Rozporządzenie 212/2008 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 212/2008
z dnia 7 marca 2008 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 grudnia 2003 r. dotyczące rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zmieniona statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, nazywana NACE Rev. 2 (dalej zwana "NACE Rev. 2"), została przyjęta rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych(2).

(2) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady, aby przewidzieć stosowanie NACE Rev. 2 w różnych dziedzinach statystycznych.

(3) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 określa metodologię rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie (EAA). W związku ze zmianą statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej należy uaktualnić metodologię EAA i zastąpić odniesienia do NACE Rev. 1.1.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 138/2004.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych ustanowionego decyzją 72/279/EWG(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 wprowadza się zmiany zgodnie załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 marca 2008 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 33 z 5.2.2004, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 909/2006 (Dz.U. L 168 z 21.6.2006, str. 14).

(2) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, str. 1.

(3) Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 wprowadza się następujące zmiany:

(1) "NACE Rev. 1" zastępuje się "NACE Rev. 2" w całym tekście.

(2) "ISIC Rev. 3" zastępuje się "ISIC Rev. 4" w całym tekście.

(3) Ustęp 1.23 otrzymuje brzmienie:

"1.23. Jeżeli praca na umowę zlecenia nie jest wykonywana całkowicie przez wyspecjalizowane jednostki (np. jeżeli właściciel gospodarstwa rolnego bierze w najem maszyny, a zatrudnia własnych pracowników), działalność ta musi być rejestrowana w Dziale 77 NACE Rev. 2 (Wynajem i dzierżawa); w tym przypadku kwota, płacona przez właścicieli gospodarstw rolnych przedsiębiorstwom pracującym na zasadzie wykonywania prac na umowę zlecenia, musi być rejestrowana jako »pozostałe towary i usługi« w »zużycie pośrednie« (porównaj 2.108)."

(4) Ustęp 1.55 otrzymuje brzmienie:

"1.55. Rachunki gospodarcze dla rolnictwa są integralną częścią Europejskiego Systemu Rachunków i dla celów ich obliczania wykorzystuje się ogólną klasyfikację działalności gospodarczej Eurostat, NACE Rev. 2. NACE Rev. 2 jest czterostopniową nomenklaturą działalności sporządzoną w 2006 r. Jest ona faktycznie przeglądem statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, tj. NACE, która została opublikowana po raz pierwszy przez Eurostat w 1970 r."

(5) Ustęp 1.57 otrzymuje brzmienie:

"1.57. NACE Rev. 2 jest klasyfikacją działalności, która jest wykorzystywana do określania »rodzajów działalności« w rachunkach narodowych. Oparta jest na czteropoziomowym systemie kodowania, opisanym poniżej:

- pierwszy poziom składający się z pozycji oznaczonych kodem alfabetycznym (sekcje);

- drugi poziom składający się z pozycji oznaczonych dwucyfrowym kodem numerycznym (działy);

- trzeci poziom składający się z pozycji oznaczonych trzycyfrowym kodem numerycznym (grupy); oraz

- czwarty poziom składający się z pozycji oznaczonych czterocyfrowym kodem numerycznym (klasy)."

(6) Ustęp 1.62 otrzymuje brzmienie:

"1.62. Dla celów rachunków narodowych działalność rolnicza definiowana jest jako wszystkie jednostki wykonujące, wyłącznie lub łącznie z drugorzędnymi rodzajami działalności gospodarczej, rodzaje działalności, które zaliczone są do Działu 01 NACE Rev. 2 »Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową«. Dział 01 obejmuje(*):

- Grupę 01.1: Uprawa roślin innych niż wieloletnie;

- Grupę 01.2: Uprawa roślin wieloletnich;

- Grupę 01.3: Rozmnażanie roślin;

- Grupę 01.4: Chów i hodowla zwierząt;

- Grupę 01.5: Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana);

- Grupę 01.6: Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach;

- Grupę 01.7: Łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową.

______

(*) Patrz również: »Wstępne wytyczne« (ang. Introductory guidelines): Eurostat: NACE Rev. 2, Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, Temat 2, Seria E, Luksemburg, 2007 r."

(7) Ustęp 1.63 otrzymuje brzmienie:

"1.63. Lista charakterystycznych rodzajów działalności rolniczej EAA odpowiada tym siedmiu grupom działalności (od 01.1 do 01.7), ale z następującymi różnicami:

- włączeniem produkcji wina i oliwy z oliwek (zużywającej wyłącznie winogrona i oliwki uprawiane w tym samym gospodarstwie)(*),

- wyłączeniem rodzajów działalności związanych z produkcją nasion na wcześniejszym i na późniejszym etapie rozmnażania oraz pewnych towarzyszących działalności, które w NACE Rev. 2, uważane są za usługi rolnicze (tj. obsługa systemów nawadniających - tylko prace rolne wykonane na umowę zlecenia są ujęte w tym miejscu w rachunku).

