Decyzja wykonawcza 2013/39/UE wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 18 stycznia 2013 r.
wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 60)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/39/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 stycznia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych(1), w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 6,

uwzględniając wniosek złożony przez przedsiębiorstwo Noble Energy International Ltd drogą elektroniczną w dniu 17 sierpnia 2012 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

I. STAN FAKTYCZNY

(1) W dniu 17 sierpnia 2012 r. Komisja otrzymała za pośrednictwem poczty elektronicznej pismo w sprawie wniosku na mocy art. 30 ust. 4 dyrektywy 2004/17/WE.

(2) Przedmiotowy wniosek, złożony przez Noble Energy International Ltd., dotyczy poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze. Zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2004/17/WE Komisja poinformowała Cypr pismem z dnia 26 września 2012 r. o złożonym wniosku i zwróciła się o informacje dodatkowe. Cypr udzielił odpowiedzi w dniu 24 października 2012 r.

II. RAMY PRAWNE

(3) Artykuł 30 dyrektywy 2004/17/WE stanowi, że zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia jednego z rodzajów działalności objętych dyrektywą 2004/17/WE nie podlegają wspomnianej dyrektywie, jeżeli w państwie członkowskim, w którym ta działalność jest wykonywana, podlega ona bezpośrednio konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony. Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, dokonuje się na podstawie obiektywnych kryteriów, uwzględniających specyfikę danego sektora. Dostęp uważa się za nieograniczony, jeśli państwo członkowskie wdrożyło i stosuje odpowiednie prawodawstwo Unii, otwierające dany sektor lub jego część.

(4) Jako że Cypr wdrożył i stosuje dyrektywę 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów(2), należy uznać, że dostęp do rynku nie jest ograniczony zgodnie z art. 30 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy 2004/17/WE. Bezpośrednie podleganie konkurencji na danym rynku należy oceniać w oparciu o różne kryteria, z których żadne samo w sobie nie ma znaczenia rozstrzygającego.

(5) Przy ocenie, czy dane podmioty gospodarcze podlegają bezpośredniej konkurencji na rynkach, których dotyczy niniejsza decyzja, należy wziąć pod uwagę udział w tych rynkach głównych ich uczestników i poziom koncentracji tych rynków.

(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania reguł konkurencji.

III. OCENA

(7) Zgodnie z ustaloną praktyką Komisji(3) poszukiwanie ropy naftowej i gazu ziemnego stanowi jeden istotny rynek produktowy, ponieważ nie jest możliwe określenie na samym początku poszukiwań, czy zakończą się one znalezieniem ropy naftowej czy gazu ziemnego. Co więcej, w wyniku tej samej, ugruntowanej praktyki Komisji ustalono, że zasięg geograficzny tego rynku jest ogólnoświatowy. Biorąc pod uwagę, że nic nie wskazuje na to, że w omawianym przypadku definicja zasięgu geograficznego rynku jest odmienna, zostanie ona przyjęta do celów niniejszej decyzji.

(8) Udział w rynku podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego można ocenić na podstawie trzech zmiennych: wydatków kapitałowych, udokumentowanych zasobów i prognozowanej produkcji. Wykorzystanie wydatków kapitałowych do oceny udziału podmiotów gospodarczych w rynku poszukiwania ropy naftowej i gazu uznano jednak za niewłaściwe, m.in. ze względu na duże różnice pomiędzy wymaganymi poziomami inwestycji, które są konieczne na różnych obszarach geograficznych.

(9) Pozostałe dwa wskaźniki, a mianowicie udział w udokumentowanych zasobach oraz w prognozowanej produkcji, są zwykle stosowane do oceny udziału w rynku podmiotów gospodarczych w obrębie tego sektora(4).

(10) Na Cyprze istnieje tylko jeden podmiot gospodarczy prowadzący działalność na rynku w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego, a mianowicie wnioskodawca, który uzyskał pierwszą licencję wydaną w 2008 r. po zakończeniu pierwszej rundy wydawania licencji na Cyprze. Jednakże wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące działalność na rynku światowym w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego są potencjalnymi konkurentami, ponieważ posiadają dostęp zarówno do pierwszej, jak i drugiej rundy wydawania licencji, która rozpoczęła się w lutym 2012 r. Zgodnie z informacjami otrzymanymi od władz Cypru w ramach drugiej rundy 15 przedsiębiorstw lub konsorcjów złożyło 33 wnioski.

