(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/665/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 8 października 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 34 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 34 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE Europejska Agencja Kolejowa (dalej zwana "Agencją") powinna utworzyć i prowadzić rejestr typów pojazdów szynowych dopuszczonych przez państwa członkowskie do eksploatacji na sieci kolejowej Unii.
(2) W odniesieniu do niektórych istniejących pojazdów nie ma możliwości ustalenia zgodności z typem pojazdu, który jest dopuszczony do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE. Możliwość ujęcia właściwości technicznych wszystkich pojazdów znajdujących się w eksploatacji w jednym rejestrze może być jednak korzystna dla kolejnictwa.
(3) Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu, o których mowa w art. 33 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2008/57/WE, są w większości przypadków objęte kodem szczegółowym. Owe kody ograniczeń powinny zostać zharmonizowane. Zakres stosowania krajowych kodów ograniczeń należy zawęzić do tych ograniczeń, które uwzględniają szczególne właściwości istniejącego systemu kolei państwa członkowskiego i w przypadku których istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w tym samym znaczeniu w innych państwach członkowskich. Agencja powinna aktualizować wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń i kodów krajowych oraz publikować je na swojej stronie internetowej.
(4) Zgodnie z art. 34 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE w przypadku wydania, zmiany, zawieszenia lub cofnięcia przez państwo członkowskie zezwolenia na dopuszczenie typu do eksploatacji krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny powiadomić o tym Agencję, tak by mogła ona uaktualnić rejestr. Rejestr powinien zawierać typy pojazdów dopuszczone do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE. W związku z tym w ramach powiadomienia Agencji krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny wskazać, jakie parametry danego typu zostały sprawdzone zgodnie ze zgłoszonymi przepisami krajowymi. Wskazanie to należy przygotować zgodnie z dokumentem referencyjnym, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE (gdzie nazywany on jest "odnośnym dokumentem").
(5) W dniu 20 grudnia 2010 r. Europejska Agencja Kolejowa przedłożyła Komisji swoje zalecenie ERA/REC/07-2010/INT.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 29 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Siim KALLAS | |
| Wiceprzewodniczący |
- zmieniony przez art. 7 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 701/2021 z dnia 27 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.145.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1696 z dnia 10 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.561) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1696 z dnia 10 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.561) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2025/675 z dnia 4 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.675) zmieniającego nin. decyzję z dniem 27 kwietnia 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.264.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/665/UE w sprawie europejskiego rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji |
| Data aktu: | 04/10/2011 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/2011 |
| Data wejścia w życie: | 08/10/2011, 15/04/2012 |