(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/485/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 7 listopada 2008 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do podjęcia badań technicznych dotyczących samochodowych systemów radarowych bliskiego zasięgu celem wsparcia przeglądu podstawowego prowadzonego na mocy art. 5 ust. 2 decyzji Komisji 2005/50/WE(2) oraz do podjęcia badań w zakresie kompatybilności radiowej dotyczących potencjalnych rozwiązań alternatywnych w stosunku do wykorzystania pasma 24 GHz.
(2) Sprawozdania CEPT nr 36 i 37 przedłożone zgodnie ze wspomnianym mandatem oraz przegląd podstawowy przeprowadzony na podstawie decyzji 2005/50/WE w sprawie rozwoju sytuacji dotyczącej pasm 24 GHz i 79 GHz wskazują, iż data odniesienia - 30 czerwca 2013 r. - określona w art. 2 pkt 5 wspomnianej decyzji nadal obowiązuje oraz nie zachodzi konieczność zmiany tej daty ze względu na fakt, iż obecnie nie występuje szkodliwy wpływ na innych użytkowników pasma 24 GHz.
(3) Odnotowuje się postępy w zakresie rozwoju technologii samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz. Pojawiają się jednak wyraźne oznaki, że integracja zastosowań tej technologii w produkcji samochodów nie będzie miała miejsca w terminie określonym dla technologii bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz oraz że, przy uwzględnieniu czasu koniecznego jeszcze na potrzeby prac rozwojowych związanych z integracją i testami, integracja radarów wykorzystujących pasmo 79 GHz w samochodach, umożliwiająca dystrybucję na rynku masowym, będzie możliwa od 2018 r. lub w najlepszym przypadku kilka lat wcześniej.
(4) Dodatkowy okres będzie ponadto niezbędny w celu zapewnienia przejścia z technologii wykorzystującej pasmo 24 GHz na technologię wykorzystującą pasmo 79 GHz w przypadku modeli samochodów wyposażonych w technologię wykorzystującą pasmo 24 GHz, które będą produkowane w momencie wprowadzenia modeli samochodów wyposażonych w technologię wykorzystującą pasmo 79 GHz.
(5) Niezbędne jest zapewnienie ciągłości obecnej i przyszłej produkcji samochodów wyposażonych w radary wykorzystujące pasmo 24 GHz ze względu na ich znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i konieczność wspierania rozwoju takich zastosowań w obecnie produkowanych samochodach na jak najszerszą skalę; należy zatem uniknąć sytuacji braku ciągłości widma możliwego do wykorzystania przez radary, przy czym konieczne jest tymczasowe rozwiązanie w celu zapewnienia przejścia w okresie od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia 1 stycznia 2018 r. Aby uwzględnić dodatkowy okres przejściowy, termin 1 stycznia 2018 r. należy przedłużyć o cztery lata dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu zainstalowanych w pojazdach silnikowych, którym homologację typu przyznano przed dniem 1 stycznia 2018 r.
(6) Uwzględniając międzynarodową ochronę przyznaną służbom: radioastronomicznej, satelitarnych badań Ziemi i badań kosmicznych biernych w zakresie 23,60-24,00 GHz oraz wyjątkowy charakter przeznaczenia zakresu dla urządzeń radarowych bliskiego zasięgu na mocy decyzji 2005/50/WE, przedłużenie takiego przeznaczenia nie może być brane pod uwagę. Zakres 24,00-24,25 GHz został ponadto przeznaczony na cele przemysłowe, naukowe i medyczne (zakres ISM).
(7) W wykonanych przez CEPT analizach kompatybilności, obejmujących niektóre systemy wojskowe, wskazano, że zakres 24,25-27,50 GHz może stanowić alternatywne rozwiązanie, które byłoby wykonalne pod względem technicznym. Pasmo częstotliwości powyżej 26,50 GHz zostało określone przez NATO jako planowane pasmo wojskowe dla systemów stacjonarnych i ruchomych.
(8) Należy utrzymać próg penetracji wynoszący 7 %, który został wprowadzony decyzją 2005/50/WE, ponieważ nic nie wskazuje, że próg ten zostanie przekroczony przed przejściem na pasmo 79 GHz, oraz aby podkreślić, że pasmo 24 GHz pozostaje rozwiązaniem przejściowym.
(9) Komisja, przy wsparciu państw członkowskich, powinna nadal monitorować stosowanie decyzji, szczególnie w zakresie wartości progowej, braku szkodliwych zakłóceń dla innych użytkowników pasma lub sąsiadujących pasm, bez względu na to, czy został przekroczony próg wynoszący 7 %.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2005/50/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| Neelie KROES | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 21 z 25.1.2005, s. 15.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.198.71 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/485/UE zmieniająca decyzję 2005/50/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 24 GHz dla celów tymczasowego użycia przez samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu we Wspólnocie |
| Data aktu: | 29/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/2011 |
| Data wejścia w życie: | 30/07/2011 |