzona rozporządzeniem Rady (WE) nr 479/2008(3) nie miała na celu zmiany wykazu produktów, z których otrzymuje się wino półmusujące i wino półmusujące gazowane. Należy zatem na nowo ustanowić, że wino półmusujące i wino półmusujące gazowane mogą być również otrzymywane z młodego wina w trakcie fermentacji, z moszczu winogronowego lub z częściowo sfermentowanego moszczu winogronowego.

(3) Nowe procesy produkcji rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego umożliwiają otrzymanie rektyfikowanego zagęszczonego moszczu skrystalizowanego. Definicja rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego zawarta w pkt 14 załącznika XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 przewiduje jedynie postać płynną. Należy dostosować definicję rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego, aby objąć nią jego postać skrystalizowaną.

(4) Należy zatem zmienić załącznik XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ustanowionego na mocy art. 195 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 8 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) otrzymywany z wina, młodego wina w trakcie fermentacji, moszczu winogronowego lub częściowo sfermentowanego moszczu winogronowego, pod warunkiem że produkty te mają całkowitą zawartość alkoholu nie mniejszą niż 9 % obj.;";

2)
pkt 9 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) otrzymywany z wina, młodego wina w trakcie fermentacji, moszczu winogronowego lub częściowo sfermentowanego moszczu winogronowego;";

3)
pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy

»Rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy« to

a) produkt w postaci niekarmelizowanej cieczy, który:

(i) otrzymywany jest w drodze częściowej dehydratacji moszczu winogronowego przy użyciu którejkolwiek z dozwolonych metod innej niż bezpośrednie nagrzewanie, prowadzonej w taki sposób, że liczba wskazana przez refraktometr użyty zgodnie z metodą, która zostanie określona zgodnie z art. 120g, w temperaturze 20 °C nie jest niższa niż 61,7 %;

(ii) został poddany dozwolonej obróbce celem odkwaszenia i wyeliminowania wszystkich składników innych niż cukier;

(iii) posiada następujące właściwości:

- pH nieprzekraczające 5 przy 25 ° w skali Brixa,

- gęstość optyczna na poziomie 425 nm dla grubości 1 cm nieprzekraczająca 0,100 w moszczu gronowym stężonym przy 25 ° w skali Brixa,

- zawartość sacharozy - przy użyciu metody analizy, która zostanie określona - niewykrywalna,

- indeks Folin-Ciocalteu nieprzekraczający 6,00 przy 25° w skali Brixa,

- dająca się miareczkować kwasowość nieprzekraczająca 15 miliekwiwalentów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- zawartość dwutlenku siarki nieprzekraczająca 25 miligramów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- całkowita zawartość kationów nieprzekraczająca 8 miliekwiwalentów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- przewodność właściwa przy 25 ° w skali Brixa i 20 °C nieprzekraczająca 120 mikrosimens/cm,

- zawartość hydroksymetylofurfurylu nieprzekraczająca 25 miligramów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- obecność mezoinozitolu;

b) produkt w postaci niekarmelizowanego ciała stałego, który:

(i) otrzymywany jest w drodze krystalizacji płynnego rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego bez użycia rozpuszczalnika;

(ii) został poddany dozwolonej obróbce celem odkwaszenia i wyeliminowania wszystkich składników innych niż cukier;

(iii) posiadający następujące właściwości po rozcieńczeniu w roztworze przy 25 ° w skali Brixa:

- pH nieprzekraczające 7,5,

- gęstość optyczna na poziomie 425 nm dla grubości 1 cm nieprzekraczająca 0,100,

- zawartość sacharozy - przy użyciu metody analizy, która zostanie określona - niewykrywalna,

- indeks Folin-Ciocalteu nieprzekraczający 6,00,

- dająca się miareczkować kwasowość nieprzekraczająca 15 miliekwiwalentów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- zawartość dwutlenku siarki nieprzekraczająca 10 miligramów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- całkowita zawartość kationów nieprzekraczająca 8 miliekwiwalentów na kilogram zawartości łącznej cukrów,

- przewodność właściwa w 20 °C nieprzekraczająca 120 mikrosimens/cm,

- zawartość hydroksymetylofurfurylu nieprzekraczająca 25 miligramów zawartości łącznej cukrów,

- obecność mezoinozitolu.

Dopuszczalna rzeczywista zawartość alkoholu w rektyfikowanym zagęszczonym moszczu winogronowym jest nie większa niż 1 % obj.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, s. 1.

(3) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.20.44

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 52/2013 zmieniające załącznik XIb do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do wina półmusującego, wina półmusującego gazowanego oraz zagęszczonego moszczu winogronowego
Data aktu: 22/01/2013
Data ogłoszenia: 23/01/2013
Data wejścia w życie: 26/01/2013