Decyzja 2010/2/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 grudnia 2009 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 10251)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/2/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 stycznia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 2 stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych jest sprzedaż aukcyjna.

(2) Unia popiera ambitne porozumienie międzynarodowe w dziedzinie zmian klimatu, mające na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C. W przypadku gdy inne kraje rozwinięte i najwięksi emitenci gazów cieplarnianych nie uczestniczą w porozumieniu międzynarodowym, może to prowadzić do wzrostu emisji gazów cieplarnianych w krajach trzecich, w których przemysł nie podlega ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do "ucieczki emisji"), tym samym wpływając negatywnie na integralność środowiska i działania prowadzone przez Unię. W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Unia powinna przydzielać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej zgodnie ze środkami, o których mowa w art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, w sektorach lub w podsektorach uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(3) Do dnia 31 grudnia 2009 r. i co pięć lat po tej dacie Komisja, na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE, ustala wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zwany dalej "wykazem sektorów i podsektorów".

(4) Zgodnie z art. 10a ust. 14 dyrektywy 2003/87/WE w celu określenia sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji Komisja ocenia na poziomie Unii możliwości przeniesienia przez dany sektor lub podsektor, na odpowiednim poziomie podziału, kosztów bezpośrednich wymaganych uprawnień oraz kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami cen energii elektrycznej wynikających z wprowadzenia w życie dyrektywy 2003/87/WE do cen produktów bez znaczącej utraty udziału rynkowego na korzyść instalacji poza Unią, które cechuje większa emisyjność CO2. Oceny te opierają się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2, zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 oraz, o ile są one dostępne, na danych dotyczących handlu, produkcji i wartości dodanej z trzech ostatnich lat dla każdego sektora lub podsektora.

(5) Zgodnie z art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE sektor lub podsektor jest uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, jeżeli suma bezpośrednich i pośrednich kosztów dodatkowych spowodowanych wprowadzeniem w życie tej dyrektywy prowadziłaby do znacznego wzrostu kosztów produkcji obliczonych jako stosunek do wartości dodanej brutto, w wysokości co najmniej 5 %; oraz intensywność handlu z krajami trzecimi określona jako stosunek między całkowitą wartością eksportu do krajów trzecich powiększona o wartość importu z krajów trzecich, a całkowitą wielkością rynku Unii (roczny obrót i całkowita wartość importu z krajów trzecich) wynosi powyżej 10 %. Zgodnie z art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE sektor lub podsektor jest uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji także wówczas, jeżeli suma dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE prowadziłaby do szczególnie wysokiego wzrostu kosztów produkcji obliczonych jako stosunek do wartości dodanej brutto, w wysokości co najmniej 30 %, lub intensywność handlu z krajami trzecimi określona jako stosunek między całkowitą wartością eksportu do krajów trzecich powiększona o wartość importu z krajów trzecich, a całkowitą wielkością rynku Unii (roczny obrót i całkowita wartość importu z krajów trzecich) wynosi powyżej 30 %.

(6) W celu ustalenia wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji należy najpierw ocenić ryzyko ucieczki emisji na poziomie trzycyfrowym (poziom NACE-3) lub, w stosownych przypadkach i gdy dane są dostępne, na poziomie czterocyfrowym (poziom NACE-4). Sektory i podsektory należy umieszczać w wykazie sektorów i podsektorów z zastosowaniem najbardziej precyzyjnego opisu NACE. Niektóre sektory, których nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4 zostały podzielone, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż pozostała część sektora.

(7) Informacje niezbędne do dokonania ustaleń na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE zebrano do grudnia 2008 r. od państw członkowskich, Eurostatu, ze źródeł dostępnych publicznie i na rynku oraz od stowarzyszeń branżowych. Sprawdzono informacje, które nie pochodziły od państw członkowskich lub z innych oficjalnych źródeł. Korzystano również z danych poufnych przetwarzanych przez Eurostat.

(8) Dane dostępne w niezależnym dzienniku transakcji Wspólnoty (CITL) uznaje się za najdokładniejszy, najbardziej wiarygodny i przejrzysty szacunek emisji CO2 w sektorach, których działalność została zamieszczona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, zanim została zmieniona dyrektywą 2009/29/WE, i w związku z tym zostały wykorzystane jako główne źródło obliczeń kosztów bezpośrednich uprawnień w tych sektorach.

(9) W odniesieniu do emisji procesowych z nowej działalności oraz gazów cieplarnianych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE zmienionej dyrektywą 2009/29/WE, w niektórych sektorach o znacznej liczbie małych instalacji lub instalacji wyłączonych w latach 2005-2007 i 2008-2012 z systemu handlu uprawnieniami do emisji lub dla których nie istnieją dane CITL, lub których emisje nie mogły zostać określone na poziomie NACE-4, dane pozyskano od państw członkowskich oraz z wykazu gazów cieplarnianych w Unii dla stosownych lat. Eurostat nie posiada danych dotyczących oceny zużycia energii elektrycznej stosowanej do obliczania kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami cen energii elektrycznej, w związku z czym za najbardziej wiarygodne dane uznaje się dane pozyskane bezpośrednio od państw członkowskich. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto wykorzystano dane pochodzące ze strukturalnej statystyki przedsiębiorstw Eurostatu, jako że jest ona uznawana za najdokładniejsze źródło. Dane na temat handlu między państwami członkowskimi i handlu z państwami trzecimi zgłoszone przez Eurostat w bazie danych Comext są uważane za najbardziej wiarygodne w odniesieniu do całkowitej wartości eksportu do krajów trzecich i importu z krajów trzecich, jak również całkowitego rocznego obrotu w Unii.

(10) Oceny opierały się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2 zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 3 . Cena obliczona na podstawie najbardziej stosownego scenariusza, z uwzględnieniem kredytów na wspólne wdrożenia i mechanizm czystego rozwoju, wynosi 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2.

(11) W celu dokonania oceny bezpośrednich dodatkowych kosztów spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE niezbędne jest uwzględnienie ilości uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Zgodnie z art. 10a ust. 11 tej dyrektywy liczba bezpłatnych uprawnień przyznanych tym sektorom w 2013 r. wynosi 80 % liczby uprawnień określonej zgodnie z art. 10a ust. 1, a następnie liczba ta jest corocznie zmniejszana o taką samą wielkość aż do osiągnięcia poziomu 30 % bezpłatnych uprawnień w roku 2020, w celu osiągnięcia całkowitej likwidacji przydziałów bezpłatnych uprawnień w roku 2027. Punktem wyjścia dla wskaźników ustalanych na mocy art. 10a ust. 1 są średnie parametry 10 % najbardziej wydajnych instalacji w danym sektorze lub podsektorze w Unii w latach 2007-2008, z uwzględnieniem najbardziej wydajnych technologii, substytutów i alternatywnych procesów produkcyjnych.

(12) Wskaźniki ustalone zgodnie z art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE przyjmuje się pod koniec 2010 r. Ocenę kosztów bezpośrednich powstałą w oparciu o te wskaźniki można zatem uwzględniać tylko w momencie przeglądu wykazu sektorów i podsektorów. Konieczna jest zatem ocena ilości uprawnień, które należy przydzielić bezpłatnie w celu określenia wykazu sektorów i podsektorów. Takiego oszacowania należy dokonać na szczeblu Unii na lata 2013 i 2014. Według najlepszych szacunków dla celów niniejszej decyzji, z uwzględnieniem surowych wymagań dotyczących wskaźników i przy zastosowaniu liniowego współczynnika redukcji, w 2013 i 2014 r. zajdzie konieczność zakupu 75 % uprawnień w sektorach nienarażonych.

(13) Ocenę kosztów pośrednich oparto o współczynnik średnich emisji w odniesieniu do energii elektrycznej w Unii wynoszący 0,465 ton CO2 na MWh, zgodnie z opartą na modelu analizą unijnego pakietu politycznego dotyczącego zmian klimatu i odnawialnych źródeł energii w 2008 r. 4 , zastosowaną w ocenie skutków dołączonej do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020. Zastosowanie średniej wartości unijnej jest stosowne, jako że jest zgodne z wymogiem dokonania oceny na szczeblu Unii, odzwierciedlając jednocześnie rzeczywiste emisje związane z produkcją energii elektrycznej w Unii.

(14) Zgodnie z art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE wykaz może zostać uzupełniony po dokonaniu oceny jakościowej, w przypadku gdy dostępne są odpowiednie dane, z uwzględnieniem zakresu, w jakim dla poszczególnych instalacji w danym sektorze lub podsektorze możliwe jest zmniejszenie poziomów emisji lub zużycia energii elektrycznej, w tym, w stosownych przypadkach, zwiększenia kosztów produkcji, jakie może spowodować powiązana inwestycja, na przykład przez zastosowanie najbardziej wydajnych technik; obecnej i przewidywanej charakterystyki rynku, w tym w przypadku gdy intensywność handlu lub współczynniki wzrostu kosztów bezpośrednich i pośrednich są bliskie jednej z wartości progowych; oraz marży zysku jako potencjalnego wskaźnika inwestycji długoterminowej lub decyzji o przeniesieniu produkcji.

