ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 406/2010
z dnia 26 kwietnia 2010 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE(1), w szczególności jego art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 79/2009 jest odrębnym rozporządzeniem do celów wspólnotowej procedury homologacji typu przewidzianej w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywie ramowej)(2).
(2) Rozporządzeniem (WE) nr 79/2009 ustanowiono zasadnicze przepisy określające wymagania dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do napędu wodorowego, homologacji typu części i instalacji wodorowych oraz montażu takich części i instalacji.
(3) Począwszy od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie, producenci powinni móc dobrowolnie ubiegać się o homologację typu WE całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów napędzanych wodorem. Do pojazdów napędzanych wodorem nie powinny natomiast mieć zastosowania niektóre z odrębnych dyrektyw w kontekście wspólnotowej procedury homologacji typu zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE ani niektóre z określonych w nich wymagań, ponieważ pod względem cech technicznych pojazdy napędzane wodorem istotnie różnią się od pojazdów konwencjonalnych, z myślą o których przygotowano owe dyrektywy. Zanim dyrektywy te zostaną zmienione poprzez włączenie do nich szczegółowych przepisów w sprawie pojazdów napędzanych wodorem oraz procedur badań, konieczne jest ustanowienie przepisów przejściowych w celu wyłączenia pojazdów napędzanych wodorem spod zakresu tych dyrektyw lub niektórych z określonych w nich wymagań.
(4) Konieczne jest przyjęcie zharmonizowanych przepisów dotyczących gniazd do tankowania wodorem (w tym gniazd do tankowania ciekłym wodorem), dzięki którym na obszarze całej Wspólnoty będzie można bezpiecznie i niezawodnie uzupełniać paliwo w pojazdach z napędem wodorowym.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 kwietnia 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 32.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, s. 36.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, s. 46.
(5) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, s. 23.
(6) Dz.U. L 169 z 8.7.1996, s. 1.
(7) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 7.