uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 ust. 3 oraz art. 30 ust. 5,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) Wykaz ten może zostać uaktualniony z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiającego jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(2).
(3) W dniu 10 lutego 2011 r. polska Krajowa Rada Winiarstwa i Miodosytnictwa złożyła wniosek o zmianę unijnego wykazu dodatków do żywności, aby umożliwić stosowanie kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych określonych w polskiej ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina(3) ("polska ustawa o wyrobach winiarskich").
(4) Napoje alkoholowe objęte polską ustawą o wyrobach winiarskich nie są objęte rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych(4), ponieważ nie wchodzą w zakres kategorii produktów winiarskich wymienionych w załączniku XIb do tego rozporządzenia. Wyroby aromatyzowane objęte polską ustawą o wyrobach winiarskich nie są zatem również objęte przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromaty- zowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych(5).
(5) Stosowanie dodatków w wyrobach objętych rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 jest dopuszczone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r. ustanawiającym niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń(6) oraz odpowiednimi środkami wykonawczymi. Akty te nie mają zastosowania do napojów alkoholowych objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich.
(6) Niemniej jednak w art. 113d ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 przewiduje się, że państwa członkowskie mogą zezwolić na używanie określenia "wino" w stosunku do wyrobów innych niż przewidziane w załączniku XIb do tego rozporządzenia, jeśli występuje ono w połączeniu z nazwą owocu w formie nazwy złożonej w odniesieniu do wprowadzanych na rynek produktów otrzymywanych w procesie fermentacji owocu innego niż winogrona. Zgodnie z art. 113d ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 Rzeczpospolita Polska zezwoliła na używanie określenia "wino" w stosunku do napojów alkoholowych wymienionych w polskiej ustawie o wyrobach winiarskich. W związku z powyższym stosowanie dodatków w tych wyrobach powinno być ujęte w wykazie zawartym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, nie naruszając przepisów mających zastosowanie w pozostałych państwach członkowskich w odniesieniu do nazwy tych wyrobów.
(7) Napoje alkoholowe wymienione w polskiej ustawie o wyrobach winiarskich należą do następujących kategorii żywności ujętych w wykazie w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008:
- Wino owocowe markowe, wino owocowe wzmocnione, wino owocowe aromatyzowane, wino z soku winogronowego oraz aromatyzowane wino z soku winogronowego należy włączyć do wykazu pod kategorią 14.2.4: "Wino owocowe i made wine" w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008,
- Nalewkę na winie owocowym, aromatyzowaną nalewkę na winie owocowym, nalewkę na winie z soku winogronowego, aromatyzowaną nalewkę na winie z soku winogronowego, napój winny owocowy lub miodowy, aromatyzowany napój winny owocowy lub miodowy, wino owocowe niskoalkoholowe oraz aromatyzowane wino owocowe niskoalkoholowe należy włączyć do wykazu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 pod kategorią 14.2.8: "Inne napoje alkoholowe, w tym mieszanki napojów alkoholowych z bezalkoholowymi i napoje alkoholowe o zawartości alkoholu poniżej 15 %".
(8) Zezwolenie na stosowanie dodatków w wyrobach objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich nie prowadzi do dodatkowego narażenia konsumentów na te substancje i w związku z tym nie budzi obaw co do bezpieczeństwa.
(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 Komisja musi zasięgnąć opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w celu uaktualnienia unijnego wykazu dodatków do żywności określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, z wyjątkiem przypadków, gdy dana aktualizacja nie ma wpływu na zdrowie człowieka. Ponieważ zezwolenie na stosowanie kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich stanowi aktualizację tego wykazu niemającą wpływu na zdrowie człowieka, zasięgnięcie opinii Urzędu nie jest konieczne.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1333/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 czerwca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
(3) Dziennik Ustaw z 2011 r., nr 120, poz. 690.
(4) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, s. 1.
(6) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.150.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 509/2013 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych |
| Data aktu: | 03/06/2013 |
| Data ogłoszenia: | 04/06/2013 |
| Data wejścia w życie: | 24/06/2013 |