Decyzja 2011/127/UE zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1032)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2011/127/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lutego 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeśli ilości nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różnią się od ilości określonej w ust. 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w jego lit. a), należy je ustalić w taki sposób, by nie stanowiły przeszkody dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak istnienie długich okresów wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu.

(2) Dnia 22 października 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(2), zezwalającą Irlandii na stosowanie rocznie na hektar 250 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w gospodarstwach rolnych, których co najmniej 80 % stanowią użytki zielone.

(3) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/697/WE dotyczyło około 5 000 gospodarstw rolnych w Irlandii, odpowiadających około 2,7 % całkowitej liczby gospodarstw rolnych prowadzących chów bydła lub owiec, 10 % całkowitej liczby zwierząt żywionych w systemie wypasowym i 4,2 % całkowitej powierzchni rolniczej netto. Decyzja 2007/697/WE wygasa w dniu 17 lipca 2010 r.

(4) Dnia 12 maja 2010 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa. Wniosek zawierał uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.

(5) Irlandia przyjęła nowy program działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., który zasadniczo utrzymuje środki z programu działań na okres do dnia 30 czerwca 2010 r. i ma zastosowanie do całego terytorium Irlandii.

(6) Czwarte sprawozdanie z wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w Irlandii za okres 2004-2007 pokazuje ogólnie stabilny lub poprawiający się poziom jakości wód. W odniesieniu do wód gruntowych w 2 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów wynosiły powyżej 50 mg/l, a w 74 % punktów wartości nie przekroczyły 25 mg/l. W odniesieniu do wód powierzchniowych w rzekach w 97 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów nie przekroczyły 25 mg/l, a w żadnych punktach wartości nie przekroczyły 50 mg/l. 93 % jezior zostało sklasyfikowanych jako oligotroficzne lub mezotroficzne, a 7 % jako eutroficzne lub hipertroficzne.

(7) Liczebność zwierząt gospodarskich dalej spadła w okresie 2004-2007, o około 4 % w odniesieniu do bydła, o 19 % w odniesieniu do owiec, o 4 % w odniesieniu do świń i o 7 % w odniesieniu do drobiu(3). Roczne zastosowanie azotu organicznego pochodzącego z odchodów zwierząt gospodarskich i azotu mineralnego spadło odpowiednio o 5 % i 17 %. Całkowity obszar rolniczy zmniejszył się o 3 % do 4,28 mln ha, przy czym użytki zielone stanowią nadal powyżej 90 % tego obszaru.

(8) W świetle informacji naukowych, do których odwołuje się wniosek o przedłużenie obowiązywania odstępstwa, oraz środków, do których zobowiązała się Irlandia w programie działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., można wnioskować, że nadal spełniane są kryteria przyznania odstępstwa określone w dyrektywie 91/676/EWG, takie jak istnienie długiego okresu wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu, oraz że odstępstwo nie stanowi przeszkody dla realizacji celów wymienionej dyrektywy.

(9) Aby zagwarantować, że zainteresowane gospodarstwa rolne utrzymujące zwierzęta będą mogły nadal korzystać z odstępstwa, należy przedłużyć okres obowiązywania decyzji 2007/697/WE do dnia 31 grudnia 2013 r.

(10) Terminy składania sprawozdań Komisji, określone w decyzji 2007/697/WE, należy jednak dostosować, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, umożliwiając Irlandii wyznaczenie tylko jednego terminu dla wszystkich zobowiązań sprawozdawczych.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2007/697/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w niniejszej decyzji przyznaje się odstępstwo, o które Irlandia wnioskowała pismem z dnia 18 października 2006 r. i o którego przedłużenie wnioskowała pismem z dnia 12 maja 2010 r., w celu zezwolenia na stosowanie większej ilości odchodów zwierzęcych od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze oraz lit. a) załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.";

2) w art. 8 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Mapy te są przekazywane Komisji co roku do czerwca.";

3) artykuł 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się w powiązaniu z programem działań Irlandii realizowanych w ramach European Communities (Good Agricultural Practices for Protection of Waters) Regulations 2010 (Statutory Instrument Number 610 of 2010).

Niniejsza decyzja wygasa z dniem 31 grudnia 2013 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2007, s. 27.

(3) Okres odniesienia dla drobiu obejmuje lata 2003-2005.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.51.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/127/UE zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
Data aktu: 24/02/2011
Data ogłoszenia: 25/02/2011
Data wejścia w życie: 25/02/2011