(15) Ocenę jakościową przeprowadzono w szeregu sektorów i podsektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE. Ocenę jakościową przeprowadzono głównie dla sektorów, które nie zostały wystarczająco uwzględnione w ocenie ilościowej oraz sektorów uważanych za przypadki graniczne, lub w przypadku których nie istniały dane statystyczne lub były one złej jakości, oraz w odniesieniu do których państwa członkowskie lub przedstawiciele przemysłu zwrócili się o dokonanie analizy jakościowej, w oparciu o wiarygodne wyjaśnienie i uzasadnione wnioski. W wyniku tej oceny niektóre sektory poddane analizie należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Dodatkowe sektory i podsektory dodane do wykazu określono osobno w trzeciej sekcji załącznika do niniejszej decyzji.

(16) Inne sektory i podsektory, które - ze względu na ograniczenia czasowe - nie zostały w tej chwili poddane pełnej analizie, lub w przypadku których jakość bądź dostępność danych były ograniczone, takie jak sektor produkcji cegieł i dachówek, zostaną tak szybko, jak to możliwe, poddane ponownie ocenie zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy oraz - w zależności od wyniku analizy - dodane do wykazu.

(17) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Wykańczanie materiałów włókienniczych" (kod NACE 1730), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu oraz fakt, że intensywność handlu we wszystkich pozostałych sektorach włókienniczych jest bardzo wysoka. Ocena wykazała wzrost presji konkurencji międzynarodowej, znaczny spadek produkcji w Unii w ostatnich latach oraz ujemne lub niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(18) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Produkcja arkuszy fornirowych; produkcja sklejek, płyt laminowanych, płyt wiórowych, płyt pilśniowych i innych płyt oraz desek" (kod NACE 2020). Ocena wykazała ograniczone możliwości redukcji emisji bez znacznego wzrostu kosztów oraz skomplikowaną charakterystykę rynkową, np. wysoka zmienność cen, rosnący import z krajów, w których produkcja jest tania lub znaczny wpływ dodatkowych kosztów spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE na marże zysku, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(19) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Produkcja tworzyw sztucznych w postaci surowej" (kod NACE 2416). W odniesieniu do obecnej charakterystyki rynku ocena wykazała wysoki poziom integracji z innymi sektorami przemysłu chemicznego uważanymi za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji; ceny ustalane na rynku światowym hamujące jednostronne podwyżki cen oraz zakłócenia na rynku światowym lub unijnym spowodowane nieuczciwymi praktykami handlowymi producentów w niektórych krajach trzecich. Jeśli chodzi o przewidywaną charakterystykę rynku, pomimo zbliżania się do trzydziestoprocentowego progu intensywności handlu sektor odnotował znaczący wzrost importu, który będzie kontynuowany głównie ze względu na nowe duże inwestycje na Bliskim Wschodzie. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(20) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Odlewnictwo żeliwa" (kod NACE 2751), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu, jako że główne produkty odlewnictwa należą do różnych grup w bazie danych Comext Eurostatu. Ocena wykazała ograniczony potencjał redukcji emisji ze względu na częściowo nieuniknione emisje procesowe oraz z uwagi na ograniczoną zdolność inwestycji w technologie redukcji emisji, wynikającą ze znaczących kosztów dodatkowych związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE mających wpływ na marże zysku. Jeśli chodzi o charakterystykę rynku, jego koncentracja jest niewielka, zaś w sektorach będących jego klientami koncentracja jest znaczna. W związku z powyższym sektor ma ograniczone możliwości przeniesienia dodatkowych kosztów. Istniejące dane dotyczące handlu, pochodzące z innych źródeł, wskazują również, że produkcja odlewnicza w coraz większym stopniu podlega handlowi międzynarodowemu. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(21) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Odlewnictwo metali lekkich" (kod NACE 2753), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu, jako że główne produkty odlewnictwa należą do różnych grup w bazie danych Comext Eurostatu. W odniesieniu do charakterystyki rynku ocena wykazała niewielką koncentrację rynku oraz wysoki stopień uzależnienia od popytu ze strony jednego skoncentrowanego sektora. W związku z powyższym sektor ma ograniczone możliwości przeniesienia dodatkowych kosztów. Ponadto sektor odnotował straty lub bardzo niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ma negatywny wpływ na możliwości inwestycji w technologie redukcji emisji, zaś dodatkowe koszty mogłyby jeszcze bardziej przyczynić się do tego stanu rzeczy. Istniejące dane dotyczące handlu, pochodzące z innych źródeł, wskazują również, że produkcja odlewnicza w coraz większym stopniu podlega handlowi międzynarodowemu. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(22) Przy ustalaniu wykazu sektorów i podsektorów należy uwzględnić, jeżeli istnieją odpowiednie dane, stopień, w jakim kraje trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach lub podsektorach uważanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach lub podsektorach w zakresie porównywalnym do zobowiązań Unii i w tym samym okresie, oraz stopień, w jakim niskoemisyjność instalacji w tych krajach jest porównywalna do instalacji w Unii. W chwili obecnej jedynie Norwegia, Islandia i Szwajcaria złożyły takie zobowiązania, jednak nie mają one decydującego udziału w światowej produkcji w sektorach lub podsektorach uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. W odniesieniu do niskoemisyjności nie istnieją stosowne dane niezbędne do dokonania oceny ze względu na nieporównywalne definicje statystyczne i ogólny brak danych światowych na wymaganym poziomie podziału i szczegółowych informacji dotyczących sektora. Dlatego kryteria określone w art. 10a ust. 18 dyrektywy 2003/87/WE nie mają wpływu na wykaz sektorów i podsektorów.

