Decyzja 2008/128/WE w sprawie jego regulaminu, w tym zakresu uprawnień i struktury podkomitetów WE-Czarnogóra

DECYZJA NR 1/2008 KOMITETU TYMCZASOWEGO WE-CZARNOGÓRA
z dnia 22 stycznia 2008 r.
w sprawie jego regulaminu, w tym zakresu uprawnień i struktury podkomitetów WE-Czarnogóra

(2008/128/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lutego 2008 r.)

KOMITET TYMCZASOWY WE-CZARNOGÓRA,

uwzględniając Umowę przejściową w sprawie handlu i kwestii związanych z handlem między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony(1) (zwaną dalej "umową przejściową"), podpisaną dnia 15 października 2007 r., w szczególności jej art. 44,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przewodnictwo

Komitetowi Tymczasowemu przewodniczą, rotacyjnie przez okres dwunastu miesięcy, przedstawiciel Komisji Wspólnot Europejskich (zwanej dalej "Komisją Europejską") w imieniu Wspólnoty Europejskiej (zwanej dalej "Wspólnotą"), oraz przedstawiciel rządu Czarnogóry. Jednakże pierwszy okres rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Komitetu Tymczasowego, a kończy w dniu 31 grudnia tego samego roku.

Artykuł  2

Posiedzenia

Posiedzenia Komitetu Tymczasowego odbywają się regularnie raz do roku w Brukseli lub w Podgoricy, zależnie od uzgodnień przyjętych przez obie Strony. Jeżeli obie Strony wyrażają na to zgodę, możliwe jest zwoływanie specjalnych posiedzeń Komitetu Tymczasowego na wniosek jednej ze stron.

Posiedzenia zwołuje przewodniczący.

Posiedzenia Komitetu Tymczasowego są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

Artykuł  3

Delegacje

Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

W posiedzeniach Komitetu Tymczasowego w roli obserwatora może uczestniczyć przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w przypadku planowanego poruszania kwestii dotyczących tego banku.

Komitet Tymczasowy może wzywać inne osoby, niebędące członkami, do uczestnictwa w posiedzeniach w celu uzyskania informacji dotyczących poszczególnych kwestii.

Państwa członkowskie Wspólnoty są informowane o posiedzeniach Komitetu Tymczasowego.

Artykuł  4

Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Czarnogóry pełnią wspólnie funkcję sekretarzy Komitetu Tymczasowego.

Artykuł  5

Korespondencja

Wszelka korespondencja skierowana do przewodniczącego Komitetu Tymczasowego oraz wszelka korespondencja pochodząca od przewodniczącego przekazywana jest do obydwu sekretarzy. Obydwaj sekretarze zapewniają, w stosownych przypadkach, przekazanie korespondencji swoim odnośnym przedstawicielom w Komitecie Tymczasowym.

Artykuł  6

Porządek obrad

1.
Przewodniczący i sekretarze ustanawiają tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia nie później niż 15 dni roboczych przed rozpoczęciem posiedzenia.

Tymczasowy porządek obrad obejmuje pozycje, o których wprowadzenie sekretarze zostali poproszeni we wniosku złożonym nie później niż na 21 dni roboczych przed rozpoczęciem posiedzenia, z zastrzeżeniem, że do tymczasowego porządku dziennego nie są wpisywane te pozycje, w odniesieniu do których do dnia przedstawienia tymczasowego porządku obrad sekretarze nie otrzymali dokumentacji towarzyszącej.

Komitet Tymczasowy przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Jeżeli Strony wyrażają na to zgodę, w porządku obrad można umieścić punkty nie znajdujące się wcześniej w porządku tymczasowym.

2.
W porozumieniu ze Stronami przewodniczący może skrócić terminy określone w ust. 1, gdy wymaga tego szczególny przypadek.
Artykuł  7

Protokół

Strona będąca gospodarzem posiedzenia sporządza projekt protokołu z każdego posiedzenia Komitetu Tymczasowego. W protokole wskazuje się podjęte decyzje i zalecenia oraz przyjęte wnioski. W terminie dwóch miesięcy następujących po posiedzeniu projekt protokołu przekazywany jest Komitetowi Tymczasowemu do zatwierdzenia. Po zatwierdzeniu protokół podpisuje przewodniczący i obaj sekretarze, a każda ze stron otrzymuje i składa do akt po jego jednym oryginalnym egzemplarzu. Każdy z adresatów określonych w art. 5 otrzymuje egzemplarz protokołu.

Artykuł  8

Obrady

Komitet Tymczasowy przyjmuje swoje decyzje i formułuje zalecenia w drodze wzajemnego porozumienia Stron.

W okresie między posiedzeniami Komitet Tymczasowy może podejmować decyzje lub wystosowywać zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli tak uzgodnią Strony.

Decyzje i zalecenia Komitetu Tymczasowego w rozumieniu art. 45 Umowy przejściowej noszą odpowiednio nazwy "decyzja" i "zalecenie", po których następuje numer seryjny, data ich przyjęcia oraz streszczenie tematu.

Decyzje i zalecenia Komitetu Tymczasowego podpisuje przewodniczący, a poświadczają je swoimi podpisami także obydwaj sekretarze.

Strony publikują decyzje podjęte przez Komitet Tymczasowy w swoich odpowiednich publikacjach urzędowych. Każda ze Stron może podjąć decyzję o publikacji wszelkich innych aktów przyjętych przez Komitet Tymczasowy.

Artykuł  9

Języki

Językami urzędowymi Komitetu Tymczasowego są języki urzędowe obydwu Stron.

