uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla folpetu i pendymetaliny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP klopyralidu i dimetomorfu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fenpyrazaminy nie zostały dotąd określone w żadnym z załączników do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, stosowano zatem wartość wzorcową 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną dimetomorf w szpinaku i boćwinie złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący klopyralidu złożono w odniesieniu do kalafiora, brokułów, kapusty głowiastej, siemienia lnu, brukwi, rzepy oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, uwzględniając istniejące zastosowania w odniesieniu do roślin pastewnych stosowanych do karmienia zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fenpyrazaminy złożono w odniesieniu do winogron, pomidorów, papryki, bakłażanów oraz dyniowatych z jadalną skórką. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący folpetu złożono w odniesieniu do winogron do produkcji wina, czosnku i pomidorów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pendymetaliny złożono w odniesieniu do warzyw kapustnych, kalarepy i ziół.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania folpetu w winogronach do produkcji wina nie można wykluczyć potencjalnego zagrożenia dla zdrowia konsumentów w przypadku zwiększenia NDP, o które wystąpił wnioskodawca. Dlatego też NDP nie powinien być zwiększony. W odniesieniu do klopyralidu w mleku Urząd zaproponował niższy NDP pod warunkiem zatwierdzenia metody analitycznej. Ponieważ nie ma dowodów zatwierdzenia, nie należy zmieniać NDP.
(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(8) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, przy czym ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej http://www.efsa.europa.eu:
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Setting of MRLs for fenpyrazamine in table grapes, wine grapes, tomatoes, aubergines, peppers and cucurbits with edible peel" (Ustanowienie NDP dla fenpyrazaminy w winogronach stołowych i winogronach do produkcji wina, pomidorach, bakłażanach, papryce oraz dyniowatych z jadalną skórką). Dziennik EFSA 2011; 9(10):2403. [30 s.]. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for dimethomorph in spinach and beet leaves (chard)" (Zmiana obowiązujących NDP dla dimetomorfu w szpinaku i boćwinie). Dziennik EFSA 2011; 9(11):2437. [24 s.]. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for clopyralid in various commodities" (Zmiana obowiązujących NDP dla klopyralidu w różnych produktach). Dziennik EFSA 2011; 9(10):2418. [40 s.].
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for pendimethalin in various crops" (Zmiana obowiązujących NDP dla pendymetaliny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2011; 9(10):2400. [31 s.].
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for folpet in wine grapes, garlic and tomatoes" (Zmiana obowiązujących NDP dla folpetu w winogronach do produkcji wina, czosnku i pomidorach). Dziennik EFSA 2011; 9(9):2391. [40 s.].
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.105.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 322/2012 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości klopyralidu, dimetomorfu, fenpyrazaminy, folpetu i pendimetaliny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 16/04/2012 |
| Data ogłoszenia: | 17/04/2012 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2012 |