uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla 2,4-DB, indoksakarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla dimetomorfu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Należy wprowadzić pewne dostosowania techniczne, w szczególności nazwę substancji czynnej "2,4 DB" należy zastąpić nazwą "2,4-DB". Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II i część B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W odniesieniu do 2,4-DB Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem)" przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ziarna jęczmienia, owsa, żyta i pszenicy, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz, a także dla mleka krowiego, owczego i koziego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do dimetomorfu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Zalecił też obniżenie NDP dla ananasów, ziemniaków, dymki, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, kalarepy, endywii, cykorii warzywnej, fasoli (świeżej, bez strąków), maku i nasion rzepaku, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz oraz dla mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu, a także mleka krowiego, owczego i koziego oraz jaj ptasich. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla jeżyn, malin i szpinaku Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do warzyw cebulowych - pozostałych należy ustanowić NDP o wartości innej niż ta określona przez Urząd ze względu na brak ryzyka dla konsumenta i w oparciu o dodatkowe informacje dotyczące dobrej praktyki rolniczej, przedstawione przez Niemcy. W odniesieniu do czosnku, cebuli, szalotki, brokułów, kapusty głowiastej, kapustnych liściowych, sałaty, endywii, szpinaku, boćwiny i selera po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 4 , 5 . Należy uwzględnić te opinie.
(5) W odniesieniu do indoksakarbu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 6 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd zalecił obniżenie NDP dla borówek amerykańskich, porzeczek, agrestu, róży dzikiej, morw, głogu, bzu czarnego, brukselki, kapusty głowiastej, endywii, orzeszków ziemnych, nasion rzepaku i ziaren kukurydzy. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla jabłek, brokułów, kalafiorów, roszpunki warzywnej, rokiety siewnej, rukoli, liści i pędów kapustnych, mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do truskawek, malin, kapusty pekińskiej, roszpunki warzywnej, fasoli (świeżej, w strąkach), karczochów, kopru włoskiego i rabarbaru po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejną opinię dotyczącą NDP 7 . Należy uwzględnić tę opinię.
(6) W odniesieniu do piraklostrobiny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 8 . Urząd zalecił obniżenie NDP dla endywii i łubinu (suchego). W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla winogron stołowych, selera, nasion bawełny i ziaren kawy Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do pomarańczy, kapustnych liściowych, siemienia lnu, orzeszków ziemnych, maku, ziaren sezamu, nasion rzepaku, nasion gorczycy, nasion bawełny, rokosza barwierskiego, ogórecznika, lnicznika właściwego i rącznika pospolitego po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 9 , 10 . Należy uwzględnić te opinie. W odniesieniu do wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, truskawek, jeżyn, malin, borówek amerykańskich, papai, cebuli, dyniowatych - z jadalną skórką, jęczmienia, owsa, żyta, sorgo i pszenicy po przedłożeniu przez Urząd opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Komisja Codex Alimentarius (CAC) 11 przyjęła NDP zawarte w Kodeksie (CXL) dla piraklostrobiny. Należy uwzględnić te wartości CXL z wyjątkiem tych, które nie są bezpieczne dla europejskiej grupy konsumentów i w sprawie których Unia zgłosiła do CAC zastrzeżenie 12 .
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin na zastosowanie zmienionych NDP w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II oraz części A i B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
http://www.codexalimentarius.org/download/report/777/REP12_PRe. pdf
Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywienio-wych, Komisja Codex Alimentarius. Dodatki II i III. Sesja trzydziesta piąta. Rzym, Włochy, 2-7 lipca 2012 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.192.39 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 668/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, dimetomorfu, indoksakarbu i piraklostrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 12/07/2013 |
| Data ogłoszenia: | 13/07/2013 |
| Data wejścia w życie: | 02/08/2013, 02/02/2014 |