Rozporządzenie 249/2011 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 249/2011
z dnia 14 marca 2011 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istnieje potrzeba gromadzenia całościowego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przechodzenia na emeryturę, aby monitorować postęp w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" i otwartej metodzie koordynacji w dziedzinie ochrony socjalnej i włączenia społecznego. W ramach obu procesów działania na rzecz aktywności osób starszych oraz wydłużania życia zawodowego mają charakter priorytetowy, szczególnie w ramach wytycznej nr 7 zintegrowanych wytycznych dotyczących strategii "Europa 2020" ("Zwiększenie współczynnika aktywności zawodowej i ograniczenie bezrobocia strukturalnego") oraz w odniesieniu do celu adekwatnych i stabilnych emerytur przyjętego przez Radę Europejską w marcu 2006 r. w oparciu o komunikat Komisji "Pracując razem, pracując lepiej: Nowe ramy otwartej koordynacji polityk ochrony socjalnej i integracji społecznej w Unii Europejskiej".

(2) Decyzja nr 1672/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca wspólnotowy program na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej - Progress(2) wspiera wprowadzanie w życie Europejskiej Strategii Zatrudnienia. Program ten zapewnia wsparcie finansowe celów Unii Europejskiej w dziedzinach zatrudnienia i spraw społecznych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Program zapewnia analizę polityczną, dane statystyczne i doradztwo w dziedzinie rent.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012, w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(3) obejmuje moduł ad hoc dotyczący przechodzenia na emeryturę. Należy zdefiniować wykaz zmiennych dla tego modułu.

(4) Należy odnieść się do art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009(4) w zakresie jakości przekazanych danych oraz do zalecenia Komisji 2009/498/WE(5) w zakresie struktury sprawozdań.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz zmiennych modułu ad hoc dla 2012 r. dotyczącego przechodzenia na emeryturę, które dodaje się do badania reprezentacyjnego siły roboczej, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. L 315 z 15.11.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

(4) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

(5) Dz.U. L 168 z 30.6.2009, s. 50.

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc dla 2012 r. dotyczącego przechodzenia na emeryturę

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane następująco:

(Kody zmiennych występujących w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnoszą się do załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1))

Nazwa Kolumna Kod Opis Filtr
EMERYTURA 197 Osoba otrzymująca emeryturę Osoby w wieku 50-69 lat oraz
1 Tak (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5
2 Nie oraz (YEARPR-YEARBIR) > 49))
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
PENSTYPE 198-205 Rodzaj emerytury lub renty PENSION = 1
PENSTYP1 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system ustawowy
PENSTYP2 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system zakładowy
PENSTYP3 1: Tak; 0: Nie Emerytura: indywidualne konto emerytalne
PENSTYP4 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system nieznany
PENSTYP5 1: Tak; 0: Nie Świadczenie rentowe dla bezrobotnych
PENSTYP6 1: Tak; 0: Nie Renta z tytułu niepełnosprawności
PENSTYP7 1: Tak; 0: Nie Renta rodzinna
PENSTYP8 1: Tak; 0: Nie Inny rodzaj renty (rent) lub rodzaj renty nieznany
99999999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
EARLYRET 206 Wcześniejsza emerytura PENSTYP1 = 1 lub PENSTYP2 = 1 lub
1 Tak PENSTYP3 = 1 lub PENSTYP4 = 1
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
AGEPENS 207-208 Wiek, w jakim dana osoba po raz pierwszy otrzymała emeryturę PENSTYP1 = 1 lub PENSTYP2 = 1 lub PENSTYP3 = 1 lub PENSTYP4 = 1
2 cyfry
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
REASNOT 209 Główna przyczyna niekontynuowania pracy zawodowej WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1
1 Korzystne warunki finansowe przejścia na emeryturę
2 Utrata pracy i/lub brak możliwości znalezienia pracy
3 Osiągnięcie maksymalnego wieku emerytalnego
4 Spełnienie warunków uprawniających do otrzymywania renty/emerytury
5 Inne przyczyny związane z pracą zawodową
6 Własne zdrowie lub niepełnosprawność
7 Przyczyny rodzinne lub związane z opieką
8 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
WORKLONG 210 Chęć kontynuacji pracy zawodowej WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
REDUCHRS 211 Osoba zmniejszyła liczbę godzin pracy w perspektywie przejścia na pełną emeryturę (WSTATOR = 1, 2 oraz osoby w wieku 55-69 lat) lub (WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1)
1 Tak, przed otrzymaniem pierwszej emerytury
2 Tak, od otrzymania pierwszej emerytury lub później
3 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
STAYWORK 212 Główna przyczyna kontynuowania pracy zawodowej WSTATOR = 1, 2 oraz PENSION = 1
1 Uzyskanie lub zwiększenie wysokości przyszłej emerytury
2 Zapewnienie wystarczających dochodów osobistych/gospodarstwa domowego
3 Połączenie 1 i 2
4 Przyczyny inne niż finansowe, np. satysfakcja zawodowa
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
PLANSTOP 213 Plany zaprzestania pracy zawodowej WSTATOR = 1, 2 oraz PENSION = 1
1 Za mniej niż 1 rok
2 Za ponad 1 rok i nie więcej niż 3 lata
3 Za ponad 3 lata i nie więcej niż 5 lat
4 Za ponad 5 i nie więcej niż 10 lat
5 Za ponad 10 lat
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
BUILDPEN 214-217 Dotychczas uzyskane prawa emerytalne PENSION = 2, puste lub (PENSTYP1 do PENSTYP4 = 0)
BUILDPEN1 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system ustawowy
BUILDPEN2 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system zakładowy
BUILDPEN3 1: Tak; 0: Nie Emerytura: indywidualne konto emerytalne
BUILDPEN4 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system nieznany
9999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
CONTWORK 218 Plany kontynuowania pracy zawodowej/poszukiwania pracy po uzyskaniu emerytury (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 1, 2, 4)) oraz BUILDPEN ≠ 0000, 9999 oraz PENSION = 2, puste
1 Tak, z przyczyn finansowych
2 Tak, z innych przyczyn
3 Nie, zakończenie pracy natychmiast po uzyskaniu emerytury
4 Nie, zakończenie pracy przed uzyskaniem emerytury
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
219-224 Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc dla 2012 r. (nieobowiązkowe) Osoby w wieku 50-69 lat oraz (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5 i (YEARPR-YEARBIR) > 49))
0000-9999 Kolumny 219-222 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 223-224 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.67.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 249/2011 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 14/03/2011
Data ogłoszenia: 15/03/2011
Data wejścia w życie: 22/03/2011