(23) Ocena, na której oparto wykaz sektorów i podsektorów, obejmuje wszystkie kody NACE od 1010 do 3720 włącznie, czyli sektor górniczy, kamieniarski i sektory związane z produkcją. W 2010 r. Komisja podda analizie niektóre z pozostałych sektorów przemysłowych nieobjęte tym zakresem kodów NACE, ale których stacjonarne instalacje mogą potencjalnie być objęte przepisami unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dotyczącymi ucieczki emisji. Jeżeli któryś z tych sektorów spełni kryteria określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE, zostanie on dodany do wykazu w momencie corocznego przeglądu.

(24) Niniejszy wykaz ma zastosowanie dla lat 2013/2014 z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji.

(25) W kwestii wykazu sektorów i podsektorów skonsultowano się z szeregiem zainteresowanych stron, w tym z państwami członkowskimi, stowarzyszeniami branżowymi, organizacjami pozarządowymi związanymi z ochroną środowiska oraz środowiskiem naukowym, zaś informacje o tym procesie zamieszczono na stronie internetowej Komisji 5 .

(26) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 6

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 grudnia 2009 r.

W imieniu Komisji

Stavros DIMAS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  7

Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

1. NA POZIOMIE NACE-4

1.1. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 15 I 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1010 Górnictwo i wzbogacanie węgla kamiennego
1430 Kopalnictwo minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów
1597 Produkcja słodów
1711 Przygotowanie i przędzenie włókien bawełnianych
1810 Produkcja odzieży skórzanej
2310 Wytwarzanie produktów koksowania węgla
2413 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych
2414 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych
2415 Produkcja nawozów i związków azotowych
2417 Produkcja kauczuku syntetycznego w postaci surowej
2710 Produkcja żeliwa i stali oraz stopów żelaza
2731 Ciągnienie na zimno
2742 Produkcja aluminium
2744 Produkcja miedzi
2745 Produkcja pozostałych metali nieżelaznych
2931 Produkcja ciągników rolniczych

1.2. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 15 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1440 Produkcja soli
1562 Wytwarzanie skrobi i produktów skrobiowych
1583 Produkcja cukru
1595 Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów powstających w wyniku fermentacji surowców
1592 Produkcja alkoholu etylowego w wyniku fermentacji surowców
2112 Produkcja papieru i tektury
2320 Wytwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej
2611 Produkcja szkła płaskiego
2613 Produkcja szkła gospodarczego
2614 Produkcja włókien szklanych
2630 Produkcja ceramicznych kafli i płytek
2721 Produkcja odlewanych rur żeliwnych
2743 Produkcja ołowiu, cynku i cyny

1.3. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 16 LIT. A) DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
2651 Produkcja cementu
2652 Produkcja wapna

