Decyzja 2011/610/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009

(2011/610/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa Artemis za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0126/2011),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 342 z 16.12.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa Artemis za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,

– uwzględniając przepisy finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS przyjęte decyzją jego rady zarządzającej dnia 18 grudnia 2008 r.,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0126/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem,

B. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS zostało ustanowione w grudniu 2007 r. w celu definiowania i realizowania programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych,

C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się w początkowej fazie i do końca 2009 roku nie stworzyło w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej,

Wykonanie budżetu

1. zauważa, że ostateczny budżet na 2009 r. wspólnego przedsiębiorstwa obejmował środki na zobowiązania w wysokości 46.000.000 EUR i środki na płatności w wysokości 8.000.000 EUR; ponadto odnotowuje, że stopień wykorzystania środków na zobowiązania i płatności wynosił odpowiednio 81 % i 20 %;

2. przyznaje, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się wciąż w początkowej fazie i dlatego rozumie stosunkowo niski stopień wykorzystania środków na płatności;

Wkłady finansowe członków

3. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do harmonizacji prezentacji wkładów finansowych członków w sprawozdaniach zgodnie ze wskazówkami Komisji;

4. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dalszego opracowywania postanowień dotyczących członkowstwa i współfinansowania, w szczególności dotyczących:

– ustaleń w zakresie akcesji nowych członków,

– wkładów rzeczowych członków,

– zasad i warunków dokonywania przez wspólne przedsiębiorstwo kontroli wkładów finansowych członków,

– warunków zatwierdzania przez radę zarządzającą współfinansowania;

Systemy kontroli wewnętrznej

5. apeluje do wspólnego przedsiębiorstwa o zakończenie wdrażania wewnętrznego systemu kontroli i informacji finansowej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo w szczególności do:

– poprawy dokumentacji dotyczącej procesów i działań IT oraz identyfikacji zagrożeń informatycznych,

– opracowania planu ciągłości działania,

– opracowania polityki ochrony danych;

6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do włączenia do swych przepisów finansowych konkretnego odniesienia do uprawnień Służby Audytu Wewnętrznego (SAW) jako jego audytora wewnętrznego, w oparciu o przepisy określone w ramach rozporządzenia finansowego dotyczącego organów Wspólnoty;

7. uważa w szczególności, że rola SAW jako audytora wewnętrznego polega na doradzaniu wspólnemu przedsiębiorstwu w sprawach związanych z ryzykiem, wydając niezależne opinie na temat jakości systemów zarządzania i kontroli oraz wydając zalecenia dotyczące poprawy warunków wykonywania operacji oraz wspierania należytego zarządzania finansami; jest ponadto zdania, że istotne jest, by wspólne przedsiębiorstwo przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez dyrektora wykonawczego wspólnego przedsiębiorstwa, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;

8. jest zdania, że w świetle rozmiaru budżetu i złożoności swych zadań wspólne przedsiębiorstwo powinno rozważyć ustanowienie komitetu ds. audytu podlegającego bezpośrednio radzie zarządzającej;

Brak umowy z państwem przyjmującym

9. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego zawarcia umowy z Belgią, dotyczącej lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, którego Belgia ma zapewnić wspólnemu przedsiębiorstwu zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 74/2008.

______

(1) Dz.U. C 342 z 16.12.10, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.242

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/610/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011