Wytyczne EBC/2011/13 (2011/525/UE) zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 sierpnia 2011 r.
zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych

(EBC/2011/13)

(2011/525/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1),

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 25/2009 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2008/32)(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE(3) pozbawiła instytucje pieniądza elektronicznego statusu instytucji kredytowych.

(2) W rezultacie niezbędna stała się zmiana zakresu, częstotliwości i terminów sprawozdawczości przez instytucje pieniądza elektronicznego w celu zapewnienia odpowiedniego zbierania statystyk dotyczących pieniądza elektronicznego. Sprawozdawczość powinna w szczególności umożliwić kompleksowe monitorowanie wszystkich emitentów pieniądza elektronicznego niebędących instytucjami kredytowymi, niezależnie od tego, czy odpowiadają oni definicji "monetarnych instytucji finansowych". Należy ponadto dostosować glosariusz w wytycznych EBC/2007/9 z dnia 1 sierpnia 2007 r. w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

W wytycznych EBC/2007/9 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Statystyka dotycząca pieniądza elektronicznego

a) Wymogi miesięcznej lub kwartalnej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez MIF, którym nie przyznano wyłączenia zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

1. Zakres sprawozdawczości

EBC we współpracy z KBC co roku określa i ewidencjonuje charakterystyczne cechy systemów pieniądza elektronicznego w UE, dostępność właściwych informacji statystycznych oraz metody ich zestawienia. KBC przekazują informacje statystyczne dotyczące pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie MIF, którym nie przyznano wyłączenia przewidzianego w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32), według listy pozycji z tabeli 1 części 2 załącznika III do niniejszych wytycznych.

2. Częstotliwość i terminy przesyłania sprawozdań

Dane miesięczne lub kwartalne są przekazywane EBC co najmniej dwa razy w roku, najpóźniej w ostatnim dniu roboczym kwietnia (dane za okres do końca marca) oraz października (dane za okres do końca września). Jeżeli odpowiednie dane są dostępne, możliwa jest większa częstotliwość sprawozdawczości KBC; w takim przypadku sprawozdania należy przekazywać z częstotliwością miesięczną lub kwartalną do ostatniego roboczego dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego. W przypadku braku faktycznych danych KBC w miarę możliwości korzystają z danych szacunkowych lub danych tymczasowych.

b) Wymogi rocznej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie instytucje pieniądza elektronicznego niebędące instytucjami kredytowymi lub przez małe MIF, którym przyznano wyłączenie zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

1. Zakres sprawozdawczości

Sprawozdawczość obejmuje instytucje pieniądza elektronicznego, których głównym przedmiotem działalności jest pośrednictwo finansowe w formie emisji pieniądza elektronicznego, które w związku z tym odpowiadają definicji MIF, jak również instytucje pieniądza elektronicznego, których głównym przedmiotem działalności nie jest pośrednictwo finansowe w formie emisji pieniądza elektronicznego i które w związku z tym nie odpowiadają definicji MIF. Sprawozdawczość ta obejmuje również sprawozdawczość małych MIF, którym przyznano wyłączenie zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32), niezależnie od tego, czy są one instytucjami kredytowymi.

KBC przekazują informacje statystyczne według listy pozycji z tabeli 2 części 2 załącznika III do niniejszych wytycznych. Dane dotyczące emitentów pieniądza elektronicznego nieodpowiadających definicji MIF, którzy w związku z tym nie podlegają regularnym wymogom sprawozdawczości statystycznej pozycji bilansowych, przekazywane są w zakresie, w jakim KBC mogą je otrzymać od właściwych organów nadzorczych albo z innych odpowiednich źródeł.

2. Częstotliwość i terminy przesyłania sprawozdań

Szeregi są przesyłane do EBC co rok, najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca przypadającego po końcu okresu sprawozdawczego. W przypadku braku faktycznych danych KBC w miarę możliwości korzystają z danych szacunkowych lub danych tymczasowych.";

2) załącznik III podlega zmianie zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

3) glosariusz podlega zmianie zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 sierpnia 2011 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.

(2) Dz.U. L 15 z 20.1.2009, s. 14.

(3) Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7.

(4) Dz.U. L 341 z 27.12.2007, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Część 2 załącznika III otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 2

Statystyka dotycząca pieniądza elektronicznego

Dane dotyczące pozostałych MIF (stany)

Tabela 1

Wymogi miesięcznej lub kwartalnej sprawozdawczości statystycznej, w stosunku do których nie przyznano wyłączenia zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

POZYCJE BILANSOWE A. Instytucje krajowe B. Pozostałe uczestniczące państwa członkowskie C. Reszta świata D. Nieklasyfikowane sektorowo
PASYWA
9 Depozyty (wszystkie waluty)
9e Depozyty - euro
9.1e Depozyty bieżące
w tym pieniądz elektroniczny
9.1.1e Pieniądz kartowy
9.1.2e Pieniądz sieciowy
9x Depozyty - waluty obce
9.1x Depozyty bieżące
w tym pieniądz elektroniczny
9.1.1x Pieniądz kartowy
9.1.2x Pieniądz sieciowy
Pieniądz elektroniczny ogółem

Tabela 2

Wymogi rocznej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie instytucje pieniądza elektronicznego niebędące instytucjami kredytowymi

POZYCJE BILANSOWE A. Instytucje krajowe B. Pozostałe uczestniczące państwa członkowskie C. Reszta świata D. Nieklasyfikowane sektorowo
Aktywa/pasywa ogółem
w tym depozyty w pieniądzu elektronicznym (wszystkie waluty)".

ZAŁĄCZNIK  II

W glosariuszu wprowadza się następujące zmiany:

1) definicja "pieniądza elektronicznego" otrzymuje brzmienie:

"Pieniądz elektroniczny (electronic money) oznacza wartość pieniężną reprezentowaną w formie wierzytelności wobec wystawcy, która jest przechowywana na nośniku elektronicznym, w tym magnetycznym, emitowaną w zamian za środki pieniężne w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż emitent pieniądza elektronicznego.";

2) definicja "instytucji pieniądza elektronicznego" otrzymuje brzmienie:

"Instytucja pieniądza elektronicznego (electronic money institution) oznacza osobę prawną, której udzielono zezwolenia na emisję pieniądza elektronicznego.";

3) definicja "środków (finansowych)" otrzymuje brzmienie:

"Środki (finansowe) (funds) oznaczają znaki pieniężne, pieniądz bezgotówkowy i pieniądz elektroniczny.";

4) definicja "funduszów rynku pieniężnego (FRP)" otrzymuje brzmienie:

"Fundusze rynku pieniężnego (FRP) (Money Market Funds(MMFs)) są zdefiniowane w art. 1a rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.228.37

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2011/13 (2011/525/UE) zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych
Data aktu: 25/08/2011
Data ogłoszenia: 03/09/2011
Data wejścia w życie: 03/09/2011, 23/09/2011