Decyzja 2008/235/WE ustanawiająca Europejską Radę Konsultacyjną ds. Zarządzania Statystyką

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 235/2008/WE
z dnia 11 marca 2008 r.
ustanawiająca Europejską Radę Konsultacyjną ds. Zarządzania Statystyką
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Potrzeba ustanowienia europejskich standardów niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych sprawiła, że na posiedzeniu w dniu 24 lutego 2005 r. Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(2) jednogłośnie zatwierdził Kodeks postępowania w statystyce europejskiej (zwany dalej "kodeksem postępowania") przedstawiony w zaleceniu Komisji z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych.

(2) Kodeks postępowania ma dwa cele: z jednej strony zwiększenie zaufania do organów statystycznych poprzez zaproponowanie pewnych rozwiązań instytucjonalnych i organizacyjnych, a z drugiej strony poprawienie jakości danych statystycznych opracowywanych przez te organy.

(3) W komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych Komisja stwierdziła, że pomocny byłby zewnętrzny organ doradczy, który mógłby odgrywać czynną rolę w nadzorowaniu wprowadzania w życie kodeksu postępowania w całym europejskim systemie statystycznym. W zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. Komisja stwierdziła, że zamierza rozważyć zaproponowanie utworzenia takiego zewnętrznego organu doradczego.

(4) W dniu 8 listopada 2005 r. Rada stwierdziła, że nowy organ doradczy wysokiego szczebla zwiększyłby niezależność, rzetelność i odpowiedzialność Komisji (Eurostatu), a także - w kontekście wzajemnej oceny wprowadzania w życie kodeksu postępowania - europejskiego systemu statystycznego. Rada zaleciła, by organ tworzyła mała grupa niezależnych osób wyznaczonych na podstawie ich kompetencji.

(5) Organ ten powinien skupiać członków o uzupełniających się kompetencjach i doświadczeniu, wywodzących się np. ze środowiska akademickiego oraz posiadających krajowe lub międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie statystyki.

(6) Organ powinien sporządzić dla Komisji (Eurostatu) ocenę wprowadzania w życie kodeksu postępowania, która byłaby analogiczna do wzajemnej oceny krajowych urzędów statystycznych.

(7) W odpowiednich przypadkach należy zachęcać do dialogu na temat kodeksu postępowania z Komitetem ds. Programu Statystycznego i z Europejskim Komitetem Doradczym ds. Statystyki utworzonym na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 234/2008/WE z dnia ...(3), a także z zainteresowanymi organami państw członkowskich.

(8) W związku z powyższym należy ustanowić radę konsultacyjną oraz określić jej zadania i strukturę bez uszczerbku dla art. 5 Protokołu w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rada konsultacyjna

Niniejszym zostaje utworzona Europejska Rada Konsultacyjna ds. Zarządzania Statystyką (zwana dalej "radą"). Celem rady jest zapewnianie niezależnego przeglądu europejskiego systemu statystycznego w odniesieniu do wprowadzania w życie Kodeksu postępowania w statystyce europejskiej (zwanego dalej "kodeksem postępowania").

Artykuł  2

Zadania

1.
Zadaniami rady są:

a) przygotowywanie sprawozdania rocznego dla Parlamentu Europejskiego i Rady z wprowadzania w życie kodeksu postępowania w zakresie, w jakim dotyczy on Komisji (Eurostatu), oraz przekazywanie tego sprawozdania Komisji przed przedłożeniem go Parlamentowi Europejskiemu i Radzie;

b) umieszczanie w wyżej wymienionym sprawozdaniu rocznym oceny wprowadzania w życie kodeksu postępowania w ramach całego europejskiego systemu statystycznego;

c) doradzanie Komisji w zakresie odpowiednich środków ułatwiających wprowadzanie w życie kodeksu postępowania w zakresie, w jakim dotyczy on Komisji (Eurostatu) oraz całego europejskiego systemu statystycznego;

d) doradzanie Komisji (Eurostatowi) w zakresie przekazywania informacji o kodeksie postępowania użytkownikom i podmiotom dostarczającym dane;

e) doradzanie Komisji (Eurostatowi) i Komitetowi ds. Programu Statystycznego w zakresie aktualizacji kodeksu postępowania.

2.
Rada może doradzać Komisji oraz odpowiada na pytania Komisji w kwestiach dotyczących zaufania do statystyk europejskich wśród podmiotów z nich korzystających, wypełniając zadania określone w ust. 1.
Artykuł  3

Członkowie rady konsultacyjnej

1.
W skład rady wchodzi siedmiu członków, w tym jej przewodniczący. Członkowie rady są niezależni. Komisja (Eurostat) jest reprezentowana w roli obserwatora.
2.
Członkowie rady są wybierani spośród ekspertów posiadających wybitne kompetencje w dziedzinie statystyki, pełnią swoje obowiązki osobiście i są wybierani tak, aby wnieść różne uzupełniające się umiejętności i doświadczenia.
3.
Po konsultacji z Komisją, Rada wybiera, a Parlament Europejski zatwierdza, nominację na przewodniczącego rady.

Przewodniczącym nie może być osoba, która aktualnie pozostaje członkiem krajowego urzędu statystycznego albo Komisji i która sprawowała takie stanowisko w ciągu dwóch ostatnich lat.

Po konsultacji z Komisją Parlament Europejski i Rada powołują po trzech członków rady.

4.
Kadencja przewodniczącego i członków rady wynosi trzy lata, z możliwością jednorazowego przedłużenia.
5.
W przypadku rezygnacji członka przed upływem jego kadencji, jest on zastępowany przez nowego członka powołanego zgodnie z niniejszym artykułem na pełną kadencję.
Artykuł  4

Procedury

1.
Rada przyjmuje własny regulamin wewnętrzny, który jest podawany do wiadomości publicznej.
2.
Sprawozdanie roczne rady, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), podaje się do wiadomości publicznej po przedłożeniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Ponadto rada może postanowić o publikacji wniosków końcowych, częściowych lub dokumentów roboczych, pod warunkiem że zostały one uprzednio przekazane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji (Eurostatowi) oraz wszelkim innym zainteresowanym podmiotom z możliwością udzielenia odpowiedzi.
3.
Bez uszczerbku dla art. 287 Traktatu od członków rady wymaga się zachowania poufności informacji, do których uzyskali dostęp dzięki postępowaniu rady, w przypadku gdy Komisja poinformuje ich, że takie informacje mają z uzasadnionych względów charakter poufny lub że udzielenie odpowiedzi na żądanie wydania opinii lub na zadane pytanie może prowadzić do ujawnienia takich poufnych informacji.
4.
Rada działa przy wsparciu sekretariatu zapewnianego przez Komisję, który musi zachować wobec niej niezależność. Sekretarz rady jest mianowany przez Komisję po konsultacji z radą. Sekretarz działa zgodnie z instrukcjami rady.
5.
Wydatki rady są uwzględniane w preliminarzu budżetowym Komisji.
Artykuł  5

W trzy lata po ustanowieniu rady przeprowadza się przegląd jej roli i skuteczności.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 11 marca 2008 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING J. LENARČIČ
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 14 lutego 2008 r.

(2) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

(3) Zob. s. 13 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.73.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/235/WE ustanawiająca Europejską Radę Konsultacyjną ds. Zarządzania Statystyką
Data aktu: 11/03/2008
Data ogłoszenia: 15/03/2008
Data wejścia w życie: 16/03/2008