1.4. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 16 LIT. B) DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1110 Wydobywanie ropy naftowej i gazu ziemnego
1310 Kopalnictwo rud żelaza
1320 Kopalnictwo rud metali nieżelaznych, z wyjątkiem rud uranu i toru
1411 Wydobywanie kamienia ozdobnego i budowlanego
1422 Kopalnictwo gliny i kaolinu
1450 Pozostałe górnictwo i kopalnictwo, gdzie indziej niesklasyfikowane
1520 Przetwarzanie i konserwowanie ryb i produktów rybołówstwa
1541 Produkcja nieoczyszczonych olejów i tłuszczów
1591 Produkcja destylowanych napojów alkoholowych
1593 Produkcja win
1712 Przygotowanie i przędzenie włókien wełnianych
1713 Przygotowanie i przędzenie włókien samodziałowych
1714 Przygotowanie i przędzenie włókien lnianych
1715 Rozwijanie i przygotowanie włókien jedwabnych, łącznie z włóknami wyczesywanymi oraz przygotowywanie i teksturowanie syntetycznych lub sztucznych włókien przędzy
1716 Produkcja nici krawieckich
1717 Przygotowywanie i przędzenie pozostałych włókien tekstylnych
1721 Produkcja tkanin bawełnianych
1722 Produkcja tkanin wełnianych zgrzebnych
1723 Produkcja tkanin wełnianych czesankowych
1724 Produkcja tkanin jedwabnych
1725 Produkcja tkanin pozostałych
1740 Produkcja gotowych artykułów włókienniczych, z wyłączeniem odzieży
1751 Produkcja dywanów i chodników
1752 Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych
1753 Produkcja włóknin i wyrobów z nich, z wyłączeniem odzieży
1754 Produkcja pozostałych wyrobów włókienniczych, gdzie indziej niesklasyfikowana
1760 Produkcja wyrobów włókienniczych o splocie dzianinowym lub szydełkowym
1771 Produkcja dzianych i szydełkowych trykotaży
1772 Produkcja dzianych i szydełkowych pulowerów, swetrów rozpinanych i artykułów podobnych
1821 Produkcja ubrań roboczych
1822 Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej
1823 Produkcja bielizny
1824 Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży, gdzie indziej niesklasyfikowana
1830 Wyprawianie i barwienie skór futerkowych; produkcja wyrobów futrzarskich
1910 Garbowanie i wyprawianie skór
1920 Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych, wyrobów rymarskich i uprzęży
1930 Produkcja obuwia
2010 Produkcja wyrobów tartacznych, impregnacja drewna
2052 Produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania
2111 Produkcja masy włóknistej
2124 Produkcja tapet
2215 Pozostała działalność wydawnicza
2330 Przetwarzanie paliw jądrowych
2412 Produkcja barwników i pigmentów
2420 Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych
2441 Produkcja podstawowych wyrobów farmaceutycznych
2442 Produkcja preparatów farmaceutycznych
2452 Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych
2463 Produkcja olejków eterycznych
2464 Produkcja chemikaliów fotograficznych
2465 Produkcja gotowych niezapisanych nośników informacji
2466 Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2470 Produkcja włókien chemicznych
2511 Produkcja opon i dętek gumowych
2615 Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym
2621 Produkcja ceramicznych wyrobów gospodarstwa domowego i ozdobnych
2622 Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych
2623 Produkcja izolatorów ceramicznych i ceramicznych osłon izolacyjnych
2624 Produkcja pozostałych technicznych wyrobów ceramicznych
2625 Produkcja pozostałych wyrobów ceramicznych
2626 Produkcja ogniotrwałych wyrobów ceramicznych
2681 Produkcja artykułów ściernych
2722 Produkcja rur stalowych
2741 Produkcja metali szlachetnych
2861 Produkcja wyrobów nożowniczych
2862 Produkcja narzędzi
2874 Produkcja złączy, śrub, łańcuchów i sprężyn
2875 Produkcja pozostałych metalowych wyrobów gotowych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2911 Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych
2912 Produkcja pomp i sprężarek
2913 Produkcja kurków i zaworów
2914 Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych
2921 Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych
2923 Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych
2924 Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana
2932 Produkcja pozostałych maszyn dla rolnictwa i leśnictwa
2941 Produkcja przenośnych ręcznych narzędzi o napędzie mechanicznym
2942 Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych do obróbki metalu
2943 Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2951 Produkcja maszyn dla metalurgii
2952 Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwa
2953 Produkcja maszyn dla przetwórstwa żywności, produkcji napojów i przetwórstwa tytoniu
2954 Produkcja maszyn dla przemysłu włókienniczego, odzieżowego i skórzanego
2955 Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego
2956 Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana
2960 Produkcja broni i amunicji
2971 Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
3001 Produkcja maszyn biurowych
3002 Produkcja komputerów i pozostałych urządzeń do przetwarzania informacji
3110 Produkcja silników elektrycznych, prądnic i transformatorów
3120 Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
3130 Produkcja izolowanych drutów i przewodów
3140 Produkcja akumulatorów, ogniw galwanicznych i baterii galwanicznych
3150 Produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych
3162 Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego, gdzie indziej niesklasyfikowana
3210 Produkcja diod, lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych
3220 Produkcja nadajników telewizyjnych i radiowych oraz aparatów dla telefonii i telegrafii przewodowej
3230 Produkcja odbiorników telewizyjnych i radiowych, urządzeń do nagrywania lub powielania dźwięku lub obrazu oraz związanych z nimi towarów
3310 Produkcja sprzętu medycznego i chirurgicznego oraz przyrządów ortopedycznych
3320 Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych i nawigacyjnych i innego przeznaczenia, z wyłączeniem sprzętu do sterowania procesami przemysłowymi
3340 Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego
3350 Produkcja zegarków i zegarów
3511 Produkcja i naprawa statków
3512 Produkcja i naprawa łodzi wycieczkowych i sportowych
3530 Produkcja statków powietrznych i kosmicznych
3541 Produkcja motocykli
3542 Produkcja rowerów
3543 Produkcja wózków inwalidzkich
3550 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana
3621 Bicie monet
3622 Produkcja artykułów jubilerskich i podobnych, gdzie indziej niesklasyfikowana
3630 Produkcja instrumentów muzycznych
3640 Produkcja sprzętu sportowego
3650 Produkcja gier i zabawek
3661 Produkcja imitacji biżuterii
3662 Produkcja mioteł, szczotek i pędzli
3663 Pozostała działalność produkcyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana

2. POZA POZIOMEM NACE-4 W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10 A UST. 15 LUB 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod Prodcom Opis
15311230 Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek
15311250 Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym
15331427 Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone
155120 Mleko i śmietana w postaci stałej
155153 Kazeina
155154 Laktoza i syrop z laktozy
15515533 Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w postaci granulek lub innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub z dodanymi substancjami słodzącymi
15841100 Miazga kakaowa (z wyłączeniem zawierającej dodatek cukru lub innego środka słodzącego)
15841200 Masło, tłuszcz i olej, kakaowe
15841300 Proszek kakaowy niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego
15891333 Drożdże piekarnicze suszone
24111150 Wodór (włącznie z produkcją wodoru w połączeniu z gazem syntezowym)
24111160 Azot
24111170 Tlen
243021 Gotowe preparaty pigmentowe, środki matujące i farby, szkliste emalie i glazury, pobiałki, ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklana
24621030 Żelatyna i jej pochodne, karuk (inne niż kleje kazeinowe)
26821400 Sztuczny grafit, grafit koloidalny lub półkoloidalny oraz preparaty na bazie grafitu
26821610 Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne oraz ich mieszanki luzem, w arkuszach lub w belach
26821620 Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne włącznie z ich mieszaninami
28401133 Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb

3. NA POZIOMIE NACE-4 W OPARCIU O KRYTERIA JAKOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1730 Wykańczanie materiałów włókienniczych
2020 Produkcja arkuszy fornirowych; produkcja sklejek, płyt laminowanych, płyt wiórowych, płyt pilśniowych i innych płyt oraz desek
2416 Produkcja tworzyw sztucznych w postaci surowej
2640 Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
2653 Produkcja gipsu
2662 Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu
2751 Odlewnictwo żeliwa
2753 Odlewnictwo metali lekkich
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 63.
4 P. Capros i in., Model-based Analysis of the 2008 EU Policy Package on Climate Change and Renewables, Primes Model - E3MLab/NTUA, czerwiec 2008: http://ec.europa.eu/environment/climat/pdf/climat_action/analysis.pdf
6 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2011/745/UE z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.299.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2011/745/UE z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.299.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/498/UE z dnia 17 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.241.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/9/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2014.9.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.1.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/2/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji
Data aktu: 24/12/2009
Data ogłoszenia: 05/01/2010
Data wejścia w życie: 01/01/1970