Decyzja 2011/590/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009

(2011/590/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową(3), w szczególności jego art. 39,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności art. 94 tego rozporządzenia,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0125/2011),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 338 z 14.12.2010, s. 103.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową(3), w szczególności jego art. 39,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności art. 94 tego rozporządzenia,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0125/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– przyjął do wiadomości, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie ponad 4.100.000 EUR na rok 2009, z czego około 3.900.000 EUR dotyczyło wydatków administracyjnych i wydatków operacyjnych (czyli 57 % rocznych środków z tytułów II i III),

– wyraził zaniepokojenie słabościami procedur udzielania zamówień ujawnionymi przez Trybunał Obrachunkowy w toku prowadzonej kontroli,

C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 21.000.000 EUR, czyli o 16,6 % więcej w stosunku do roku budżetowego 2008,

1. odnotowuje, że Agencja otrzymała z budżetu Unii na 2009 r. kwotę 16.060.000 EUR w postaci środków na zobowiązania i środków na płatności;

Wyniki

2. uważa, że korzystanie przez Agencję z dwóch siedzib (w Lille i Valenciennes) naraża ją na dodatkowe koszty; zauważa również, że uwaga ta jest zgłaszana od 2006 r., jednak Rada nie podjęła żadnych działań, by zmienić decyzję z dnia 13 grudnia 2003 r.(6) zobowiązującą Agencję do posiadania dwóch siedzib;

3. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie - w tabeli, która zostanie załączona do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - porównania działań przeprowadzonych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

Przeniesienie środków

4. ubolewa nad faktem, że Agencja po raz kolejny nie zajęła się problemem środków finansowych przenoszonych z jednego roku na kolejny; uważa, że przeniesienie 41 % środków z tytułu II (nieruchomości, przetwarzanie danych i inne koszty administracyjne) oraz 61 % środków z tytułu III (wydatki operacyjne) stanowi poważne naruszenie zasady jednoroczności budżetu oraz pokazuje opóźnienia w realizacji działań finansowanych w ramach tytułu II i III budżetu Agencji; jest rozczarowany faktem, że w odpowiedzi Agencja jedynie potwierdziła istnienie problemu;

5. domaga się załączania do budżetu na każdy rok sprawozdania ad hoc na temat salda poprzednich lat budżetowych ze wskazaniem przyczyn, dla których nie wykorzystano zasobów, jak również warunków i harmonogramu ich przyszłego wykorzystania;

6. wyraża zaniepokojenie faktem, że Trybunał Obrachunkowy po raz kolejny wykrył przypadki anulowania i opóźnień w procedurach przetargowych, powtarzające się przypadki opóźnień w realizacji płatności oraz znaczące zmiany wprowadzone do programu prac w ciągu roku;

7. zwraca uwagę w szczególności, że od 2006 r. Trybunał Obrachunkowy stwierdza bardzo wysoki poziom przenoszenia środków i ich anulowania; jest zdania, że odpowiedź Agencji jest nieodpowiednia i w związku z tym wzywa ją do natychmiastowej poprawy sytuacji;

System księgowy

8. w ślad za uwagami Trybunału Obrachunkowego gratuluje Agencji wdrożenia od dnia 1 września 2010 r. scentralizowanego systemu rejestracji przychodzących faktur; podkreśla, że środek ten jest niezbędny do zapewnienia terminowego katalogowania wszystkich faktur i przyczynia się do unikania opóźnień w realizacji płatności;

Niedociągnięcia w zarządzaniu aktywami trwałymi

9. ubolewa nad pojawieniem się wykrytych przez Trybunał Obrachunkowy nieprawidłowości w zarządzaniu wykazem aktywów trwałych, odnotowuje jednak zapewnienie ze strony Agencji, że nieprawidłowości te nie pojawią się w sprawozdaniu finansowym za rok 2010; uważa, że niepewność co do lokalizacji aktywów trwałych ilustruje kolejne problemy i dodatkowe koszty związane z korzystaniem z dwóch siedzib;

Zasoby ludzkie

10. zauważa, że sprawozdanie z działalności rocznej Agencji zawiera jedynie ograniczone informacje na temat planowania, przydziału i wykorzystania zasobów ludzkich, i jest zdania, że brak tych informacji może mieć wpływ na opinię zainteresowanych stron na temat zarządzania kadrami przez Agencję; apeluje zatem do Agencji, aby lepiej przedstawiała w swoim programie prac i sprawozdaniu z działalności rocznej informacje o planowanym przydziale zasobów ludzkich i ich faktycznym wykorzystaniu; w szczególności apeluje do Agencji, aby podczas określania swoich celów zawierała w sprawozdaniu z działalności rocznej opis wpływu na dostępne zasoby ludzkie;

11. wyraża zaniepokojenie faktem, że doszło do złamania regulaminu pracowniczego oraz przepisów wykonawczych do tego regulaminu przy dokonywaniu zmiany - z mocą wsteczną - miejsca pochodzenia trzech pracowników; wzywa w związku z tym Agencję do odzyskania wszelkich nieuzasadnionych płatności;

12. zwraca uwagę, że Agencja nie dysponuje skonsolidowanym podręcznikiem zawierającym informacje o różnych zasadach, instrukcjach i wytycznych regulujących kwestię naboru pracowników; podkreśla, że brak tego podręcznika może spowodować różnice w przebiegu i organizacji rekrutacji poszczególnych osób, stanowiąc tym samym naruszenie zasady równego traktowania kandydatów; apeluje zatem do Agencji o stworzenie "skonsolidowanej procedury rekrutacji", która byłaby punktem odniesienia dla wszystkich pracowników zaangażowanych w rekrutację nowych pracowników;

Audyt wewnętrzny

13. zauważa, że nie wdrożono jeszcze 6 z 10 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi; podkreśla jednak rozczarowanie, że nie poinformowano go o treści trzech z tych zaleceń, i wzywa Agencję do natychmiastowego przekazania tych informacji zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym;

14. pochwala inicjatywę Agencji dotyczącą utworzenia w 2007 r. działu audytu wewnętrznego, który zajmuje się udzielaniem wsparcia i doradztwa dyrektorowi i zarządowi Agencji w kwestiach kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego;

15. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 103.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 178.

(6)Decyzja 2004/97/WE, Euratom przyjęta za wspólnym porozumieniem przedstawicieli państw członkowskich podczas spotkania na szczeblu szefów państw lub rządów z dnia 13 grudnia 2003 r. w sprawie lokalizacji siedzib niektórych urzędów i agencji Unii Europejskiej (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, s. 15).

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.191

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/590/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011