uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit drugi tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po dokonaniu przeglądu, w którym Zjednoczone Królestwo pełniło rolę państwa członkowskiego sprawozdawcy, dyrektywą Komisji 2008/40/WE(2) dodano substancję czynną nikosulfuron do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W zakresie czystości w dyrektywie Komisji 2008/40/WE ustalono minimalny poziom na 930 g/kg. Poziom ten został oparty na specyfikacji przedłożonej przez powiadamiającego.
(2) Jednakże przyjętą praktyką jest, że poziom minimalnej czystości substancji czynnej ustala się na podstawie specyfikacji określonych przez Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) dotyczących czystości substancji czynnych i poziomów zanieczyszczenia w nich zawartych. W specyfikacji FAO dla nikosulfuronu(3) minimalny poziom czystości ustalono na 910 g/kg. Specyfikację tę zawarto w sprawozdaniu z oceny, które zostało poddane przeglądowi przez państwa członkowskie oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i przedstawione Komisji w dniu 29 listopada 2007 r. w formie sprawozdania naukowego EFSA odnośnie do nikosulfuronu(4). Mimo że Wspólnocie przysługuje prawo ustalania własnego poziomu ochrony zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i ochrony środowiska, przyjętą praktyką jest stosowanie poziomów FAO. Aby umożliwić innym producentom przestrzegającym poziomu określonego przez FAO wprowadzenie do obrotu swoich produktów, konieczne jest odpowiednie dostosowanie wspomnianej specyfikacji.
(3) Uzasadniona jest zatem zmiana minimalnej czystości dla nikosulfuronu.
(4) W związku z tym, że art. 2 dyrektywy 2008/40/WE stawia wymóg, aby państwa członkowskie stosowały przepisy wdrażające dyrektywę od dnia 1 lipca 2009 r., zmieniona specyfikacja dla nikosulfuronu powinna także obowiązywać od tej daty bez uszczerbku dla pozostałych terminów określonych w art. 3 dyrektywy 2008/40/WE. W rezultacie niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie tak szybko, jak to możliwe.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 87 z 29.3.2008, s. 5.
(3) 709/TC 2006.
(4) EFSA Scientific Report (2007) 120, 1-91, Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance nicosulfuron (sfinalizowano w dniu 29 listopada 2007 r.).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.127.5 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2009/51/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w zakresie specyfikacji substancji czynnej nikosulfuronu |
| Data aktu: | 25/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/2009 |
| Data wejścia w życie: | 26/05/2009 |