Rozporządzenie wykonawcze 739/2011 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 739/2011
z dnia 27 lipca 2011 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W szczególności szereg przepisów odnoszących się do inspekcji mięsa w częściach B, D i F rozdziału II sekcji I oraz w rozdziałach I i V sekcji II, a także w rozdziale II sekcji III załącznika I do tego rozporządzenia odnosi się do chorób wymienionych w wykazach A lub B Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE).

(2) System OIE służący do kategoryzacji i prowadzenia wykazów chorób zmienił się. Wykazy A i B zastępuje jeden wykaz OIE. Ponadto prawo Unii jest obecnie zgodne z zaleceniami OIE. W wyniku tego większość odniesień do tych wykazów jest obecnie zbędna. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy sekcji I, II i III załącznika I do tego rozporządzenia i zamiast tego, przy dokonywaniu badań przedubojowych i poubojowych lub jakichkolwiek innych badań, zastosować odniesienia do chorób zwierząt objętych przepisami Unii, o ile odniesienie nie dotyczy obecnie nieznanych chorób pochodzących z państw trzecich.

(3) Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2  stanowi, że produkty pochodzenia zwierzęcego pozyskuje się od zwierząt, które nie pochodzą z gospodarstwa, zakładu, terytorium lub części terytorium podlegających odpowiednim ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt. W załączniku I do tej dyrektywy wymieniono prawodawstwo Unii, które zawiera środki zwalczania w odniesieniu do niektórych chorób zwierząt mających znaczenie dla handlu produktami pochodzenia zwierzęcego. Z uwagi na spójność handel produktami pochodzenia zwierzęcego powinien być ograniczony tylko z przyczyn dotyczących zdrowia zwierząt na podstawie prawodawstwa Unii wymienionego w załączniku I.

(4) Zgodnie z częścią E załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność 3  świeże mięso drobiowe nie może być wprowadzane do obrotu dla celów spożycia przez ludzi, jeżeli nie jest spełnione kryterium nieobecności salmonelli w 25 gramach mięsa. Zgodnie jednak z tą częścią załącznika II do tego rozporządzenia kryterium tego nie stosuje się do świeżego mięsa drobiowego, które jest przeznaczone do przemysłowej obróbki cieplnej lub innej obróbki mającej na celu wyeliminowanie salmonelli. Punkt 2 rozdziału V sekcji II załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że urzędowy lekarz weterynarii może narzucić wymagania dotyczące wykorzystania pewnego mięsa. Aby umożliwić urzędowemu lekarzowi weterynarii narzucenie obróbki cieplnej lub innej obróbki mającej na celu wyeliminowanie salmonelli, należy zmienić sekcję II rozdział V pkt 2.

(5) Należy odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik I do rozporządzenia (WE) 854/2004 zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  4  

W załączniku I do rozporządzenia (WE) 854/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji I rozdział II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części B pkt 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) stanu, który mógłby mieć niepożądany wpływ na zdrowie ludzi bądź zdrowie zwierząt, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wykrywanie chorób odzwierzęcych oraz chorób zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt.";

b)
w części D pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Tusze wraz z ich narządami wewnętrznymi należy poddać badaniu poubojowemu niezwłocznie po uboju. Wszystkie powierzchnie zewnętrzne należy obejrzeć. W tym celu konieczna może być minimalna obróbka tuszy lub narządów wewnętrznych bądź specjalne urządzenia techniczne. Szczególną uwagę należy zwrócić na wykrywanie chorób odzwierzęcych oraz chorób zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt. Szybkość przesuwu linii ubojowej i liczba obecnego personelu przeprowadzającego badanie powinna być taka, aby pozwolić na poprawne badanie.";

c)
w części F pkt 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) wykrywaniu chorób zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt.";

2)
w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w rozdziale I pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku gdy urzędowy lekarz weterynarii, podczas przeprowadzania badania przed- i poubojowego lub w toku innych czynności kontrolnych, podejrzewa występowanie czynnika zakaźnego chorób zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt, urzędowy lekarz weterynarii musi niezwłocznie notyfikować właściwy organ i wspólnie muszą oni podjąć wszelkie niezbędne działania i środki ostrożności, aby zapobiec ewentualnemu rozprzestrzenianiu się czynnika zakaźnego zgodnie z mającym zastosowanie prawodawstwem unijnym.";

b)
w rozdziale V wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) pochodzi ze zwierząt zaatakowanych przez choroby zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym wymienionym w załączniku I do dyrektywy Rady 2002/99/WE(*) ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt, z wyjątkiem sytuacji, gdy zostało pozyskane zgodnie z wymogami szczegółowymi określonymi w tym prawodawstwie, o ile sekcja IV nie stanowi inaczej;

______

(*) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.";

(ii)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Urzędowy lekarz weterynarii może narzucić wymagania dotyczące wykorzystania mięsa pochodzącego od zwierząt:

a) poddanych ubojowi z konieczności wykonanemu poza rzeźnią; lub

b) jeśli pochodzi ono od stad, gdy zostanie poddane obróbce zgodnie z częścią E załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 przed wprowadzeniem takiego mięsa na rynek.";

3)
w sekcji III rozdział II pkt 3 lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

"e) w razie ogniska chorób zwierząt, w odniesieniu do których w prawodawstwie unijnym ustanowiono przepisy dotyczące zdrowia zwierząt. Dotyczy to zwierząt podatnych na określoną chorobę, które pochodzą z określonego regionu, zdefiniowanego w art. 2 dyrektywy Rady 64/432/EWG (*);

f) w razie konieczności przeprowadzenia bardziej surowych kontroli w celu uwzględnienia pojawiających się chorób lub poszczególnych chorób z wykazu OIE.

______

(*) Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.".

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
2 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
3 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
4 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.196.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 739/2011 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 27/07/2011
Data ogłoszenia: 28/07/2011
Data wejścia w życie: 29/07/2011