Rozporządzenie 1042/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1042/2012
z dnia 7 listopada 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie, które nie uczestniczą we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie(2), mogą wyznaczyć własną platformę aukcyjną w odniesieniu do swojej części wolumenu uprawnień objętych rozdziałami II i III dyrektywy 2003/87/WE. Zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczenie takiej platformy aukcyjnej podlega obowiązkowi umieszczenia danej platformy aukcyjnej w wykazie w załączniku III do tego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.

(3) Dnia 30 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako platformy aukcyjnej, jak określono w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.

(4) Dnia 25 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo przedstawiło zgłoszenie Komitetowi ds. Zmian Klimatu ustanowionemu na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto(3). Ponadto Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji dalsze informacje i wyjaśnienia, które we właściwy sposób uzupełniły to zgłoszenie.

(5) Aby zagwarantować, że proponowane wyznaczenie ICE jako platformy aukcyjnej, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, spełnia wymogi wspomnianego rozporządzenia i jest zgodne z celami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE, konieczne jest nałożenie na ICE pewnych warunków i obowiązków.

(6) Zgodnie z art. 18-21 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 platforma aukcyjna jest zobowiązana do realizacji szeregu zadań dotyczących dopuszczania osób do składania ofert na aukcjach, które obejmują zastosowanie środków należytej staranności wobec klienta, aby zagwarantować, że jedynie osoby uprawnione ubiegają się o dopuszczenie do bezpośredniego składania ofert na aukcji. Jej obowiązki dotyczą również badania spełnienia przez kandydatów określonych minimalnych wymogów dotyczących dopuszczenia do składania ofert, składania i rozpatrywania wniosków o dopuszczenie do składania ofert, jak również podejmowania decyzji dotyczących udzielenia lub odmowy udzielenia dopuszczenia do aukcji, cofnięcia lub zawieszenia już udzielonych dopuszczeń. Zgodnie z modelem współpracy między ICE a członkami giełdy i ich klientami członkowie giełdy ICE i niektórzy ich klienci będą wykonywali tego rodzaju funkcje związane z dopuszczeniem w odniesieniu do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów. Taki model współpracy może być zgodny z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, pod warunkiem że ICE zagwarantuje zgodność z obowiązkami spoczywającymi na platformie aukcyjnej na mocy rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.

(7) Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, wyznaczona platforma aukcyjna jest zobowiązana zapewnić pełny, uczciwy i sprawiedliwy dostęp do składania ofert na aukcjach przez MŚP oraz dostęp do składania ofert na aukcjach przez małe podmioty uczestniczące w systemie. W tym celu ICE powinna dostarczać MŚP oraz małym podmiotom uczestniczącym w systemie przejrzystych, zrozumiałych i aktualnych informacji dotyczących możliwości dostępu do aukcji prowadzonych przez ICE dla Zjednoczonego Królestwa, w tym wszelkich niezbędnych praktycznych wskazówek na temat tego, w jaki sposób w pełni korzystać z takich możliwości. Tego rodzaju informacje powinny być dostępne publicznie na stronie internetowej ICE. ICE powinna ponadto składać sprawozdania monitorującemu aukcje wyznaczonemu zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 na temat zasięgu uzyskanego w ramach swojego modelu współpracy z członkami giełdy i ich klientami, w tym poziomu uzyskanego zasięgu geograficznego, oraz w jak największym stopniu uwzględniać w tym względzie zalecenia monitorującego aukcje, tak aby zapewnić wypełnienie swoich obowiązków wynikających z art. 35 ust. 3 lit. a) i b) wspomnianego rozporządzenia.

(8) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwa członkowskie muszą wziąć pod uwagę zakres, w jakim platforma aukcyjna będąca kandydatem jest w stanie uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym, w tym na rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla. W szczególności platforma aukcyjna nie powinna mieć możliwości wykorzystywania wyznaczającej ją umowy w celu zwiększenia konkurencyjności prowadzonej przez nią innej działalności, zwłaszcza w zakresie rynku wtórnego, który organizuje. Ponadto umieszczenie ICE jako platformy aukcyjnej w wykazie powinno być uzależnione od tego, czy ICE, w tym wszyscy członkowie giełdy bądź podmioty rozliczeniowe, umożliwiają oferentom będącym kandydatami dopuszczenie do składania ofert na aukcjach bez wymogu członkowstwa lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez ICE lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez ICE lub jakąkolwiek osobę trzecią.

(9) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwo członkowskie musi uwzględnić zakres, w jakim zapewniono odpowiednie środki zobowiązujące platformę aukcyjną do przekazania wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych niezbędnych następcy danej platformy aukcyjnej do prowadzenia aukcji. Tego rodzaju środki zostały ustanowione w strategii wyjścia, która powinna zostać poddana przeglądowi przez monitorującego aukcje. ICE powinno opracować swoją strategię wyjścia w jasny sposób i we właściwym czasie, biorąc pod uwagę przede wszystkim opinię monitorującego aukcje.

