Decyzja 2010/205/UE dotycząca kwestionariusza sprawozdawczego związanego z rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającym dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 marca 2010 r.
dotycząca kwestionariusza sprawozdawczego związanego z rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającym dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 1955)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/205/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 kwietnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE(1), w szczególności jego art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującą i racjonalizującą sprawozdania w sprawie wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 166/2006 wymaga sporządzenia - zgodnie z procedurą określoną w art. 16 ust. 2 wymienionego rozporządzenia - sprawozdania na temat wdrożenia tego rozporządzenia na podstawie informacji z ostatnich trzech lat sprawozdawczych.

(2) Artykuł 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 166/2006 wymaga sporządzenia sprawozdania na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Komisję przy pomocy komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 rozporządzenia.

(3) Pierwsze sprawozdanie obejmuje lata 2007-2009 włącznie.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wyrażoną przez komitet ustanowiony na mocy art. 19 rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie stosują kwestionariusz sprawozdawczy określony w załączniku do niniejszej decyzji jako podstawę do sporządzenia sprawozdania, które zostanie przedłożone Komisji na mocy art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 166/2006.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2010 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, s. 48.

ZAŁĄCZNIK 

KWESTIONARIUSZ SPRAWOZDAWCZY

Dodatkowe informacje, które państwa członkowskie mają przedłożyć zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 166/2006 w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE

Uwagi ogólne:

Niniejszy kwestionariusz zawiera pytania, na które państwa członkowskie mają odpowiedzieć w odniesieniu do wdrażania rozporządzenia w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń w ostatnich trzech latach sprawozdawczych.

Państwa członkowskie powinny przekazać odpowiedzi na pytania w formie elektronicznej.

1. OPIS OGÓLNY

Proszę krótko opisać procedurę, zgodnie z którą niniejsze sprawozdanie zostało przygotowane, wraz z informacjami na temat rodzaju organów publicznych, które się do tego przyczyniły.

2. ŚRODKI PRAWNE USTANAWIAJĄCE SYSTEM REJESTRU UWALNIANIA I TRANSFERU ZANIECZYSZCZEŃ (ART. 5 I 20)

Proszę wymienić środki prawne, wykonawcze i inne ustanawiające zintegrowany Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.

W szczególności proszę opisać środki przyjęte przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami art. 20 w celu zagwarantowania, że zasady dotyczące kar są skutecznie, proporcjonalne i odstraszające, oraz opisać, jakie są doświadczenia związane z ich stosowaniem.

3. WYMOGI SPRAWOZDAWCZE, WSKAZANIE ZAKŁADÓW, WŁAŚCIWYCH ORGANÓW I DANYCH, JAKIE NALEŻY PRZEDŁOŻYĆ (ART. 5)

Proszę wymienić środki prawne, wykonawcze i inne ustanawiające wymogi sprawozdawcze dla Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.

W szczególności proszę opisać właściwe organy wyznaczone do wskazania zakładów Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zbierania informacji na temat uwolnień zanieczyszczeń ze źródeł punktowych. Proszę opisać wymogi sprawozdawcze i wskazać ścieżkę zbierania danych do Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń w swoim kraju, wymieniając rodzaj instytucji zaangażowanych oraz podając, za jaką część operacji zatwierdzania danych są one odpowiedzialne, w oparciu o poniższą tabelę:

Ścieżka instytucyjna zatwierdzania przez poszczególne instytucje

Zakład: ...........

Organ lokalny: ...........

Organ regionalny: ...........

Organ krajowy: ...........

Ministerstwo ochrony środowiska: ...........

4. PRAKTYKA SPRAWOZDAWCZA W RAMACH REJESTRU I TRANSFERU ZANIECZYSZCZEŃ (ART. 5)

W odniesieniu do każdego kolejnego cyklu sprawozdawczego od ostatniego kwestionariusza sprawozdawczego proszę wskazać:

a) terminy składania sprawozdań właściwemu organowi;

b) problemy z dotrzymaniem terminów składania sprawozdań, czy w praktyce dotrzymano różnych terminów składania sprawozdań w podziale na zakłady i terminów publicznego udostępniania danych z rejestru, oraz - jeżeli były spóźnione - jakie były tego powody;

c) ilość danych przedstawionych w formie elektronicznej w porównaniu z ilością danych dostarczonych przez operatorów w formie papierowej oraz opis sposobu dokonywania sprawozdania oraz narzędzi dostępnych zarówno dla operatorów, jak i właściwych organów;

d) główne trudności, jakie operatorzy i właściwe organy napotkały w związku ze przedkładaniem danych na temat Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (proszę udzielić odpowiedzi z punktu widzenia organów).

5. ZAPEWNIANIE I OCENA JAKOŚCI DANYCH (ART. 9 UST. 1, 2 I 3)

Proszę opisać zasady, procedury i środki mające zapewnić właściwą jakość danych przedkładanych w ramach Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz jaka była w związku z tym jakość przedłożonych danych.

W szczególności proszę dostarczyć informacji na temat:

a) oceny właściwych organów w odniesieniu do kompletności, spójności i wiarygodności danych przedstawionych przez operatorów;

b) metodyki i procedur przyjętych przez właściwe organy, dzięki którym przedstawiono dane wyższej jakości.

6. PUBLICZNY DOSTĘP DO DANYCH REJESTRU UWOLNIEŃ I TRANSFERU ZANIECZYSZCZEŃ (ART. 10 UST. 2)

Proszę opisać, w jaki sposób ułatwia się publiczny dostęp do informacji zawartych w rejestrze.

W szczególności proszę dostarczyć informacji na temat:

Przypadków, kiedy informacje zawarte w Europejskim Rejestrze Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń nie są publicznie dostępne w prosty sposób za pomocą bezpośrednich środków elektronicznych, oraz jakie podjęto środki, aby ułatwić dostęp do rejestru w miejscach publicznie dostępnych.

7. POUFNOŚĆ (ART. 7 UST. 2, ART. 11)

W przypadku wszelkich informacji poufnych proszę podać, jakiego rodzaju są to informacje, a także przyczynę i częstotliwość ich nieujawniania. W szczególności proszę krótko opisać:

a) jaki rodzaj danych utrzymuje się jako poufne;

b) główne powody, dla których nadaje się im poufny charakter;

c) liczbę zakładów w podziale na działania wymienione w załączniku I wraz z poufnymi danymi oraz całkowitą liczbę zakładów podlegających sprawozdawczości w podziale na działania wymienione w załączniku I.

Proszę przedstawić uwagi dotyczące praktycznych doświadczeń i napotkanych wyzwań w odniesieniu do poufnego charakteru niektórych informacji zgodnie z art. 4 dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, w szczególności w odniesieniu do informacji na temat uwalniania i transferu, jak zdefiniowano w załączniku III.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.88.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/205/UE dotycząca kwestionariusza sprawozdawczego związanego z rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającym dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE
Data aktu: 31/03/2010
Data ogłoszenia: 08/04/2010
Data wejścia w życie: 08/04/2010