(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/898/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1), w szczególności jego art. 12 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 ustanawia się ogólne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych oparte między innymi na zasadach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Przewiduje się w nim, że przedsiębiorstwa sektora spożywczego mają obowiązek dostosowania się do niektórych procedur opartych na wspomnianych zasadach.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanawia się szczególne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny żywności pochodzenia zwierzęcego i uzupełnia się przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 obejmują wymagania strukturalne dla zakładów mleczarskich, a przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują wymagania strukturalne dla takich zakładów, a także wymogi dotyczące higieny w odniesieniu do surowego mleka i produktów mlecznych.
(3) Artykuł 2 decyzji Komisji 2009/852/WE(3) stanowi, iż niektóre wymagania strukturalne określone w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 i w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 nie mają zastosowania do zakładów mleczarskich w Rumunii wymienionych w załączniku I do tej decyzji do dnia 31 grudnia 2011 r.
(4) Decyzja 2009/852/WE stanowi również, że w drodze odstępstwa od wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 zakłady mleczarskie wymienione w załączniku II do tej decyzji mogą nadal, do dnia 31 grudnia 2011 r., przetwarzać mleko spełniające wymagania UE i mleko niespełniające tych wymagań, pod warunkiem że odbywa się to na odrębnych liniach produkcyjnych.
(5) Ponadto decyzja 2009/852/WE stanowi, że zakłady mleczarskie wymienione w załączniku III do tej decyzji mogą nadal, do dnia 31 grudnia 2011 r., przetwarzać mleko spełniające wymagania UE i niespełniające tych wymagań bez konieczności posiadania odrębnych linii produkcyjnych.
(6) We wrześniu 2011 r. Rumunia poinformowała Komisję, że od stycznia 2012 r. wszystkie zakłady mleczarskie wymienione obecnie w załączniku I do decyzji 2009/852/WE będą spełniały wymagania strukturalne określone w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004. W związku z tym należy skreślić art. 2 decyzji 2009/852/WE.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do decyzji 2009/852/WE.
(8) Ponadto Rumunia poinformowała Komisję, że od wejścia w życie decyzji 2009/852/WE znacznie wzrósł udział mleka surowego spełniającego wymagania rozporządzenia (WE) nr 853/2004, które dostarczane jest do zakładów mleczarskich w tym państwie członkowskim. Rumunia opracowała również plan działania, który ma objąć cały łańcuch produkcji mleka w tym państwie członkowskim i zagwarantować spełnienie przepisów UE.
(9) Niemniej jednak zgodnie ze sprawozdaniem przedłożonym przez Rumunię na podstawie art. 6 decyzji 2009/852/WE oraz na podstawie informacji przekazanych przez władze Rumunii podczas posiedzenia Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 17 października 2011 r. sytuacja sektora mlecznego w Rumunii wciąż nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004.
(10) Biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz chcąc uniknąć osłabienia starań władz Rumunii, właściwe jest rozszerzenie stosowania środków przewidzianych w decyzji 2009/852/WE.
(11) Rumunia powinna kontynuować egzekwowanie przestrzegania wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 odnoszących się do mleka surowego przetwarzanego w zakładach wymienionych w załącznikach II i III do decyzji 2009/852/WE.
(12) Rumunia powinna w szczególności dalej monitorować sytuację i przekazywać Komisji regularne sprawozdania z postępów z pełnego dostosowywania się do tych wymagań. Zgodnie z wnioskami tych sprawozdań należy zastosować odpowiednie środki.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/852/WE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 55.
(3) Dz.U. L 312 z 27.11.2009, s. 59.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.345.22 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/898/UE zmieniająca decyzję 2009/852/WE w sprawie środków przejściowych na mocy rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przetwarzania mleka surowego niespełniającego wymagań UE w niektórych zakładach mleczarskich w Rumunii i wymagań strukturalnych dotyczących takich zakładów |
| Data aktu: | 21/12/2011 |
| Data ogłoszenia: | 29/12/2011 |
| Data wejścia w życie: | 29/12/2011 |