Decyzja 1/2011/SC dotycząca audytu programów i projektów w ramach mechanizmu finansowego

DECYZJA STAŁEGO KOMITETU PAŃSTW EFTA
NR 1/2011/SC
z dnia 29 września 2011 r.
dotycząca audytu programów i projektów w ramach mechanizmu finansowego (2009-2014)

STAŁY KOMITET PAŃSTW EFTA,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem EOG,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie mechanizmu finansowego EOG na lata 2009-2014,

uwzględniając protokół 38b dotyczący mechanizmu finansowego EOG, włączony do Porozumienia EOG wyżej wymienioną umową między Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie mechanizmu finansowego EOG na lata 2009-2014,

uwzględniając umowę między Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie norweskiego mechanizmu finansowego na lata 2009-2014,

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 5/2010/SC z dnia 9 grudnia 2010 r. zmieniającą decyzję Stałego Komitetu nr 4/2004/SC ustanawiającą Komitet ds. Mechanizmu Finansowego(1),

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 6/2010/SC z dnia 9 grudnia 2010 r. rozszerzającą zakres działań Biura Mechanizmu Finansowego EOG oraz norweskiego mechanizmu finansowego(2),

uwzględniając decyzję Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale nr 5/2002 z dnia 23 października 2002 r. dotyczącą mandatu Komisji Obrachunkowej EFTA ("krajów EOG-EFTA"),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Komisja Obrachunkowa EFTA pełni funkcję najwyższej władzy w zakresie kontroli programów i projektów realizowanych w ramach mechanizmu finansowego EOG na lata 2009-2014 (zwanego dalej "mechanizmem finansowym EOG"). Zadania Komisji Obrachunkowej obejmują kontrolę programów i projektów w państwach beneficjentach, nadzór nad prowadzonym przez państwa beneficjentów zarządzaniem programami i projektami oraz nad wdrażaniem przez nie mechanizmu finansowego EOG. Komisja Obrachunkowa może sprawować również kontrolę nad Biurem Mechanizmów Finansowych w odniesieniu do mechanizmu finansowego EOG.

Artykuł  2

Członkowie Komisji Obrachunkowej są obywatelami państw EFTA będących stronami Porozumienia EOG, a najlepiej członkami najwyższych krajowych organów kontroli w państwach EFTA. Ich niezależność musi być niekwestionowana. Urzędnik zatrudniony w jakiejkolwiek instytucji EFTA może zostać członkiem Komisji Obrachunkowej dopiero po upływie trzech lat od chwili zakończenia pracy w tej instytucji.

Artykuł  3

Członkami Komisji Obrachunkowej przeprowadzającymi kontrole zgodnie z art. 1 są osoby powołane decyzją Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale nr 1 z dnia 26 maja 2010 r. dotyczącą powoływania członków Komisji Obrachunkowej EFTA ("krajów EOG-EFTA") na określoną w tej decyzji długość kadencji. Po upływie kadencji członkami Komisji Obrachunkowej przeprowadzającymi kontrole zgodnie z art. 1 są osoby powołane decyzją Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.

Artykuł  4

Członkowie Komisji Obrachunkowej są w pełni niezależni w wykonywaniu swych obowiązków.

Artykuł  5

Przeprowadzając kontrole działań odnoszących się do obu mechanizmów finansowych, członkowie Komisji Obrachunkowej współpracują ściśle z osobą lub osobami, którym powierzono prowadzenie analogicznych kontroli w ramach norweskiego mechanizmu finansowego za okres 2009-2014.

Artykuł  6

Koszty przeprowadzenia odpowiednich i proporcjonalnych kontroli, o których mowa w art. 1, są finansowane z budżetu administracyjnego mechanizmu finansowego EOG. Stały Komitet podejmuje decyzję o wysokości przyznawanych środków na podstawie odnośnego projektu budżetu przedstawionego przez Komisję Obrachunkową oraz zalecenia Komitetu ds. Mechanizmu Finansowego.

Artykuł  7

Zatrudnieni eksperci zewnętrzni mogą wspomagać Komisję Obrachunkową w jej pracach. Eksperci zewnętrzni muszą spełniać te same wymogi niezależności co członkowie Komisji Obrachunkowej i również przestrzegać zawartego w art. 6 obowiązku współpracy.

Artykuł  8

Komisja Obrachunkowa informuje Komitet ds. Mechanizmu Finansowego i odpowiada przed Stałym Komitetem Państw EFTA w sprawach dotyczących kontroli, o których mowa w art. 1. Komisja może przedstawiać propozycje działań.

Artykuł  9

Komisja Obrachunkowa ustala swój regulamin wewnętrzny dotyczący zasad przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 1, i po konsultacji z Komitetem ds. Mechanizmu Finansowego przedkłada go do zatwierdzenia Stałemu Komitetowi Państw EFTA.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym.

Artykuł  11

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2011 r.

W imieniu Stałego Komitetu

Kurt JÄGER

Kåre BRYN

Przewodniczący

Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 78 z 24.3.2011, s. 57.

(2) Dz.U. L 78 z 24.3.2011, s. 58.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024