uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 25 ust. 3, art. 38 lit. b) i art. 40,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 24 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 stanowi, że logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej ("unijne logo produkcji ekologicznej") jest jednym z obowiązkowych oznaczeń, które należy umieścić na opakowaniu produktów opatrzonych terminem odnoszącym się do ekologicznej metody produkcji, o którym mowa w art. 23 ust. 1, oraz że stosowanie przedmiotowego logo jest opcjonalne dla produktów przywożonych z państw trzecich. W art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 zezwala się na stosowanie unijnego logo produkcji ekologicznej w znakowaniu, prezentowaniu i reklamie produktów spełniających wymogi określone w wymienionym rozporządzeniu.
(2) Konsumenci powinni mieć pewność, że produkty ekologiczne zostały wyprodukowane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007 oraz w rozporządzeniu Komisji nr 889/2008(2). W tym celu istotna jest identyfikowalność każdego produktu noszącego unijne logo na wszystkich etapach jego produkcji, przygotowania i dystrybucji. Z tego powodu celowe wydaje się uściślenie, że jedynie podmioty gospodarcze, które poddają swoje przedsiębiorstwa systemowi kontroli rolnictwa ekologicznego, mogą używać unijnego logo do celów oznakowania.
(3) Rejestracja unijnego logo produkcji ekologicznej jako znaku towarowego w rejestrach unijnych i międzynarodowych jest niezależna od przepisów rozporządzeń (WE) nr 834/2007 oraz (WE) nr 889/2008, które stosuje się do używania przedmiotowego logo. W celu uwidocznienia ich niezależności, należy usunąć związek wspomnianych przepisów z jakąkolwiek rejestracją.
(4) W następstwie zmiany systemu znakowania produktów ekologicznych oraz do czasu przyjęcia szczegółowych przepisów unijnych dotyczących ekologicznej produkcji wina, producenci z sektora wina nie mieli pewności co do możliwości produkowania wina w ramach produkcji ekologicznej. Aby umożliwić sprzedaż wina wyprodukowanego z winogron pochodzących z uprawy ekologicznej w latach 2010/2011 oraz 2011/2012 bez obowiązkowych oznaczeń na etykietach wymaganych na podstawie art. 24 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, pod warunkiem że przedmiotowe produkty spełniają wymogi rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(3) lub rozporządzenia (WE) nr 834/2007, konieczne jest przedłużenie okresu przejściowego określonego w art. 95 ust. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących oznakowania takich produktów do dnia 31 lipca 2012 r. Przedłużenie okresu przejściowego powinno mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2010 r.
(5) W następstwie oceny przeprowadzonej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dotyczącej użycia wyciągu z rozmarynu jako dodatku do żywności(4), substancja "wyciąg z rozmarynu" została zatwierdzona do użytku jako przeciwutleniacz i oznaczona numerem E w części D załącznika III do dyrektywy 95/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące(5). Z tego względu należy zezwolić na stosowanie wyciągu z rozmarynu jako dodatku do żywności w przetwórstwie żywności ekologicznej, w przypadku gdy jest on jako taki wykorzystywany, umieszczając wspomniany produkt w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią regulacyjnego Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, s. 1.
(4)The EFSA Journal (2008) 721, s. 1.
(5) Dz.U. L 61 z 18.3.1995, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.96.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 344/2011 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
| Data aktu: | 08/04/2011 |
| Data ogłoszenia: | 09/04/2011 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2011, 01/07/2010 |