Rozporządzenie 875/2008 uchylające rozporządzenie (WE) nr 1962/2006

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 875/2008
z dnia 8 września 2008 r.
uchylające rozporządzenie (WE) nr 1962/2006

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 37,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1962/2006(1) Komisja nałożyła środki ochronne w odniesieniu do Bułgarii w dziedzinie lotnictwa cywilnego, zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w celu zareagowania na poważne naruszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego transportu lotniczego, wynikające z niewykonania zobowiązań podjętych przez Bułgarię w trakcie negocjacji akcesyjnych w zakresie wspólnotowej polityki w obszarze bezpieczeństwa lotniczego w związku z działalnością gospodarczą o zasięgu transgranicznym.

(2) Po podjęciu środków ochronnych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1962/2006 urząd lotnictwa cywilnego Bułgarii (zwany dalej "bułgarskim CAA") przedstawił Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i uzgodnił z nią plan działań naprawczych ukierunkowanych na zlikwidowanie braków w dziedzinie bezpieczeństwa, stwierdzonych podczas poprzednich inspekcji przeprowadzonych przez EASA i Wspólne Władze Lotnicze (JAA).

(3) Dnia 6 września 2007 r. Komisja zwróciła się do EASA o zbadanie przestrzegania uregulowań przez bułgarskie władze lotnicze w odniesieniu do wszystkich aspektów bezpieczeństwa, których dotyczą środki nałożone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, tzn. o kontrolę wykonania uzgodnionego planu działań naprawczych, a także zdolności bułgarskiego CAA do wdrożenia przepisów i zapewnienia ich odpowiedniego przestrzegania w ramach wykonywania ich obowiązków nadzorczych.

(4) Inspekcja została przeprowadzona przez EASA w dniach 26-30 listopada 2007 r. zgodnie z art. 24 ust. 1 i 5 oraz art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(2) oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 736/2006 z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(3). W następstwie tej inspekcji, dnia 15 lutego 2008 r., EASA opublikowała odnośne sprawozdanie(4).

(5) W sprawozdaniu stwierdzono, że EASA odnotowała zdecydowaną poprawę: wydano wszystkie wymagane zatwierdzenia części M, części 145 i części 147, a także pozwolenia części 66. Ponadto wszystkie certyfikaty przewoźnika lotniczego, z wyjątkiem jednego, zostały wydane zgodnie z wymogami europejskimi. W związku z tym EASA mogła zamknąć 44 z 45 ustaleń w zakresie zdatności do lotu, natomiast poruszyła 12 nowych kwestii dotyczących procedury ciągłego nadzoru.

(6) W swoim sprawozdaniu EASA stwierdziła, że od poprzedniej inspekcji przeprowadzonej w listopadzie 2006 r. bułgarski CAA podjął zdecydowane działania w zakresie zdatności do lotu wszystkich statków powietrznych zarejestrowanych w Bułgarii.

(7) Liczba statków powietrznych zarejestrowanych w rejestrze bułgarskim obniżyła się o niemal połowę ze względu na wykreślenie z rejestru statków powietrznych konstrukcji radzieckiej, w odniesieniu do których obowiązują przepisy załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Bułgarski CAA podjął również działania w celu ograniczenia lub cofnięcia zatwierdzeń i certyfikatów niezgodnych z wymogami. Liczba kontroli w zakresie nieprzerwanej zdatności do lotu wzrosła z 8 do 12 (dodatkowo personel pomocniczy zwiększono o trzech nowych pracowników). Ponadto w ubiegłym roku nastąpiła znaczna poprawa w odniesieniu do prowadzenia rejestru przez bułgarski CAA, co umożliwiło wykazanie w jasny sposób poziomu nadzoru inspektorom EASA. Odnotowano również, że bułgarski CAA włożył wiele wysiłku w opracowanie podręcznika dla inspektorów, w którym zawarto odpowiednie wymogi i związane z nimi listy kontrolne, które mogą być wykorzystane przez ubiegających się o wstępne zatwierdzenie lub zmianę istniejących zatwierdzeń. Wykazano również, że przeprowadzono wszechstronne szkolenie dla obecnych i nowych pracowników CAA, choć pewne kwestie, takie jak zatwierdzenie programów utrzymania i niezawodności oraz programy ograniczonej widoczności RVSM, nie zostały szczegółowo omówione.

