(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0179/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0070/2010),
1. udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
| Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0179/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0070/2010),
1. zauważa, że w 2008 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik Praw Obywatelskich) dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 9 mln EUR (w 2007 r.: 8,2 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 91,51 %, co jest poniżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);
2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do Rzecznika Praw Obywatelskich;
3. dostrzega tendencję stałego wzrostu w okresie 2003-2008, kiedy to środki na zobowiązania uległy podwojeniu z 4,4 mln EUR do 9 mln EUR, a liczba stanowisk zwiększyła się z 31 do 57 (oraz dodatkowo 6 stanowisk w 2009 r.) przy jednoczesnym wzroście liczby skarg z 2 436 do 3 346 i nowo rozpoczętych dochodzeń z 253 do 293; zauważa, że o ile w ciągu trzech ostatnich lat budżetowych liczba stanowisk nie zwiększyła się, w roku 2009 zaplanowano jej wzrost do 63; zauważa ponadto, że obecnie, po wewnętrznej restrukturyzacji, która miała miejsce w 2008 r., 24 z 57 osób zajmują się analizą skarg i prowadzeniem dochodzeń (dział prawny), a 31 odpowiada za rejestrowanie skarg, ich dystrybucję, związane z nimi działania podejmowane po rozpatrzeniu oraz za wszelkie inne zadania niezwiązane bezpośrednio z główną działalnością (administracja i dział finansowy);
4. przypomina, że na mocy umowy ramowej o współpracy zawartej na czas nieokreślony pomiędzy Rzecznikiem i Parlamentem, która weszła w życie w dniu 1 kwietnia 2006 r., Parlament zapewnia niektóre usługi administracyjne, w tym budynki, usługi informatyczne, łączność, doradztwo prawne, usługi medyczne, szkolenia, tłumaczenia pisemne i ustne;
5. zwraca uwagę na obszary priorytetowe określone przez służbę audytu wewnętrznego, w szczególności audyt procedury zamówień publicznych obejmujący kontynuację niezakończonych działań, audyt procedury przyznawania dotacji oraz zakończenie audytów za rok 2007 r. i zamknięcie związanej z nim sprawozdawczości; pozytywnie odnosi się do ustaleń, zwłaszcza do stwierdzenia, że w zakresie procedury zamówień publicznych odnotowano znaczną poprawę i usprawniono niezakończone działania podjęte w ramach audytu za 2005 r. oraz stwierdzenie, że procedura przyznawania dotacji jest zgodna z ramami regulacyjnymi, zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami;
6. zauważa jednak, iż audyt wewnętrzny ujawnił również obszary, w których niezbędna jest dalsza poprawa, w szczególności chodzi o to, aby dokumenty dotyczące procedury zamówień publicznych zawierały bardziej kompletne informacje; zmiany terminu zakończenia procedury powinny być dopuszczalne jedynie w wyjątkowych sytuacjach, procedury zamówień publicznych powinny być lepiej planowane w czasie, a niespójne zapisy w umowach poprawiane przed ich podpisaniem; oczekuje, że Rzecznik Praw Obywatelskich zajmie się tymi kwestiami i poinformuje o nich Parlament w sprawozdaniu z działalności;
7. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie publikowania jego rocznej deklaracji interesów oraz że jest ona publikowana na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich;
8. wzywa ponownie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich do umieszczenia w sprawozdaniu z działalności rozdziału zawierającego szczegółowe informacje z wykonywania w ciągu roku wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium.
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.101 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2010/504/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich |
| Data aktu: | 05/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |