Decyzja wykonawcza 2012/384/UE zmieniająca decyzję 2009/11/WE zatwierdzającą metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Hiszpanii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 lipca 2012 r.
zmieniająca decyzję 2009/11/WE zatwierdzającą metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Hiszpanii

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 4711)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(2012/384/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 43 lit. m) w związku z art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2009/11/WE(2) zatwierdzono stosowanie czterech metod klasyfikacji tusz wieprzowych w Hiszpanii.

(2) Hiszpania oświadczyła, że z powodu postępu technologicznego oraz opracowywania nowych wersji dwóch urządzeń dopuszczonych w Hiszpanii należy skalibrować te nowe urządzenia w celu otrzymania nowych wzorów umożliwiających ich stosowanie w Hiszpanii.

(3) W znacznej liczbie rzeźni w Hiszpanii liczba zwierząt poddawanych ubojowi nie przekracza średniorocznie 500 świń w tygodniu. Dlatego też konieczna jest metoda klasyfikacji tusz wieprzowych dostosowana do ich możliwości ubojowych.

(4) Władze hiszpańskie zwróciły się do Komisji o zatwierdzenie trzech nowych metod klasyfikacji tusz wieprzowych przewidzianych do stosowania w Hiszpanii, jak również przedstawiły szczegółowy opis próbnego rozbioru ze wskazaniem zasad, na których opierają się te metody, wyników próbnego rozbioru oraz wzorów wykorzystywanych do oceny zawartości procentowej chudego mięsa w protokole przewidzianym w art. 23 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen(3).

(5) Analiza złożonego wniosku wykazała, że warunki dla zatwierdzenia tych metod klasyfikacji zostały spełnione. Należy zatem zezwolić na stosowanie przedmiotowych metod klasyfikacji w Hiszpanii.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/11/WE.

(7) Nie należy zezwalać na jakiekolwiek zmiany w przyrządach lub metodach klasyfikacji, chyba że zostaną one wyraźnie zatwierdzone decyzją wykonawczą Komisji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2009/11/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zgodnie z pkt 1 sekcji B.IV załącznika V do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007(*) niniejszym zatwierdza się następujące metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Hiszpanii:

a) przyrząd »Fat-O-Meat'er (FOM)« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 1 załącznika;

b) »przyrząd ultradźwiękowy do w pełni zautomatyzowanej klasyfikacji tusz (Autofom)« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 2 załącznika;

c) przyrząd »Ultrafom 300« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 3 załącznika;

d) przyrząd określany jako »Autofom vision system (VCS2000)« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 4 załącznika;

e) przyrząd »Fat-O-Meater II (FOM II)« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 5 załącznika;

f) przyrząd »Autofom III« oraz związane z nim metody oceny, których szczegóły podano w części 6 załącznika;

g) »metoda ręczna (ZP)« z liniałem oraz związane z nią metody oceny, których szczegóły podano w części 7 załącznika.

Metoda ręczna (ZP) z liniałem, o której mowa w ust. 1 lit. g), dopuszczona jest jedynie w rzeźniach:

a) w których liczba zwierząt poddawanych ubojowi nie przekracza średniorocznie 500 świń w tygodniu; oraz

b) które posiadają linię produkcyjną o zdolności przerobowej nie większej niż 40 świń na godzinę.

______

(*) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.";

2)
załącznik zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

Dacian CIOLOȘ

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 6 z 10.1.2009, s. 79.

(3) Dz.U. L 337 z 16.12.2008, s. 3.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2009/11/WE dodaje się części 5, 6 i 7 w następującym brzmieniu:

"Część 5

FATO-MEAT'ER (FOM II)

1. Zasady przewidziane w niniejszej części stosuje się w przypadku, gdy klasyfikacja tusz wieprzowych prowadzona jest przy pomocy przyrządu znanego pod nazwą »Fat-O-Meat'er (FOM II)«.

2. Przyrząd stanowi nową wersję systemu pomiarowego Fat-O-Meat'er. Przyrząd FOM II składa się z optycznej sondy z nożem, urządzenia do pomiaru głębokości o odcinku pomiarowym wynoszącym od 0 do 125 mm oraz panelu do gromadzenia i analizy danych - Carometec Touch Panel i15 computer (Ingress Protection IP69K). Przyrząd FOM II sam przelicza wyniki pomiarów na przybliżony wynik wartości procentowej chudego mięsa.

