(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/173/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE(1), w szczególności jej art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE duńskie władze poinformowały Komisję i pozostałe państwa członkowskie o środku odnoszącym się do maszyn typu Multione S630 produkowanych przez C.S.F. Srl., via Palù 6/8, 36040 Grumolo delle Abbadesse (Vicenza), Włochy. Maszyna opatrzona była znakiem CE, dołączono do niej deklarację zgodności WE zgodnie z dyrektywą 2006/42/WE w sprawie maszyn, dyrektywą Komisji 2004/108/WE(2) w sprawie kompatybilności elektromagnetycznej i dyrektywą 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) w sprawie emisji hałasu do środowiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń.
(2) Multione S630 to wielozadaniowa maszyna do robót ziemnych, do której można zamontować szeroką gamę urządzeń dodatkowych, pozwalających na wykonywanie różnorodnych zadań w dziedzinach takich, jak leśnictwo, rolnictwo, ogrodnictwo, architektura krajobrazu, utrzymanie dróg i budownictwo.
(3) Podjęcie przez Danię przedmiotowego środka było podyktowane niespełnieniem przez maszynę podstawowych wymogów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonych w pkt 3.4.4 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, który wymaga, aby maszyna samobieżna przewożąca kierowcę, operatorów lub inne osoby, narażona na ryzyko spowodowane przez spadające przedmioty lub materiały była zaprojektowana i wykonana z uwzględnieniem takiego ryzyka i wyposażona, jeżeli pozwalają na to jej wymiary, w odpowiednią konstrukcję chroniącą.
(4) Duńskie władze wskazały, że, pomimo iż kilka spośród zamierzonych funkcji maszyny narażało operatora na ryzyko powodowane przez spadające przedmioty lub materiały, maszyna została wprowadzona do obrotu bez konstrukcji chroniącej przed spadającymi przedmiotami (FOPS). Duńskie władze zażądały od producenta podjęcia środków naprawczych. Ponieważ żądanie to nie zostało spełnione, władze duńskie zabroniły wprowadzania do obrotu maszyn Multione S630 bez FOPS i nakazały producentowi podjęcie działań naprawczych w stosunku do maszyn już wprowadzonych do obrotu.
(5) Komisja zwróciła się do producenta z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka podjętego przez Danię. W swojej odpowiedzi producent zaznaczył, że jego zdaniem nie ma potrzeby montażu FOPS, jeśli maszyna została dostarczona dla wykonywania zadań, przy których nie występuje ryzyko spowodowane przez spadające przedmioty lub materiały. Poinformował jednak Komisję, że w związku ze środkiem podjętym przez duńskie władze podjęto działania, aby zapewnić wyposażenie w FOPS wszystkich maszyn wprowadzonych na duński rynek.
(6) Zgodnie z pkt 1.1.2 lit. a) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE maszyna musi być zaprojektowana i wykonana w taki sposób, aby nadawała się do wykonywania swojej funkcji oraz mogła być obsługiwana, regulowana i konserwowana bez narażenia osób na ryzyko w trakcie wykonywania tych czynności w przewidzianych warunkach, ale także z uwzględnieniem możliwego do przewidzenia jej niewłaściwego użycia. Przedsięwzięte środki muszą mieć na celu wyeliminowanie wszelkiego ryzyka w czasie całego założonego okresu eksploatacji maszyny, z jej transportem, montażem, demontażem, unieruchomieniem i złomowaniem włącznie.
(7) W przypadku maszyn wielozadaniowych, takich jak Multione S630, nawet jeśli pierwotnie są one dostarczone dla wykonywania zadań, przy których nie występuje ryzyko powodowane przez spadające przedmioty i materiały, istnieje prawdopodobieństwo, że w czasie trwania założonego okresu eksploatacji maszyny będzie ona spełniać inne założone funkcje narażające operatora na takie ryzyko. W związku z tym projekt i konstrukcja maszyny muszą uwzględniać ryzyko powodowane przez spadające przedmioty i materiały.
(8) Badanie dowodów dostarczonych przez duńskie władze oraz uwagi przekazane przez producenta potwierdzają, że maszyna typu Multione S630 bez wyposażenia jej w FOPS nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 3.4.4 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niezgodność ta naraża operatora maszyny na poważne ryzyko obrażeń spowodowanych przez spadające przedmioty i materiały,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.
(2) Dz.U. L 337 z 13.11.2004, s. 13.
(3) Dz.U. L 162 z 3.7.2000, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.101.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/173/UE w sprawie środka podjętego przez Danię zgodnie z art. 11 dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego zakaz użycia określonego typu wielozadaniowych maszyn do robót ziemnych |
| Data aktu: | 08/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 10/04/2013 |
| Data wejścia w życie: | 10/04/2013 |