Decyzja 2012/498/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 sierpnia 2012 r.
zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 5715)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/498/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 września 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 10a ust. 1 i 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2010/2/UE(2) ustala, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE(3) ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.

(3) Co roku sektor lub podsektor może zostać dodany do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, w przypadku gdy wykazano w sprawozdaniu analitycznym, że sektor lub podsektor spełnia kryteria określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE w następstwie zmiany, która wywarła istotny wpływ na sektor lub podsektor.

(4) Niektóre sektory, których w decyzji 2010/2/UE nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4, zostały podzielone, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne szczególnie charakterystyczne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż dla pozostałej części sektora. W przypadku podsektorów "Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin" oraz "Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne oraz ich mieszanki luzem, w arkuszach lub w belach", ocena ta wykazała, że mogą one być wyraźnie wydzielone spośród innych podsektorów na podstawie szczególnych cech, oraz że spełniają kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE. Podsektory "Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin" oraz "Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne oraz ich mieszanki luzem, w arkuszach lub w belach" należy zatem dodać do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(5) Kod 2614 na poziomie NACE-4 "Produkcja włókien szklanych" składa się z dwóch sześciocyfrowych kodów Prodcom: "261411 Taśmy, niedoprzędy, przędza i nici cięte, z włókien szklanych" i "261412 Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin". Podsektor objęty sześciocyfrowym kodem Prodcom 261411 uznano za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji w decyzji 2010/2/UE. Dzięki dodaniu kodu Prodcom 261412 do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zostanie objęty cały sektor oznaczony kodem 2614 na poziomie NACE-4. Dlatego też dla zachowania jasności i w celu uniknięcia powielania przepisów kod 2614 na poziomie NACE-4 dodaje się do części 1.2 wykazu, podczas gdy kod Prodcom 261411 zostaje skreślony z sekcji 2.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji 2010/2/UE

W załączniku do decyzji 2010/2/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zmiany w decyzji 2011/278/UE

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 sierpnia 2012 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.

(2) Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10.

(3) Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załączniku do decyzji 2010/2/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) w sekcji 1.2 po pozycji 2613 dodaje się wpis w brzmieniu:

Kod NACE Opis
"2614 Produkcja włókien szklanych"

2) w sekcji 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się pozycję:

Kod Prodcom Opis
"261411 Taśmy, niedoprzędy, przędza i nici cięte, z włókien szklanych"

b) po pozycji 26821400 dodaje się wpis w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"26821610 Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne oraz ich mieszanki luzem, w arkuszach lub w belach"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE wpis odpowiadający wskaźnikowi emisyjności dla produktu "wełna mineralna" otrzymuje brzmienie:

Wskaźnik emisyjności dla produktów Definicja objętych produktów Definicja objętych procesów i emisji

(granice systemowe)

Narażenie na ucieczkę emisji określone w decyzji Komisji 2010/2/UE na lata 2013-2014 Wartość wskaźnika (uprawnienia/t)
"Wełna mineralna Produkty izolacyjne z wełny mineralnej przeznaczone na izolację termiczną, akustyczną i przeciwpożarową wyprodukowane przy zastosowaniu szkła, kamienia lub żużla Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z etapami produkcji: topieniem, tworzeniem włókien i wstrzykiwaniem spoiwa, utwardzaniem i formowaniem. W celu określenia pośrednich emisji uwzględnia się całkowite zużycie energii elektrycznej w granicach systemowych. tak 0,682"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.241.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/498/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji
Data aktu: 17/08/2012
Data ogłoszenia: 07/09/2012
Data wejścia w życie: 07/09/2012