(2013/372/UE)(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2 i art. 3 ust. 7,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na wniosek władz Irlandii Rada przyznała temu krajowi pomoc finansową w drodze decyzji wykonawczej 2011/77/UE(2) w celu wsparcia programu istotnych reform gospodarczych i finansowych, ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki na ścieżkę trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Irlandii, w strefie euro i w Unii.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/77/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), dokonała dziesiątego przeglądu postępów poczynionych przez władze Irlandii we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także skuteczności tych środków oraz ich wpływu na gospodarkę i społeczeństwo.
(3) Po osiągnięciu porozumienia politycznego przez Parlament Europejski i Radę oczekuje się, że przepisy ustanawiające jednolity mechanizm nadzorczy zostaną wkrótce przyjęte. Z tego względu kolejna seria prowadzonych pod auspicjami Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) testów warunków skrajnych, którym poddane mają zostać banki w całej UE, nie odbędzie się w 2013 r., jak uprzednio planowano.
(4) W ramach przygotowań do początkowego testu warunków skrajnych w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego, a także w celu (i) uzyskania istotnych danych diagnostycznych przed zakończeniem programu; oraz (ii) zapewnienia możliwie największej spójności między poszczególnymi procesami oceny, Irlandia powinna przed końcem 2013 r. podjąć szereg kroków przygotowawczych, w tym dokonać wstępnej kompleksowej oceny bilansów.
(5) Irlandia ponownie potwierdziła swoje zobowiązanie do niezwłocznego przeniesienia odpowiedzialności za sektor gospodarki wodnej, poprzez odbieranie tych kompetencji władzom samorządowym i przekazanie ich krajowemu publicznemu przedsiębiorstwu użyteczności publicznej, oraz do wprowadzenia opłat za wodę dla gospodarstw domowych. Irlandia osiągnęła duży postęp w realizacji reformy swojego sektora gospodarki wodnej, przejawiające się m.in. przyjęciem odpowiednich przepisów, ustanowieniem przedsiębiorstwa Irish Water oraz ukończeniem działań operacyjnych w ramach procesu przeniesienia wspomnianych kompetencji. Względy techniczne uzasadniają odroczenie do 2014 r. wprowadzenia opłat za wodę dla gospodarstw domowych, nie powodując zagrożenia dla całego procesu reformy.
(6) W świetle powyższych zmian i okoliczności należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/77/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.