Regulamin nr 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji:
I. Urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD)
II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego typu FUPD
III. Pojazdów w zakresie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP)
(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2010 r.)
Data wejścia w życie: 27 lutego 1994 r.
1. ZAKRES
1.1. Niniejszy regulamin stosuje się do:
1.1.1. CZĘŚĆ I: urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD) przeznaczonych do stosowania w pojazdach kategorii N2 i N3(1);
1.1.2. CZĘŚĆ II: położenia w pojazdach kategorii N2 i N3(1) urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD), które otrzymały homologację typu zgodnie z częścią I niniejszego regulaminu;
1.1.3. CZĘŚĆ III: pojazdów kategorii N2 i N3 w zakresie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP) wyposażonych w urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD), które nie posiada oddzielnej homologacji zgodnie z częścią I niniejszego regulaminu, lub zbudowanych bądź wyposażonych w taki sposób, że ich części składowe można uznać za spełniające funkcję FUPD.
1.2. Pojazdy kategorii N2 o maksymalnej masie nie większej niż 7,5 tony powinny spełniać jedynie wymóg dotyczący 400 mm prześwitu określony w niniejszym regulaminie.
1.3. Wymogów niniejszego regulaminu nie stosuje się do:
1.3.1. pojazdów terenowych kategorii N2G i N3G(1)
1.3.2. pojazdów, których przeznaczenie uniemożliwia spełnienie wymogów dotyczących zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu.
2. CEL
Celem niniejszego regulaminu jest zapewnienie skutecznego zabezpieczenia chroniącego pojazdy kategorii M1 lub N1(1) przed wjechaniem pod przód pojazdów, o których mowa w pkt 1 niniejszego regulaminu, w przypadku zderzenia czołowego.
3. DEFINICJE
3.1. Na potrzeby niniejszego regulaminu:
3.1.1. "Masa maksymalna" pojazdu oznacza określoną przez producenta największą technicznie dopuszczalną masę pojazdu, która może być większa niż "dopuszczalna masa całkowita" określona przez administrację krajową;
3.1.2. "Ciężar maksymalny" pojazdu oznacza pionową siłę (w niutonach) potrzebną do utrzymania tego pojazdu obciążonego do masy maksymalnej;
3.1.3. "Pojazd nieobciążony" oznacza pojazd w stanie gotowym do jazdy, włącznie z pełnym zbiornikiem paliwa, cieczą chłodzącą, olejem silnikowym, zestawem narzędzi i kołem zapasowym (jeżeli stanowi część wyposażenia podstawowego przewidzianego przez producenta pojazdu), ale bez kierowcy, pasażerów i ładunku;
3.1.4. "Homologacja FUPD" oznacza zatwierdzenie danego typu FUPD w odniesieniu do wymogów określonych w pkt 7 poniżej;
3.1.5. "Typ FUPD" oznacza przednie urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd, które nie różnią się między sobą pod względem takich podstawowych właściwości, jak kształt, wymiary, sposób zamocowania, materiały i oznaczenia, o których mowa w pkt 4.2 poniżej;
3.1.6. "Zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP)" oznacza obecność z przodu pojazdu:
3.1.6.1. specjalnego urządzenia (FUPD); lub
3.1.6.2. części nadwozia lub podwozia bądź innej części pojazdu, którą uznaje się za spełniającą funkcję FUPD z uwagi na jej kształt i właściwości;
3.1.7. "Homologacja pojazdu" oznacza zatwierdzenie danego typu pojazdu:
w przypadku części II niniejszego regulaminu - w zakresie położenia FUPD posiadającego homologację typu zgodnie z przepisami części I niniejszego regulaminu, lub w przypadku części III niniejszego regulaminu - w zakresie FUP;
3.1.8. "Typ pojazdu" oznacza pojazdy, które nie różnią się od siebie w sposób zasadniczy w odniesieniu do następujących cech:
szerokości przedniej osi zmierzonej pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami opon, z wyłączeniem wybrzuszenia opony w pobliżu styku z podłożem;
budowy, wymiarów, kształtu i materiałów składowych przedniej części pojazdu w zakresie mającym znaczenie dla wymogów określonych w odpowiedniej części niniejszego regulaminu;
homologowanych FUPD zamontowanych w pojeździe, jeżeli wniosek dotyczy homologacji na podstawie części II niniejszego regulaminu;
masy maksymalnej danego typu pojazdu.
4. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI
4.1. Wniosek o udzielenie homologacji na podstawie określonej części niniejszego regulaminu składa producent danego typu (pojazdu/FUPD) lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.
4.2. Do każdego typu wniosku należy dołączyć następujące materiały:
4.2.1. dokumentację w trzech egzemplarzach, zawierającą opis techniczny danego typu (pojazdu/FUPD): wymiary, kształt i materiały składowe w zakresie wymaganym do celów niniejszego regulaminu;
4.2.2. w przypadku FUPD: próbkę danego typu, przy czym na wszystkich głównych częściach próbki związanych z ochroną przed wjechaniem pod przód pojazdu powinny znajdować się łatwe do odczytania i nieusuwalne oznaczenia zawierające następujące dane: nazwę handlową lub znak towarowy wnioskodawcy oraz oznaczenie typu;
4.2.3. Urządzenie reprezentatywne dla typu zgłoszonego do homologacji lub pojazd reprezentatywny dla takiego typu należy przedstawić upoważnionej placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzanie badań homologacyjnych.
4.2.4. W przypadku wniosków o udzielenie homologacji na podstawie części II lub III niniejszego regulaminu do badań może zostać przyjęty pojazd niezawierający wszystkich części właściwych dla danego typu, pod warunkiem że nie ma to wpływu na działanie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu.
4.2.5. Położenie punktów P1, P2 i P3 określone w załączniku 5. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji na podstawie części I niniejszego regulaminu należy w tym zakresie uwzględnić wymagania części II.
4.3. Do wniosku o udzielenie homologacji na podstawie części II niniejszego regulaminu należy dołączyć następujące materiały:
4.3.1. wykaz FUPD przeznaczonych do montażu w danym typie pojazdu;
4.3.2. na żądanie właściwego organu dla każdego FUPD należy również dostarczyć formularz zawiadomienia dotyczący homologacji typu, zgodny ze wzorem z załącznika 1 do niniejszego regulaminu.
4.4. Do wniosku o udzielenie homologacji na podstawie części II i III niniejszego regulaminu należy dołączyć informacje dotyczące typu pojazdu określone w pkt 3.1.8.
4.5. Właściwy organ zapewnia procedury administracyjne zgodne z załącznikiem 6 dotyczące następujących obszarów:
4.5.1. weryfikacji istnienia zadowalających metod zapewniających skuteczną kontrolę zgodności produkcji przed udzieleniem homologacji typu,
4.5.2. sankcji z tytułu niezgodności produkcji,
4.5.3. zmiany typu lub rozszerzenia homologacji,
4.5.4. ostatecznego zaniechania produkcji.
______
(1) Zob. załącznik 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) (dokument TRANS/SC1/WP29/78/Amend.3).
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.185.56 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Regulamin nr 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji: I. Urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD) - II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego typu FUPD - III. Pojazdów w zakresie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP). |
| Data aktu: | 17/07/2010 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2010 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/1998 |