Decyzja 2011/465/UE dotycząca zmiany właściwych środków ustanowionych w decyzji 2009/618/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na podstawie art. 96 umowy z Kotonu i uchylenia tej decyzji

DECYZJA RADY
z dnia 18 lipca 2011 r.
dotycząca zmiany właściwych środków ustanowionych w decyzji 2009/618/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na podstawie art. 96 umowy z Kotonu i uchylenia tej decyzji

(2011/465/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. 1 i zmienioną w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. 2 (zwaną dalej "Umową o partnerstwie AKP-UE"), w szczególności jej art. 96,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o Partnerstwie AKP-WE 3 , w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

w porozumieniu z Wysokim Przedstawicielem Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Republika Gwinei poczyniła postępy w realizacji zobowiązań określonych w liście zawartym w załączniku do decyzji Rady 2009/618/WE z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na mocy art. 96 umowy z Kotonu 4 , w którym określono również warunki zniesienia właściwych środków.

(2) Republika Gwinei odnotowała postępy w procesie przemian zmierzających do przywrócenia ładu konstytucyjnego i ustanowienia ustroju demokratycznego, w szczególności dzięki objęciu władzy przez prezydenta wybranego w wolnych i przejrzystych wyborach prezydenckich i nominowaniu cywilnego rządu.

(3) Przeprowadzenie wyborów prezydenckich i objęcie władzy przez nowego prezydenta stanowią częściową realizację ostatniego z etapów określonych w załączniku do listu załączonego do decyzji 2009/618/WE.

(4) Czwarty i ostatni etap stanowiący zakończenie procesu transformacji zostanie osiągnięty dopiero w dniu 27 lipca 2011 r. wraz z wygaśnięciem decyzji 2009/618/WE.

(5) W związku z powyższym i w świetle postępów w przywracaniu ładu konstytucyjnego należy uchylić decyzję 2009/618/WE i uaktualnić właściwe środki w celu uwzględnienia poczynionych postępów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Właściwe środki przewidziane na mocy art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-UE są określone w liście załączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Decyzję 2009/618/WE traci moc.

Artykuł  3 5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Niniejsza decyzja wygasa dnia 19 lipca 2014 r.

Niniejsza decyzja zostanie w razie konieczności poddana przeglądowi po upływie orientacyjnego okresu 6 miesięcy na podstawie wniosków misji Unii Europejskiej na miejscu.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2011 r.

W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

PROJEKT LISTU

Szanowny Panie Prezydencie!

Szanowny Panie Premierze!

Unia Europejska z zadowoleniem przyjmuje postępy odnotowane przez Republikę Gwinei jeśli chodzi o przywracanie ładu konstytucyjnego, w szczególności dzięki pokojowemu przeprowadzeniu wyborów prezydenckich w 2010 r. oraz objęciu władzy przez prawomocnego prezydenta i cywilny rząd. Zakończone właśnie wybory prezydenckie były pierwszymi faktycznie otwartymi i opartymi na zasadzie konkurencji wyborami od momentu ogłoszenia niepodległości przez Republikę Gwinei i stanowią one bardzo ważny krok na drodze do przywrócenia ładu konstytucyjnego.

Przywrócenie w kraju stabilności i wzrostu gospodarczego jest ogromnym wyzwaniem, z którym należy się teraz zmierzyć, czego początkiem było niedawne przyjęcie ambitnego programu reform. Rada Unii Europejskiej, świadoma trudności gospodarczych i społecznych, którym Republika Gwinei stawia czoła, w dążeniu do wspierania Gwinei w tej ostatniej znaczącej fazie procesu transformacji politycznej, podjęła decyzję o zmianie warunków związanych z ostatnim etapem przywracania współpracy między Unią Europejską a Republiką Gwinei, w szczególności warunków dotyczących podpisania krajowego dokumentu strategicznego oraz krajowego programu orientacyjnego w ramach 10. Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju (EFR), który obejmie współpracę z Republiką Gwinei do roku 2013.