(10) Zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wszelkie opłaty i warunki stosowane przez platformę aukcyjną, jak również system rozliczeniowy lub rozrachunkowy, muszą być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej. W kontekście modelu współpracy przewidzianego przez ICE, wszelkie dodatkowe opłaty i warunki stosowane przez członków giełdy i ich klientów w odniesieniu do wykonywanych przez nich funkcji związanych z dopuszczaniem powinny również być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronach internetowych podmiotów oferujących te usługi, a bezpośrednie odniesienia do tych stron internetowych powinny być dostępne na stronie internetowej ICE.

(11) Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczona platforma aukcyjna musi zapewnić dostępność mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów na potrzeby skarg zgłaszanych przez kandydatów ubiegających się o dopuszczenie do składania ofert, oferentów dopuszczonych do składania ofert lub podmiotów, którym odmówiono dopuszczenia do składania ofert, cofnięto dopuszczenie do składania ofert lub je zawieszono. Kandydaci ubiegający się o dopuszczenie do składania ofert, oferenci dopuszczeni do składania ofert lub podmioty, którym odmówiono dopuszczenia do składania ofert, cofnięto dopuszczenie do składania ofert lub je zawieszono, powinny mieć możliwość skorzystania z prawa do odwołania się zgodnie z przepisami art. 64 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, nawet jeżeli przedmiotowe decyzje są podejmowane przez członków giełdy ICE i ich klientów.

(12) Oprócz zmian w regulaminie ICE wymaganych do zapewnienia pełnej zgodności z warunkami i obowiązkami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ICE powinno również podjąć wszelkie dalsze kroki niezbędne do zapewnienia pełnego spełnienia wymogów, które mogą obejmować dostosowanie ustaleń umownych między ICE i członkami jej giełdy, między członkami giełdy i ich klientami oraz między kolejnymi klientami w łańcuchu transakcji.

(13) Ponadto niektóre odniesienia w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 powinny zostać zmienione w celu wyeliminowania luk w zakresie monitorowania procesów aukcyjnych przez monitorującego aukcje oraz ze względów zachowania spójności z innymi przepisami wspomnianego rozporządzenia.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.

(15) W celu zapewnienia przewidywalnych i terminowych aukcji platformy aukcyjnej wyznaczonej przez Zjednoczone Królestwo niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1031/2010 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 25 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) wszelkie dowody na zachowania antykonkurencyjne, nadużycia na rynku, pranie pieniędzy, finansowanie terroryzmu bądź działalność przestępczą;";

b)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) informacje o liczbie, charakterze i statusie wszelkich skarg złożonych na podstawie art. 59 ust. 4 lub art. 64 ust. 1, jak również wszelkich innych skarg przeciw platformie aukcyjnej złożonych właściwym organom krajowym nadzorującym daną platformę aukcyjną, sądom lub właściwym organom administracyjnym przewidzianym w krajowych środkach wdrażających art. 52 ust. 2 dyrektywy 2004/39/WE.";

2)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.

(2) Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

W tabeli zamieszczonej w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 dodaje się, co następuje:

"Platformy aukcyjne wyznaczone przez Zjednoczone Królestwo
2 Platforma aukcyjna ICE Futures Europe (ICE)
Okres wyznaczenia Najwcześniej od dnia 10 listopada 2012 r. do najpóźniej dnia 9 listopada 2017 r., bez uszczerbku dla art. 30 ust. 5 akapit drugi.
Definicje Do celów warunków i obowiązków mających zastosowanie do ICE stosuje się następujące definicje:

a) »regulamin giełdy ICE« - oznacza regulacje ICE, w tym w szczególności zasady dotyczące umów i procedury odnoszące się do ICE FUTURES EUA AUCTION CONTRACT oraz ICE FUTURES EUAA AUCTION CONTRACT;

b) »członek giełdy« - oznacza członka zgodnie z definicją zawartą w sekcji A.1 regulaminu giełdy ICE;

c) »klient« - oznacza klienta członka giełdy, jak również kolejnych klientów w łańcuchu transakcji, którzy ułatwiają dopuszczenie osób do składania ofert oraz działają w imieniu oferentów.