______

(*) Włączenie tych działalności faktycznie nie oznacza odchylenia od NACE Rev. 2: patrz: »Wstępne wytyczne« do NACE Rev. 2."

(8) Ustęp 1.64 otrzymuje brzmienie:

"1.64. Wszystkie jednostki, które wykonują rodzaje działalności charakterystyczne dla rolnictwa, muszą być włączone do EAA. Jednostki, o których mowa, wykonują rodzaje działalności zaliczone do następujących grup NACE Rev. 2:

- grupy 01.1 i 01.2: Uprawa roślin innych niż wieloletnie i wieloletnich,

- produkcja nasion: tylko jednostki zaangażowane w rozmnażanie nasion,

- grupa 01.3: Rozmnażanie roślin,

- grupa 01.4: Chów i hodowla zwierząt,

- grupa 01.5: Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana),

- grupa 01.6: Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach,

- wyłączając jednostki, które prowadzą rodzaje rolniczej działalności usługowej inne niż praca na umowę zlecenia (tj. jednostki obsługujące systemy nawadniające lub obróbka nasion dla celów rozmnażania),

- grupa 01.7: Łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową."

(9) Skreśla się ust. 1.65.

(10) Tytuł w lit. a) nad ust. 1.67 otrzymuje brzmienie:

"a) Grupy od 01.1 do 01.3: Uprawa roślin innych niż wieloletnie i wieloletnich, rozmnażanie roślin"

(11) Ustęp 1.67 otrzymuje brzmienie:

"1.67. Grupy od 01.1 do 01.3 obejmuje systematyczny podział umożliwiający sklasyfikowanie całej działalności związanej z produkcją roślinną w państwach członkowskich Unii Europejskiej."

(12) Skreśla się ust. 1.69.

(13) Ustęp 1.71 otrzymuje brzmienie:

"1.71. Zwyczajowo w NACE Rev. 2(*), gdy produkty rolne są wyprodukowane i przetworzone w tej samej jednostce produkcyjnej, produkty przetworzone są również klasyfikowane do rolnictwa. Przykładowo moszcz winny, wino i oliwa z oliwek są traktowane w CPA jako produkty żywnościowe. NACE Rev. 2 klasyfikuje produkcję wina i oliwy z oliwek do sekcji C »przetwórstwo przemysłowe« (Klasy 11.02 »Produkcja win gronowych« i 10.41 »Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych«). Tylko wytwarzanie wina gronowego i oliwy z oliwek zaliczane jest do rolnictwa (Klasy 01.21 »Uprawa winogron« i 01.26 »Uprawa drzew oleistych«). Jednakże zgodnie z powyżej wspomnianym zwyczajem, wino i oliwa z oliwek produkowane z winogron i oliwek wyprodukowanych przez tę samą jednostkę produkcyjną klasyfikowane są do rolnictwa.

______

(*) Patrz: »Wstępne wytyczne« (ang. Introductory guidelines) do NACE Rev. 2: Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, Temat 2, Seria E, Luksemburg, 2007 r."

(14) Tytuł w lit. b) nad ust. 1.76 otrzymuje brzmienie:

"b) Grupa 01.4: Chów i hodowla zwierząt"

(15) Skreśla się ust. 1.77.

(16) W ust. 1.78 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Należy wskazać jednak, że zarządzanie stajniami koni wyścigowych i szkołami jeździeckimi nie jest charakterystyczną działalnością rolniczą (jest to część »Działalności sportowej, rozrywkowej i rekreacyjnej«: Dział 93) (porównaj 2.210)."

(17) Tytuł w lit. c) nad ust. 1.80 otrzymuje brzmienie:

"c) Grupa 01.6: Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo oraz działalność następująca po zbiorach"

(18) Ustęp 1.80 otrzymuje brzmienie:

"1.80. Działalności w grupie 01.6 mogą być podzielone na dwie kategorie:

- usługi rolnicze w postaci prac wykonanych na umowę zlecenia, w fazie produkcji (tj. prace rolne wykonane na umowę zlecenia),

- »pozostałe« usługi rolnicze (obsługa systemów nawadniających, obróbka nasion dla celów rozmnażania itp.)."

