Decyzja 2013/285/UE w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS

DECYZJA RADY
z dnia 10 czerwca 2013 r.
w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS

(2013/285/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 i art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 5 listopada 2012 r. Haiti w imieniu grupy Członków - krajów najmniej rozwiniętych (kraje LDC) złożyło oficjalnie wniosek o przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (porozumienie TRIPS) Światowej Organizacji Handlu (WTO) zgodnie z art. 66 ust. 1 tego porozumienia.

(2) Obecny okres przejściowy, jak ustalono w decyzji Rady TRIPS z dnia 29 listopada 2005 r., miał zakończyć się dnia 1 lipca 2013 r.

(3) Art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS przewiduje, że Rada TRIPS "wyraża zgodę na przedłużenie tego okresu na podstawie dobrze umotywowanego wniosku Członka - kraju najmniej rozwiniętego".

(4) Wspomaganie i ochrona własności intelektualnej jest kluczowym czynnikiem w promowaniu wzrostu społeczno-gospodarczego, jak stwierdzili ministrowie na forum regionalnego spotkania przygotowawczego dla Afryki w Dar es Salaam w marcu 2013 r., poprzedzającego coroczną konferencję przeglądową ministrów Rady Społeczno-Gospodarczej ONZ, wzywając do podwojenia wysiłków na rzecz wypracowania ram prawnych i politycznych, w tym między innymi w zakresie własności intelektualnej.

(5) Tempo i zakres wdrażania porozumienia TRIPS przez kraje LDC są zróżnicowane.

(6) Ważną rolę we wdrażaniu porozumienia TRIPS odgrywa pomoc techniczna i finansowa, jej skuteczność i właściwa koordynacja.

(7) Część krajów LDC poczyniła dotychczas istotne kroki w zakresie własności intelektualnej, jednak pozostaje faktem, że kraje LDC mają specyficzne potrzeby i wymogi oraz w dalszym ciągu napotykają na ograniczenia natury ekonomicznej, finansowej i administracyjnej, dlatego też potrzebują elastyczności i dodatkowego czasu na wdrożenie porozumienia TRIPS.

(8) Konieczne jest zatem przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie porozumienia TRIPS dla krajów LDC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, jakie ma zająć Unia Europejska na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu, dotyczące wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla krajów LDC na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS, jest następujące: kraje LDC nie powinny być zobowiązane do stosowania postanowień porozumienia TRIPS, innych niż art. 3, 4 i 5, przez okres, który ma być uzgodniony w 2005 r. w drodze konsensusu przez członków WTO, lub do czasu, gdy przestaną być Członkami - krajami najmniej rozwiniętymi, zależnie od tego, która data nastąpi wcześniej.
2.
Podczas okresu przedłużenia kraje LDC nie mogą obniżać istniejącego poziomu ochrony własności intelektualnej poniżej standardów ustalonych przez porozumienie TRIPS. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla decyzji Rady TRIPS z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie przedłużenia okresu przejściowego na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych odnośnie do niektórych obowiązków dotyczących produktów farmaceutycznych.
3.
Ponadto przez okres przedłużenia należy odpowiednio uwzględnić i przeanalizować zróżnicowany stan wdrażania porozuminia TRIPS i potrzeby zidentyfikowane w krajach LDC oraz to, w jaki sposób pomoc techniczna oraz programy na rzecz zwiększania potencjału mogą być skuteczniej koordynowane, wykorzystywane i oceniane, ze szczególną uwagą skoncentrowaną na obszarach o natychmiastowej użyteczności, aby umożliwić proces stopniowej integracji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2013 r.

W imieniu Rady

E. GILMORE

Przewodniczący

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.162.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/285/UE w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS
Data aktu: 10/06/2013
Data ogłoszenia: 14/06/2013