3. Zawartość chudego mięsa w tuszy oblicza się według następującego wzoru:

Ŷ = 64,53 - 0,876 × X1 + 0,181 × X2

gdzie:

Ŷ = szacunkowa zawartość (w procentach) chudego mięsa w tuszy,

X1 = grubość słoniny grzbietowej (włącznie ze skórą) w milimetrach, zmierzona prostopadle do grzbietu tuszy 6 cm od linii cięcia, pomiędzy trzecim i czwartym żebrem od dołu,

X2 = grubość mięśnia grzbietu w milimetrach, zmierzona w tym samym czasie, w tym samym miejscu i w ten sam sposób co X1.

Niniejszy wzór dotyczy tusz o masie pomiędzy 60 a 120 kilogramów (masa tuszy ciepłej).

Część 6

AUTOFOM III

1. Zasady przewidziane w niniejszej części stosuje się w przypadku, gdy klasyfikacja tusz wieprzowych prowadzona jest przy pomocy przyrządu znanego pod nazwą »AutoFOM III«.

2. Przyrząd ten jest wyposażony w szesnaście przetworników ultradźwiękowych o częstotliwości 2 MHz (Carometec A/S), a odcinek pomiarowy między przetwornikami wynosi 25 mm. Dane ultradźwiękowe obejmują pomiary grubości słoniny grzbietowej, grubości mięśnia i związanych z nimi parametrów. Wyniki pomiarów przeliczane są za pomocą komputera na szacunkową zawartość chudego mięsa wyrażoną w procentach.

3. Zawartość chudego mięsa w tuszy oblicza się według następującego wzoru:

Ŷ = 68,44293415 - (0,35254288 × R2P10) - (0,31514342 × R2P15) - (0,19383319 × R2P16) + (0,02067879 × R3P3) + (0,03303812 × R3P5) + (0,02479771 × R3P6) + (0,02710736 × R3P7) + (0,02310621 × R3P9) - (0,07075210 × R4P10)

gdzie:

Ŷ = szacunkowa zawartość (w procentach) chudego mięsa w tuszy,

R2P10, R2P15, R2P16, R3P3, R3P5, R3P6, R3P7, R3P9 oraz R4P10 to zmienne zmierzone przez AutoFOM III.

4. Opis punktów pomiarowych znajduje się w części II protokołu przekazanego Komisji przez władze hiszpańskie zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/2008(*).

Niniejszy wzór dotyczy tusz o masie pomiędzy 60 a 120 kilogramów (masa tuszy ciepłej).

Część 7

METODA RĘCZNA (ZP)

1. Zasady przewidziane w niniejszej części stosuje się w przypadku, gdy klasyfikacja tusz wieprzowych prowadzona jest przy pomocy metody ręcznej (ZP) polegającej na dokonaniu pomiaru liniałem.

2. Z metody tej można korzystać przy pomocy liniału, dokonując klasyfikacji na podstawie równania regresji. Metoda ta opiera się na ręcznym pomiarze grubości słoniny i grubości mięśnia na linii środkowej przepołowionej tuszy.

3. Zawartość chudego mięsa w tuszy oblicza się według następującego wzoru:

Ŷ = 59,89 - 0,821 × F + 0,157 × M

gdzie:

Ŷ = szacunkowa zawartość chudego mięsa w tuszy (w procentach),

F = minimalna grubość widocznej okrywy tłuszczowej (ze skórą), w milimetrach, widoczna na linii cięcia tuszy i pokrywająca mięsień M. gluteus medius,

M = widoczna grubość mięśnia lędźwiowego, w milimetrach, na linii środkowej przepołowionej tuszy, mierzona w miejscu, gdzie odległość między przednim (czaszkowym) końcem mięśnia M. gluteus medius i górną (grzbietową) krawędzią kanału kręgowego jest najkrótsza.

Niniejszy wzór dotyczy tusz o masie pomiędzy 60 a 120 kilogramów (masa tuszy ciepłej).

______

(*) Dz.U. L 337 z 16.12.2008, s. 3".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.186.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/384/UE zmieniająca decyzję 2009/11/WE zatwierdzającą metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Hiszpanii
Data aktu: 12/07/2012
Data ogłoszenia: 14/07/2012
Data wejścia w życie: 14/07/2012