Komitet Tymczasowy prowadzi posiedzenia w oparciu o dokumentację sporządzoną w tych językach, chyba że zostanie podjęta inna decyzja.

Artykuł  10

Koszty

Wspólnota i Czarnogóra pokrywają wydatki, które ponoszą w związku z uczestnictwem w posiedzeniach Komitetu Tymczasowego i podkomitetów, zarówno w odniesieniu do wydatków personalnych, kosztów podróży i diet, jak i wydatków pocztowych i telekomunikacyjnych.

Wydatki związane z tłumaczeniami ustnymi posiedzeń, tłumaczeniem i powielaniem dokumentów oraz wszelkie inne wydatki związane z praktyczną stroną organizacji posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzeń.

Artykuł  11

Podkomitety

Zakres uprawnień i strukturę podkomitetów ustanowionych w celu wspierania Komitetu Tymczasowego w wykonywaniu jego obowiązków określa się w załączniku.

W skład podkomitetów będą wchodzić przedstawiciele obu Stron. Przewodniczą im rotacyjnie obie Strony zgodnie z art. 1.

Działania podkomitetów podlegają Komitetowi Tymczasowemu, któremu podkomitety składają sprawozdanie po każdym ze swoich posiedzeń. Podkomitety nie podejmują decyzji, mogą jednak wydawać zalecenia dla Komitetu Tymczasowego.

Komitet Tymczasowy może podjąć decyzję o rozwiązaniu istniejącego podkomitetu, zmianie zakresu jego uprawnień lub powołaniu nowych podkomitetów w celu wspierania go w wykonywaniu jego obowiązków.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2008 r.

W imieniu Komitetu Tymczasowego
P. MIREL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 345 z 28.12.2007, s. 2.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES UPRAWNIEŃ I STRUKTURA PODKOMITETÓW WE-CZARNOGÓRA

1. Skład i przewodnictwo

Zgodnie z art. 11 ust. 2 regulaminu w skład podkomitetów wchodzą przedstawiciele Komisji Europejskiej i przedstawiciele rządu Czarnogóry. Przewodniczą im rotacyjnie obie Strony zgodnie z art. 1 regulaminu. Państwa członkowskie są informowane o posiedzeniach podkomitetów.

2. Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Czarnogóry pełnią wspólnie funkcję sekretarzy każdego podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetów są przekazywane sekretarzom właściwych podkomitetów.

3. Posiedzenia

Podkomitety odbywają posiedzenia regularnie raz do roku, a także kiedy tylko wymagają tego okoliczności, za porozumieniem obydwu Stron. Każde posiedzenie danego podkomitetu odbywa się w terminie i w miejscu uzgodnionym przez obie Strony.

Jeśli obie Strony wyrażą zgodę, podkomitety mogą zaprosić na swoje posiedzenia ekspertów w celu uzyskania niezbędnych szczegółowych informacji.

4. Przedmiot

Zagadnienia omawiane przez poszczególne podkomitety odpowiadają tematyce przedstawionej w ich określonej w punkcie 7 strukturze. Wdrażanie umowy przejściowej i partnerstwa europejskiego, przygotowania do wdrażania Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz postępy związane ze zbliżaniem, wdrażaniem i egzekwowaniem prawodawstwa ocenia się we wszystkich istotnych dziedzinach. Podkomitety badają wszelkie problemy mogące wystąpić w podlegających im obszarach oraz proponują środki umożliwiające ich rozwiązanie.

Podkomitety służą także jako fora dla dokładniejszego wyjaśniania dorobku wspólnotowego i dokonywania przeglądów postępów poczynionych przez Czarnogórę w dostosowywaniu swojego prawa do wspólnotowego dorobku prawnego, zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w umowie

przejściowej.

5. Protokół

Projekt protokołu z każdego posiedzenia podkomitetów sporządza się w terminie dwóch miesięcy od dnia posiedzenia. Po uzgodnieniu przez obie Strony egzemplarz protokołu jest przekazywany przez sekretarzy podkomitetu sekretarzowi Komitetu Tymczasowego.

6. Jawność

Posiedzenia podkomitetów są niejawne, chyba że zostanie podjęta inna decyzja.

7. Struktura podkomitetów

1) Podkomitet ds. Wymiany Handlowej, Przemysłu, Ceł, Podatków i Współpracy z innymi krajami kandydującymi (art. 3, 4-8, 19-33, 42 i 53 umowy przejściowej),

2) Podkomitet ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (art. 9, 11 ust. 2 i 3, 10, 13, 12 ust. 2, 14, 15 i 18 umowy przejściowej),

3) Podkomitet ds. rYnku Wewnętrznego i Konkurencji (art. 36, 37 i art. 38 wraz z Protokołem 4, 39, 40 i 41 umowy przejściowej),

4) Podkomitet ds. Ekonomiczno-Finansowych i ds. Danych Statystycznych (art. 35 i 38 ust. 7 lit. b) umowy przejściowej),

5) Podkomitet ds. Transportu (art. 34 umowy przejściowej, art. 3 lit. a) i b), art. 11 ust. 2, 3 i 5, art. 19 ust. 1 i 2, art. 21 ust. 1 i 2 lit. d) Protokołu 4 do umowy przejściowej)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.43.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/128/WE w sprawie jego regulaminu, w tym zakresu uprawnień i struktury podkomitetów WE-Czarnogóra
Data aktu: 22/01/2008
Data ogłoszenia: 19/02/2008
Data wejścia w życie: 22/01/2008