Stosując tę decyzję, Unia Europejska będzie mogła podpisać krajowy dokument strategiczny i krajowy program orientacyjny z Republiką Gwinei, gdy tylko dokumenty te zostaną przygotowane i władze Gwinei przekażą je oficjalnie Unii Europejskiej wraz ze szczegółowym harmonogramem, opracowanym i przyjętym przez właściwe organy, wskazującym terminy i etapy wyborów legislacyjnych do końca 2011 r.

Po podpisaniu obu tych dokumentów możliwe będzie uruchomienie środków bezpośredniego wsparcia dla ludności, przeznaczonych na podstawowe usługi socjalne. Możliwe będzie również kontynuowanie wytycznych technicznych odnoszących się do projektów i programów przewidzianych w tych dokumentach, jak również ewentualne nowe działania Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) 6 , ale uruchomienie funduszy nastąpi dopiero po przeprowadzeniu wolnych i przejrzystych wyborów legislacyjnych.

Unia Europejska uznaje zasadniczą rolę wyborów prezydenckich w procesie przemian demokratycznych, ale jest zdania, że wybory legislacyjne oraz ustanowienie nowego Zgromadzenia wybranego w sposób demokratyczny ma decydującą rolę w zakończeniu przemian i osiągnięciu pełnej struktury demokratycznej. Unia Europejska ma nadzieję, że zgodnie z zapowiedzią władz gwinejskich, wybory legislacyjne odbędą się najpóźniej w ostatnim kwartale 2011 r. i pozostaje do dyspozycji, jeśli chodzi o finansowe wsparcie organizacji wyborów (do orientacyjnej kwoty 5 mln EUR).

Unia Europejska zobowiązuje się do kontynuowania z rządem gwinejskim stałego dialogu politycznego w ramach 8 art. umowy z Kotonu na temat zasadniczych elementów umowy, o których mowa w jej art. 9, w szczególności praw człowieka, zasad demokratycznych, pojednania narodowego, położenia kresu bezkarności oraz reform w dziedzinie zarządzania w polityce, sądownictwie, gospodarce i reformy sektora bezpieczeństwa.

Rząd Republiki Gwinei na ambitnej drodze do przywrócenia wzrostu gospodarczego i dobrobytu ludności może nadal liczyć na wsparcie i pomoc Unii Europejskiej.

Łączymy wyrazy szczerego szacunku

Sporządzono w Brukseli dnia...

W imieniu Unii Europejskiej

...

Załącznik 

TABELA ZOBOWIĄZAŃ

Zobowiązania Gwinei Zobowiązania Unii Europejskiej
1. Przygotowany i przyjęty przez właściwe organy szczegółowy harmonogram (terminy i etapy wstępne/działania przygotowawcze) przebiegu wyborów legislacyjnych do końca 2011 r. 1.1. Podpisanie krajowego dokumentu strategicznego oraz krajowego programu orientacyjnego w ramach 10. EFR po zakończeniu programowania.
1.2. Wytyczne techniczne dotyczące programów i projektów przewidzianych w krajowym dokumencie strategicznym oraz krajowym programie orientacyjnym.
1.3. Uruchomienie funduszy przeznaczonych na bezpośrednie wsparcie dla ludności.
2. Przeprowadzenie wolnych i przejrzystych wyborów legislacyjnych. 2.1. Decyzje dotyczące finansowania i skutecznej realizacji pozostałych projektów/programów w ramach 10. EFR.
1 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
2 Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3.
3 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 376.
4 Dz.U. L 214 z 19.8.2009, s. 34.
5 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/404/UE z dnia 16 lipca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.188.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2012 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/386/UE z dnia 15 lipca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.194.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lipca 2013 r.

6 Środki te nie mają zastosowania do zainicjowanych już przez EBI operacji tymczasowego umorzenia zadłużenia w ramach inicjatywy na rzecz zmniejszenia zadłużenia najbiedniejszych państw, w tym do spłaty pozostałości pożyczek w ramach EFR, którymi zarządza EBI.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.195.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/465/UE dotycząca zmiany właściwych środków ustanowionych w decyzji 2009/618/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na podstawie art. 96 umowy z Kotonu i uchylenia tej decyzji
Data aktu: 18/07/2011
Data ogłoszenia: 27/07/2011
Data wejścia w życie: 18/07/2011