Decyzja 2010/504/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

(2010/504/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0179/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0070/2010),

1. udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0179/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0070/2010),

1. zauważa, że w 2008 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik Praw Obywatelskich) dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 9 mln EUR (w 2007 r.: 8,2 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 91,51 %, co jest poniżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);

2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do Rzecznika Praw Obywatelskich;

3. dostrzega tendencję stałego wzrostu w okresie 2003-2008, kiedy to środki na zobowiązania uległy podwojeniu z 4,4 mln EUR do 9 mln EUR, a liczba stanowisk zwiększyła się z 31 do 57 (oraz dodatkowo 6 stanowisk w 2009 r.) przy jednoczesnym wzroście liczby skarg z 2 436 do 3 346 i nowo rozpoczętych dochodzeń z 253 do 293; zauważa, że o ile w ciągu trzech ostatnich lat budżetowych liczba stanowisk nie zwiększyła się, w roku 2009 zaplanowano jej wzrost do 63; zauważa ponadto, że obecnie, po wewnętrznej restrukturyzacji, która miała miejsce w 2008 r., 24 z 57 osób zajmują się analizą skarg i prowadzeniem dochodzeń (dział prawny), a 31 odpowiada za rejestrowanie skarg, ich dystrybucję, związane z nimi działania podejmowane po rozpatrzeniu oraz za wszelkie inne zadania niezwiązane bezpośrednio z główną działalnością (administracja i dział finansowy);

4. przypomina, że na mocy umowy ramowej o współpracy zawartej na czas nieokreślony pomiędzy Rzecznikiem i Parlamentem, która weszła w życie w dniu 1 kwietnia 2006 r., Parlament zapewnia niektóre usługi administracyjne, w tym budynki, usługi informatyczne, łączność, doradztwo prawne, usługi medyczne, szkolenia, tłumaczenia pisemne i ustne;

5. zwraca uwagę na obszary priorytetowe określone przez służbę audytu wewnętrznego, w szczególności audyt procedury zamówień publicznych obejmujący kontynuację niezakończonych działań, audyt procedury przyznawania dotacji oraz zakończenie audytów za rok 2007 r. i zamknięcie związanej z nim sprawozdawczości; pozytywnie odnosi się do ustaleń, zwłaszcza do stwierdzenia, że w zakresie procedury zamówień publicznych odnotowano znaczną poprawę i usprawniono niezakończone działania podjęte w ramach audytu za 2005 r. oraz stwierdzenie, że procedura przyznawania dotacji jest zgodna z ramami regulacyjnymi, zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami;

6. zauważa jednak, iż audyt wewnętrzny ujawnił również obszary, w których niezbędna jest dalsza poprawa, w szczególności chodzi o to, aby dokumenty dotyczące procedury zamówień publicznych zawierały bardziej kompletne informacje; zmiany terminu zakończenia procedury powinny być dopuszczalne jedynie w wyjątkowych sytuacjach, procedury zamówień publicznych powinny być lepiej planowane w czasie, a niespójne zapisy w umowach poprawiane przed ich podpisaniem; oczekuje, że Rzecznik Praw Obywatelskich zajmie się tymi kwestiami i poinformuje o nich Parlament w sprawozdaniu z działalności;

7. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie publikowania jego rocznej deklaracji interesów oraz że jest ona publikowana na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich;

8. wzywa ponownie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich do umieszczenia w sprawozdaniu z działalności rozdziału zawierającego szczegółowe informacje z wykonywania w ciągu roku wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium.

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024