Rozporządzenie 397/2013 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 397/2013
z dnia 30 kwietnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z doświadczeń z monitorowaniem emisji CO2 z nowych samochodów osobowych w 2010 i 2011 r. wynika, że dokładne obliczenie średnich indywidualnych poziomów emisji i docelowych indywidualnych poziomów emisji jest możliwe jedynie na podstawie szczegółowych danych, o których mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009. Należy zatem odpowiednio dostosować dane w formie zagregowanej określone w pierwszej tabeli w części C załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009, by zawierały jedynie te dane, które są absolutnie niezbędne do wykonania tego rozporządzenia.

(2) Aby poprawić jakość i dokładność monitorowania emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych, konieczne jest jednak dokładniejsze określenie niektórych wymaganych parametrów danych i dodanie innych parametrów, które były dotychczas monitorowane na zasadzie dobrowolności.

(3) Włączenie numeru homologacji typu jako jednego z parametrów danych, które należy objąć monitorowaniem i sprawozdawczością, może poprawić środki, jakimi dysponują producenci w celu sprawdzenia swoich wstępnych obliczeń średniego indywidualnego poziomu emisji i indywidualnego docelowego poziomu emisji oraz, w konsekwencji, zapewnić większą dokładność ostatecznego zbioru danych.

(4) Samochody osobowe objęte krajową homologacją typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach zgodnie z art. 23 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(2) lub samochody objęte dopuszczeniem indywidualnym zgodnie z art. 24 tej dyrektywy nie są brane pod uwagę przy obliczaniu średnich indywidualnych poziomów emisji producenta. Ważne jest jednak monitorowanie liczby tych pojazdów w sposób spójny, aby ocenić ewentualny wpływ na proces monitorowania oraz osiąganie średniego docelowego poziomu emisji CO2 w Unii. Łączna liczba tych rejestracji powinna zatem być podawana w ujęciu rocznym.

(5) Należy również dopilnować, aby monitorowanie emisji CO2 z samochodów osobowych zostało dostosowane do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(3), poprzez dodanie, oprócz numeru homologacji typu, również pojemności silnika i zużycia energii elektrycznej jako parametrów, których monitorowanie jest obowiązkowe. Ponadto, w przypadku gdy świadectwo zgodności nie jest wykorzystywane jako główne źródło danych, a dane są pobierane między innymi z dokumentów homologacji typu, należy wyjaśnić, iż dane w tych przypadkach powinny być spójne z danymi zawartymi w świadectwach zgodności.

(6) W celu zapewnienia uwzględnienia tych zmian przy monitorowaniu danych w 2013 r. należy zapewnić wejście w życie nie później niż siódmego dnia po opublikowaniu niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 443/2009.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009 zastępuje się tekstem załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

MONITOROWANIE I SPRAWOZDAWCZOŚĆ W ODNIESIENIU DO EMISJI

CZĘŚĆ A - Gromadzenie danych dotyczących nowych samochodów osobowych oraz określanie informacji związanych z monitorowaniem poziomu CO2

1. Dla każdego roku kalendarzowego państwa członkowskie ewidencjonują następujące szczegółowe informacje w odniesieniu do każdego nowego samochodu osobowego zarejestrowanego na ich terytorium:

a) producent;

b) numer homologacji typu z rozszerzeniem;

c) typ, wariant i wersja;

d) marka i nazwa handlowa;

e) kategoria pojazdu z homologacją typu;

f) całkowita liczba nowych rejestracji;

g) masa;

h) indywidualny poziom emisji CO2;

i) powierzchnia postojowa; rozstaw osi, rozstaw kół oś kierowana i rozstaw kół druga oś;

j) rodzaj paliwa i rodzaj zasilania;

k) pojemność silnika;

l) zużycie energii elektrycznej;

m) kod technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych oraz zmniejszenie emisji CO2 w związku z daną technologią innowacyjną.

2. Szczegółowe dane, o których mowa w pkt 1, pochodzą z certyfikatu zgodności danego samochodu osobowego lub są spójne z certyfikatem zgodności wystawionym przez producenta danego samochodu osobowego. Jeżeli nie stosuje się certyfikatu zgodności, państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki, aby zapewnić odpowiednią dokładność procedury monitorowania. Jeśli dla masy lub powierzchni postojowej, o której mowa w pkt 1 lit. i) w odniesieniu do samochodów osobowych, określona jest zarówno wartość minimalna, jak i wartość maksymalna, państwa członkowskie stosują dla celów niniejszego rozporządzenia tylko wartość maksymalną. W przypadku pojazdów o podwójnym zasilaniu (benzyna/gaz), których świadectwa zgodności podają wartość indywidualnego poziomu emisji CO2 dla każdego z tych paliw, państwa członkowskie wykorzystują jedynie zmierzoną wartość dla gazu.

