uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 134 i art. 161 ust. 3 w związku z art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 951/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do handlu z państwami trzecimi w sektorze cukru(2) ustanawia szczegółowe przepisy w odniesieniu do wywozu pozakwotowego w sektorze cukru.
(2) Artykuł 4c rozporządzenia (WE) nr 951/2006 określa dokumenty, które stanowią dowody przybycia towarów do miejsca przeznaczenia i które należy przedstawić w przypadku, w którym niektóre miejsca przeznaczenia nie kwalifikują się do wywozu cukru pozakwotowego i/lub izoglukozy pozakwotowej. Ryzyko ewentualnych nadużyć w handlu jest jednak ograniczone, w przypadku gdy ilość cukru jest niewielka. W celu uproszczenia niezbędnej pracy administracyjnej należy zatem przewidzieć odstępstwo od tej zasady w przypadku ilości nieprzekraczającej 25 ton.
(3) Artykuł 7c rozporządzenia (WE) nr 951/2006 określa przepisy dotyczące informacji na temat wywozu pozakwotowego. W celu poprawy zarządzania systemem wywozu pozakwotowego należy wyjaśnić, że informacje przekazywane przez państwa członkowskie dotyczące ilości, w odniesieniu do których złożono wnioski, powinny być również podawane w podziale na wnioskodawców.
(4) W art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 397/2010 z dnia 7 maja 2010 r. ustalającego limit ilościowy dla wywozu pozakwotowego cukru i pozakwotowej izoglukozy na okres do końca roku gospodarczego 2010/2011(3) ustalono w odniesieniu do roku gospodarczego 2010/2011 limit ilościowy 650 000 ton cukru białego objętego kodem CN 1701 99, tj. sześciocyfrowym kodem. W przypadku gdy istnieje duże zapotrzebowanie na pozwolenia na wywóz i roczny limit ilościowy jest szybko wykorzystywany, podmioty gospodarcze, które wywożą cukier biały objęty różnymi kodami CN, mogą nie być w stanie uzyskać wystarczającej ilości pozwoleń na pokrycie swoich tradycyjnych rynków. W celu zwiększenia elastyczności systemu pozakwotowego należy zezwolić, aby pozwolenia na wywóz wydawane dla produktów z cukru białego objętych kodem CN 1701 99 mogły również być stosowane do wywozu różnych rodzajów produktów z cukru białego objętych tym samym kodem CN.
(5) Zgodnie z art. 8a lit. b) rozporządzenia (WE) nr 951/2006 pozwolenia na wywóz pozakwotowego cukru lub pozakwotowej izoglukozy wydawane od dnia 1 kwietnia 2010 r. są ważne od daty ich wydania do końca piątego miesiąca następującego po dacie ich wydania. Może to jednak spowodować poważne trudności dla niektórych eksporterów, a mianowicie tych, którzy zaopatrują swoje tradycyjne rynki przez cały rok gospodarczy. Właściwe jest zatem, aby przepisy dotyczące roku gospodarczego 2009/2010 były stosowane na stałe.
(6) Zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia Komisji (WE) nr 376/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(4) pozwolenia na wywóz muszą być przedłożone w przypadku wywozu produktów cukrowniczych objętych kodem CN 1701. Zgodnie z częścią II załącznika II do tego rozporządzenia kwota zabezpieczenia, które należy wnieść, ustalona jest na 110 EUR za tonę. Ze względu na pewność prawną oraz w celu zapewnienia równego traktowania podmiotów gospodarczych w każdym państwie członkowskim należy wyjaśnić w art. 12a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 951/2006, że zabezpieczenie należy wnosić również w przypadku wywozu cukru pozakwotowego.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 951/2006.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 178 z 1.7.2006, s. 24.
(3) Dz.U. L 115 z 8.5.2010, s. 26.
(4) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 3.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.254.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 858/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 951/2006 w odniesieniu do wywozu pozakwotowego i pozwoleń na wywóz |
| Data aktu: | 28/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2010 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2010 |