(11) Według dostępnych informacji(5) na dzień 31 grudnia 2011 r. łączne potwierdzone zasoby ropy naftowej i gazu ziemnego na świecie wynosiły 481,4 mld standardowych metrów sześciennych ekwiwalentu ropy (dalej "Sm3 o. e."). Według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. Cypr odkrył tylko jedno złoże węglowodorów, zgłoszone przez wnioskodawcę, o zasobach gazu ziemnego wynoszących szacunkowo prawie 200 Sm3 o. e(6). Jeżeli istnienie tych zasobów zostanie potwierdzone, wynosiłyby one nieznacznie powyżej 0,09 % potwierdzonych światowych zasobów gazu ziemnego i miałyby znacznie mniejszy udział w łącznych zasobach ropy naftowej i gazu ziemnego, jednocześnie podniosłyby udział wnioskodawcy w potwierdzonych światowych zasobach gazu ziemnego z 0,0416 % do 0,1367 %.

(12) Rynek poszukiwania ropy i gazu nie jest bardzo skoncentrowany. Oprócz spółek państwowych rynek charakteryzuje się obecnością trzech największych międzynarodowych koncernów prywatnych skoncentrowanych pionowo (ang. super majors) (BP, ExxonMobil i Shell), a także pewnej liczby dużych koncernów (ang. majors). Te elementy wskazują na bezpośrednie podleganie konkurencji.

IV. WNIOSKI

(13) W świetle przeanalizowanych czynników należy uznać, że warunek bezpośredniego podlegania konkurencji, określony w art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE, jest spełniony na Cyprze.

(14) Ponieważ warunek nieograniczonego dostępu do rynku uznaje się za spełniony, dyrektywa 2004/17/WE nie powinna mieć zastosowania w sytuacji, gdy podmioty zamawiające udzielają zamówień mających na celu umożliwienie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze, ani gdy organizowane są konkursy na prowadzenie takiej działalności na tym obszarze geograficznym.

(15) Niniejsza decyzja opiera się na sytuacji prawnej i faktycznej istniejącej w okresie od sierpnia do października 2012 r., ustalonej na podstawie informacji przedłożonych przez wnioskodawcę i Cypr. Decyzja ta może ulec zmianie, jeżeli nastąpią istotne zmiany stanu prawnego i faktycznego, które spowodują, że warunki stosowania art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE nie będą już spełnione.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dyrektywa 2004/17/WE nie ma zastosowania w odniesieniu do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające w celu umożliwienia poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2013 r.

W imieniu Komisji

Michel BARNIER

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 3.

(3) Zob. w szczególności decyzję Komisji z dnia 19 listopada 2007 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem (sprawa COMP/M.4934 - KAZMUNAIGAZ/ROMPETROL) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 139/2004 (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

(4) Zob. w szczególności pkt 25 i 27 decyzji Komisji 2004/284/WE z dnia 29 września 1999 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (sprawa IV/M.1383 - Exxon/Mobil) (Dz.U. L 103 z 7.4.2004, s. 1) oraz kolejne decyzje, m.in. decyzję Komisji z dnia 3 maja 2007 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem (sprawa COMP/M.4545 - STATOIL/HYDRO) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 139/2004.

(5) Zob. pkt 5.2.1 wniosku i źródła tam zacytowane, w szczególności raport BP Statistical Review of World Energy z czerwca 2012 r., zwany dalej "statystykami BP".

(6) Wyniki wierceń poszukiwawczych wyniosły od 5 do 8 bln stóp sześciennych, o łącznej średniej 7 bln stóp sześciennych, co odpowiada 0,19824 bln m3 gazu.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.18.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/39/UE wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych
Data aktu: 18/01/2013
Data ogłoszenia: 22/01/2013