3. Dla każdego roku kalendarzowego państwa członkowskie określają:

a) źródła wykorzystane do zebrania szczegółowych danych, o których mowa w pkt 1;

b) całkowitą liczbę nowych rejestracji nowych samochodów osobowych podlegających homologacji typu WE;

c) całkowitą liczbę nowych rejestracji nowych samochodów osobowych objętych dopuszczeniem indywidualnym;

d) całkowitą liczbę nowych rejestracji nowych samochodów osobowych objętych krajową homologacją typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach;

e) odsetek wszystkich stacji paliw na ich terytorium, w których dostępne jest paliwo E85.

CZĘŚĆ B - Metodyka określania informacji dotyczących monitorowania emisji CO2 pochodzących z nowych samochodów osobowych

Informacje dotyczące monitorowania, które państwa członkowskie zobowiązane są określać zgodnie z częścią A pkt 1 i 3, określa się zgodnie z metodyką przedstawioną w niniejszej części.

1. Liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych

Państwa członkowskie określają liczbę nowych samochodów osobowych zarejestrowanych na ich terytorium w odnośnym roku podlegającym monitorowaniu z podziałem na pojazdy podlegające homologacji typu WE, dopuszczeniu indywidualnemu oraz krajowej homologacji typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach.

2. Rozkład w podziale na wersje nowych samochodów osobowych

Dla każdej wersji każdego wariantu każdego typu nowego samochodu osobowego ewidencjonuje się liczbę nowo zarejestrowanych samochodów osobowych oraz szczegółowe dane, o których mowa w części A pkt 1.

3. Stacje paliwowe na ich terytorium, w których dostępne jest paliwo E85, oznacza się zgodnie z art. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1014/2010(1).

CZĘŚĆ C - Format przekazywania danych

Dla każdego roku państwa członkowskie przekazują informacje określone w części A pkt 1 i 3 w następującym formacie:

Dane w formie zagregowanej, w tym ogólne informacje określone w części A pkt 3:

Państwo członkowskie(1)
Rok
Źródło danych
Całkowita liczba nowych rejestracji nowych samochodów osobowych podlegających homologacji typu WE
Całkowita liczba nowych rejestracji nowych samochodów osobowych objętych dopuszczeniem indywidualnym
Całkowita liczba nowych rejestracji nowych samochodów osobowych objętych krajową homologacją typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach
Odsetek wszystkich stacji paliw, w których dostępne jest paliwo E85, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1014/2010
Całkowita liczba stacji paliw, w których dostępne jest paliwo E85, jeśli udział tych stacji przekracza 30 % wszystkich stacji paliw, zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1014/2010
(1) Dwuliterowe kody ISO 3166 z wyjątkiem Grecji i Zjednoczonego Królestwa, których kody to odpowiednio »EL« i »UK«.

Szczegółowe dane określone w części A pkt 1

Rok Nazwa producenta

Standardowe oznaczenie UE

Nazwa producenta

Oznaczenia producenta

Nazwa producenta

Oznaczenie w rejestrze krajowym

Numer homologacji typu i jego rozszerzenie Typ Wariant Wersja Marka Nazwa handlowa Kategoria pojazdu z homologacją typu Całkowita liczba nowych rejestracji Masa (w kg) Indywidualny poziom emisji CO2 (w g/km) Rozstaw osi (w mm) Rozstaw kół oś kierowana (w mm) Rozstaw kół druga oś (w mm) Rodzaj paliwa (1) Rodzaj zasilania (1) Pojemność silnika (w cm3) Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) Kod technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnyc(2) Zmniejszenie poziomu emisji dzięki technologii innowacyjnej (w g/km)(2)
Rok 1 Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 NHT 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Rok 1 Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 NHT 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Rok 1 Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 NHT 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Rok 1 Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 NHT 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
(1) Zgodnie z art. 6.

(2) Zgodnie z art. 12."

______

(1) Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 15.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024