uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 451/2000(2) i nr 703/2001(3) ustanawiają szczegółowe zasady realizacji drugiego etapu programu prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, oraz wykaz substancji czynnych, które zostaną poddane ocenie w celu ich ewentualnego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmował diuron. Decyzją Komisji 2007/417/WE(4) postanowiono nie włączać diuronu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG pierwotny powiadamiający dnia 26 czerwca 2007 r. złożył nowy wniosek do Danii, państwa członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy na mocy rozporządzenia (WE) nr 451/2000.
(3) Dania oceniła informacje przedłożone przez powiadamiającego i dnia 15 listopada 2007 r. przygotowała dodatkowe sprawozdanie, zalecając włączenie tej substancji do załącznika I.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(5) weszło w życie dnia 25 stycznia 2008 r. W przypadku diuronu państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy uzupełniło ocenę dodatkowymi informacjami przedłożonymi przez powiadamiającego przed wejściem w życie tego rozporządzenia, biorąc pod uwagę kryteria przewidziane w art. 15 tego rozporządzenia. Uwzględniając tę sytuację, Komisja oceniła to dodatkowe sprawozdanie oraz, w odpowiednich przypadkach, projekt sprawozdania z oceny, a także zalecenie państwa członkowskiego zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 33/2008.
(5) Projekt sprawozdania z przeglądu został zweryfikowany przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i sfinalizowany w dniu 11 lipca 2008 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego diuronu. Sprawozdanie to koncentrowało się na kwestiach, które doprowadziły do niewłączenia. Były to niedopuszczalne narażenie operatora, nieprzekonujący charakter oceny ewentualnego zagrożenia dla wód gruntowych ze względu na brak pewności co do losu niektórych metabolitów, a także brak danych wykazujących, że zagrożenie dla ptaków i ssaków jest dopuszczalne.
(6) Jak ustalono w tym sprawozdaniu, instrukcje powiadamiającego przewidują obecnie wymóg złożenia wniosków dla znacznie mniejszych ilości diuronu. W ten sposób można wykazać dopuszczalne poziomy narażenia operatora, powiązane w niektórych przypadkach ze stosowaniem wyposażenia ochrony osobistej. W odniesieniu do zagrożenia dla wód gruntowych powiadamiający sprecyzował wzór rozpadu niektórych metabolitów, co zostało zweryfikowane przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, które uznało, po zastosowaniu tego wzoru w modelach dla wód gruntowych, że wartość inicjująca nie jest przekroczona. Na koniec, na podstawie dokładniejszych ocen, przedłożonych obecnie przez powiadamiającego, zagrożenie dla ptaków i ssaków może zostać uznane za dopuszczalne.
(7) W rezultacie dodatkowe dane dostarczone przez powiadamiającego pozwalają na rozwianie tych wątpliwości, które doprowadziły do niewłączenia. Nie pojawiły się żadne inne otwarte kwestie naukowe. W rezultacie konsultacje z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności uznano za zbędne.
(8) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające diuron zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu z przeglądu. Należy zatem włączyć diuron do załącznika I do tej dyrektywy w celu zapewnienia we wszystkich państwach członkowskich możliwości udzielania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zgodnie z przepisami wymienionej dyrektywy.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, s. 25.
(3) Dz.U. L 98 z 7.4.2001, s. 6.
(4) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 32.
(5) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.262.31 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2008/91/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej diuronu jako substancji czynnej |
| Data aktu: | 29/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2008 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2008 |