Warunki Dopuszczenie do aukcji nie jest uzależnione od członkostwa w giełdzie lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez ICE lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez ICE lub jakąkolwiek osobę trzecią.
Obowiązki 1. ICE wymaga, by wszelkie decyzje podejmowane przez członków giełdy ICE lub ich klientów odnośnie do udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, cofnięcia dopuszczenia lub jego zawieszenia były przekazywane do ICE przez członków giełdy lub ich klientów podejmujących takie decyzje w następujący sposób:

a) niezwłocznie na zasadzie indywidualnej, w przypadku decyzji o odmowie udzielenia dopuszczenia do składania ofert oraz decyzji o cofnięciu lub zawieszeniu dostępu do aukcji;

b) na żądanie, w przypadku pozostałych decyzji.

ICE dopilnowuje, aby tego rodzaju decyzje były przedmiotem weryfikacji ze strony ICE pod kątem ich zgodności z obowiązkami spoczywającymi na platformie aukcyjnej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, a członkowie giełdy ICE lub ich klienci stosowali się do ustaleń wszelkich tego rodzaju weryfikacji ze strony ICE. Może to obejmować, między innymi, zastosowanie wszelkich stosownych postanowień regulaminu ICE, w tym procedur dyscyplinarnych, bądź wszelkich innych właściwych działań w celu ułatwienia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach.

2. ICE sporządza i utrzymuje na swojej stronie internetowej wyczerpujący i aktualny wykaz członków giełdy lub ich klientów, którzy są uprawnieni do ułatwiania małym i średnim przedsiębiorstwom oraz małym podmiotom uczestniczącym w systemie dostępu do aukcji w Zjednoczonym Królestwie, wraz z łatwymi do zrozumienia praktycznymi wskazówkami informującymi MŚP oraz małe podmioty uczestniczące w systemie o krokach, jakie muszą podjąć w celu uzyskania dostępu do aukcji za pośrednictwem odpowiednich członków giełdy lub ich klientów.

3. W terminie sześciu miesięcy od rozpoczęcia aukcji lub dwóch miesięcy od wyznaczenia monitorującego aukcje, w zależności od tego, która z tych dat będzie późniejsza, ICE przekazuje monitorującemu aukcje sprawozdanie na temat zasięgu uzyskanego w ramach modelu współpracy z członkami giełdy i ich klientami, w tym poziomu uzyskanego zasięgu geograficznego, oraz w jak największym stopniu uwzględnia w tym względzie zalecenia monitorującego aukcje, tak aby zapewnić wypełnienie swoich obowiązków wynikających z art. 35 ust. 3 lit.) a) i b) niniejszego rozporządzenia.

4. Wszelkie opłaty i warunki stosowane przez ICE i jej system rozliczeniowy w odniesieniu do osób dopuszczonych do składania ofert lub oferentów muszą być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronie internetowej ICE, która musi być aktualizowana.

ICE dopilnowuje, aby ewentualne dodatkowe opłaty i warunki dotyczące dopuszczenia do składania ofert, stosowane przez członka giełdy lub jego klienta, również były jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronach podmiotów oferujących te usługi, a bezpośrednie odniesienia do tych stron internetowych były dostępne na stronie internetowej ICE.

5. Bez uszczerbku dla pozostałych środków ochrony prawnej, ICE zapewnia dostępność swoich procedur rozpatrywania skarg (ICE Complaints Resolution Procedures) na potrzeby rozstrzygania skarg, które mogą pojawić się w związku z decyzjami w sprawie udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, odmowy udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, cofnięcia lub zawieszenia już przyznanego dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, jak opisano w bardziej szczegółowy sposób w pkt 1, podętymi przez członków giełdy ICE lub ich klientów.

6. ICE wprowadza zmiany w swoim regulaminie giełdy w celu zapewnienia pełnej zgodności z warunkami i obowiązkami dotyczącymi umieszczenia jej w wykazie, które zostały określone w niniejszym załączniku. W szczególności zmieniony regulamin giełdy ICE musi uwzględniać obowiązki określone w pkt 1, 2, 4 i 5.

7. W terminie dwóch miesięcy od dnia 10 listopada 2012 r., ICE przedkłada Zjednoczonemu Królestwu strategię wyjścia w celu jej skonsultowania przez monitorującego aukcje. W terminie dwóch miesięcy od otrzymania opinii monitorującego aukcje ICE dokonuje przeglądu strategii wyjścia, uwzględniając stosowną opinię w jak największym stopniu.

8. Zjednoczone Królestwo powiadamia Komisję o wszelkich istotnych zmianach w ustaleniach umownych z ICE zgłoszonych Komisji w dniach 30 kwietnia, 4 maja i 14 czerwca 2012 r. oraz przekazanych Komitetowi ds. Zmian Klimatu w dniach 15 maja oraz 3 lipca 2012 r.".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.310.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1042/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo
Data aktu: 07/11/2012
Data ogłoszenia: 09/11/2012
Data wejścia w życie: 10/11/2012