(19) Ustęp 1.81 otrzymuje brzmienie:

"1.81. Rodzaje usługowej działalności rolniczej w drugiej grupie nie są traktowane jako rodzaje działalności charakterystyczne dla EAA (chociaż są rejestrowane w Rachunkach Narodowych w rachunkach rolnictwa), ponieważ nie są one ani tradycyjnymi, ani typowymi rodzajami działalności rolniczej."

(20) W ust. 1.86 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli z drugiej strony rolnik wypożycza maszynę bez operatorów lub tylko z niektórymi wymaganymi operatorami, w wyniku czego kontynuuje on wykonywanie działalności z pomocą maszyn, działalność tę zalicza się do Działu 77 wg NACE Rev. 2."

(21) Ustęp 1.89 otrzymuje brzmienie:

"1.89. Hodowla zwierząt prowadzona w gospodarstwach w zamian za wynagrodzenie (dostarczenie gruntu dla zwierząt gospodarskich) jest odpłatną pracą rolną wykonaną na umowę zlecenia, ponieważ jest ona częścią rolniczego procesu produkcji. Jednakże pozycja ta nie obejmuje prywatnego chowu i dozoru nad końmi wierzchowymi, ponieważ te rodzaje działalności nie stanowią produkcji wyrobów, ale prawdziwą usługę w znaczeniu ESA 95 (Sekcja R w NACE Rev. 2)."

(22) Tytuł w lit. d) nad ust. 1.92 otrzymuje brzmienie:

"d) Grupa 01.7: Łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową"

(23) Ustęp 1.92 otrzymuje brzmienie:

"1.92. Ta grupa działalności obejmuje następujące rodzaje działalności: (i) łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych na zasadach komercyjnych; (ii) pozyskiwanie zwierząt (martwych lub żywych) celem pozyskania żywności, futer lub skór, dla celów naukowych, do ogrodów zoologicznych oraz do gospodarstw domowych; (iii) produkcję skór futerkowych lub skór z gadów i ptaków pochodzących z działalności łowieckich i pozyskiwania zwierząt łownych. Należy podkreślić, że produkcja skór pochodzących z rzeźni i polowania prowadzonego jako działalność sportowa lub rekreacyjna, nie są włączane jako charakterystyczne rodzaje działalności do działalności rolniczej. Ponadto grupa »łowiectwo« nie obejmuje hodowania zwierzyny łownej w gospodarstwach, które powinno być rejestrowane w klasie »Chów i hodowla pozostałych zwierząt «."

(24) W ust. 1.93 równanie dotyczące "działalności rolniczej w EAA" otrzymuje brzmienie:

"Działalność rolnicza w EAA = Gałąź rolnictwo w rachunkach narodowych

- Jednostki zaangażowane w produkcję nasienną (dla celów naukowych lub kwalifikacyjnych)

- Produkcja jednostek świadczących towarzyszące usługi rolnicze inne niż prace rolne wykonane na umowę zlecenia (np. obsługujące systemy nawadniające)

- Jednostki dla których działalność rolnicza stanowi jedynie działalność hobbistyczną

+ Rodzaje działalności rolniczej jednostek, których podstawową działalnością nie jest rolnictwo (porównaj 1.18)"

(25) W ust. 2.055 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Dwa rodzaje wykonywanej działalności powinny należeć do różnych czterocyfrowych poziomów NACE Rev. 2 (Dział 01: Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową). Zastosowanie tego kryterium wyklucza więc, na przykład, wycenę nasion wyprodukowanych i zużytych w tym samym gospodarstwie do produkcji roślinnej (podczas tego samego okresu obrachunkowego);"

(26) W ust. 2.062 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Produkty rolne, przetworzone przez jednostkę rolniczą w wyodrębnionej działalności przetwórczej (tj. zaliczonej do nierolniczej lokalnej JDG) i wykorzystane przez gospodarstwo domowe rolnika, rejestrowane są w produkcji globalnej rodzaju działalności »Przetwórstwo przemysłowe« (sekcja C w NACE Rev. 2), jako własne spożycie ostateczne."

(27) Ustęp 2.063 otrzymuje brzmienie:

"2.063. Wartość czynszów umownych w budynkach zajmowanych przez jednostkę, będących jej własnością, nie jest rejestrowana w tym miejscu, ale w gałęzi »Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi« (klasa 68.20 w NACE Rev. 2). Wynajem lokali mieszkaniowych jest działalnością nierolniczą, która zawsze rozpatrywana jest jako wyodrębniona z działalności rolniczej."

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.65.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 212/2008 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie
Data aktu: 07/03/2008
Data ogłoszenia: 08/03/2008
Data wejścia w życie: 28/03/2008, 01/04/2011