uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla dimetomorfu, fluopikolidu, mandipropamidu, metrafenonu, nikotyny i spirotetramatu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury, zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2), złożono wniosek na mocy art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 o zmianę obowiązującego NDP w odniesieniu do zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną - mandipropamid w przypadku chmielu.
(3) W odniesieniu do dimetomorfu złożono wniosek dotyczący stosowania w przypadku truskawek i roszpunki warzywnej. W odniesieniu do fluopikolidu złożono wniosek dotyczący stosowania w przypadku cebuli, pomidorów, dyniowatych (z jadalną skórką), kapustnych kwitnących, kapustnych głowiastych, kalarepy, sałaty i pora.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2.005 złożono wniosek dotyczący stosowania metrafenonu w przypadku winogron do produkcji wina i winogron stołowych. Dozwolone stosowanie metrafenonu w przypadku winogron do produkcji wina w Stanach Zjednoczonych prowadzi do wyższego poziomu pozostałości niż NDP określony w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Aby uniknąć barier w handlu w odniesieniu do przywozu winogron do produkcji wina i winogron stołowych, konieczny jest wyższy NDP. Unikanie barier w handlu jest również zgodne z celami Umowy pomiędzy Wspólnotą Europejską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie handlu winem(3), jak określono w art. 1 wspomnianej umowy.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(6) W odniesieniu do nikotyny Komisja otrzymała od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze informacje wskazujące na obecność nikotyny w herbacie, naparach ziołowych, przyprawach, róży dzikiej i świeżych ziołach, prowadzącą do występowania wyższego poziomu pozostałości niż wzorcowy NDP w wysokości 0,01 mg/kg, określony w tym rozporządzeniu.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny w odniesieniu do dimetomorfu, fluopikolidu, mandipropamidu i metrafenonu, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(4).
W odniesieniu do nikotyny Urząd ocenił dostępne dane z monitorowania i wydał uzasadnioną opinię w sprawie ustanowienia tymczasowych NDP dla nikotyny w przedmiotowych produktach(5). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wnosili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje o właściwościach toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji danych produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(9) W odniesieniu do fluopikolidu na powierzchni cebuli, pomidorów, dyniowatych (z jadalną skórką), kapustnych kwitnących, kapustnych głowiastych i brukselki Urząd stwierdził, że NDP są już określone na poziomie obejmującym obecnie dozwolone stosowanie.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) W odniesieniu do spirotetramatu Komisja Codex Alimentarius przyjęła wartości CXL(6). Te wartości CXL należy włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP, z wyjątkiem tych CXL, które nie są bezpieczne dla europejskiej grupy konsumentów i w sprawie których Unia zgłosiła zastrzeżenie do Komisji Codex Alimentarius.
(12) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(3) Dz.U. L 87 z 24.3.2006, s. 2.
(4) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej http://www.efsa.europa.eu: Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the modification of existing MRL for dimethomorph [Uzasadniona opinia EFSA, opracowana przez Dział Pestycydów (PRAPeR), dotycząca zmiany dotychczasowego NDP dla dimetomorfu], Dziennik EFSA 2011;9(1):1978 [s. 29]. Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the modification of existing MRL for fluopicolide [Uzasadniona opinia EFSA, opracowana przez Dział Pestycydów (PRAPeR), dotycząca zmiany dotychczasowego NDP dla fluopikolidu], Dziennik EFSA 2011;9(1):1977 [s. 39]. Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the modification of the current MRL for mandipropamid [Uzasadniona opinia EFSA, opracowana przez Dział Pestycydów (PRAPeR), dotycząca zmiany dotychczasowego NDP dla mandipropamidu], Dziennik EFSA 2011;9(2):2013 [s. 22]. Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the modification of existing MRL for metrafenone [Uzasadniona opinia EFSA, opracowana przez Dział Pestycydów (PRAPeR), dotycząca zmiany dotychczasowego NDP dla metrafenonu], Dziennik EFSA 2011;9(1):1979 [s. 23].
(5) Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the setting of temporary MRLs for nicotine in tea, herbal infusions, spices, rose hips and fresh herbs [Uzasadniona opinia EFSA, opracowana przez Dział Pestycydów (PRAPeR), dotycząca ustanowienia tymczasowych NDP dla nikotyny w herbacie, naparach ziołowych, przyprawach, róży dzikiej i świeżych ziołach], Dziennik EFSA 2011;9(3):2098 [s. 50].
(6) Dodatek III do ALINORM 09/32/24 z Komisji Codex Alimentarius, http://wwwcodexalimentarius.net/web/index_en.jsp.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.208.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 812/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dimetomorfu, fluopikolidu, mandipropamidu, metrafenonu, nikotyny i spirotetramatu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 10/08/2011 |
| Data ogłoszenia: | 13/08/2011 |
| Data wejścia w życie: | 14/08/2011 |