(8) Jednocześnie EASA stwierdziła, że konieczna jest dalsza poprawa głównie w dziedzinie certyfikacji zdatności do lotu i ciągłego nadzoru, tak by rozwiązać problem niedokonywania przez bułgarski CAA oceny skuteczności systemu jakości dotyczącego operacji, utrzymania oraz licencjonowania załóg lotniczych. W szczególności w tej dziedzinie EASA, zgodnie z art. 13 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 736/2006, stwierdziła przypadek poważnych braków w standaryzacji, które świadczą o niezgodności z obowiązującymi wymaganiami w wymienionym obszarze, co budzi obawy w odniesieniu do bezpieczeństwa, o ile niezwłocznie nie zostaną podjęte czynności zaradcze. Jednocześnie przypadki niespełniania wymogów, odnotowane w przedsiębiorstwach skontrolowanych podczas inspekcji w celu weryfikacji skuteczności nadzoru przeprowadzanego przez bułgarski CAA, potwierdziły, zgodnie z art. 13 lit. c), konieczność zaproponowania przez władze bułgarskie działań naprawczych w odniesieniu do kolejnych 10 przypadków nieprzestrzegania wymogów, tak by rozwiązać te kwestie w terminie 14 dni.

(9) Bułgarski CAA zareagował w terminie i przedstawił EASA działania naprawcze, które zostały wdrożone w porozumieniu z EASA. W celu weryfikacji skutecznego wdrożenia tych działań EASA przeprowadziła kolejną inspekcję w dniach 8-9 kwietnia 2008 r. i w dniu 24 kwietnia 2008 r. wydała oświadczenie dotyczące ostatecznych wyników, zgodnie z art. 12 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 736/2006. Przedstawione oświadczenie zostało następnie zmienione w ostatecznej wersji sporządzonej przez EASA dnia 21 maja, która została przedłożona Komisji dnia 26 maja 2008 r.

(10) Dnia 15 maja 2008 r. Bułgaria, zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, oficjalnie zwróciła się do Komisji w sprawie przeglądu i uchylenia środków ochronnych, uzasadniając swój wniosek oświadczeniem dotyczącym ostatecznych wyników wydanym przez EASA.

(11) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej środki ochronne utrzymuje się nie dłużej niż jest to absolutnie niezbędne, a w każdym przypadku są one znoszone w momencie zrealizowania odpowiedniego zobowiązania. Pomyślne wykonanie przez Bułgarię uzgodnionych działań naprawczych uważane jest za wystarczające dla zagwarantowania zdolności bułgarskiego CAA do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 i przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia.

(12) Komisja uważa zatem, że zobowiązanie Bułgarii do pełnego stosowania przepisów Wspólnoty w dziedzinie transportu lotniczego zostało spełnione oraz że środki ochronne podjęte na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006 powinny zostać zniesione.

(13) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej w odpowiednim czasie przed uchyleniem rozporządzeń europejskich i decyzji europejskich ustanawiających środki ochronne Komisja powiadamia Radę i uwzględnia w pełni wszelkie uwagi poczynione przez Radę w tym zakresie. Zgodnie z powyższym Komisja powiadomiła Radę dnia 22 lipca 2008 r.

(14) Rada zgodziła się na proponowane środki w dniu 24 lipca 2008 r., nie przedstawiając żadnych uwag,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (WE) nr 1962/2006 traci moc.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 września 2008 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 408 z 30.12.2006, s. 9. Sprostowanie w Dz.U. L 47 z 16.2.2007, s. 8.

(2) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.

(4) Sprawozdanie końcowe EASA "Inspekcja standaryzacyjna Republiki Bułgarii, bułgarskiego urzędu lotnictwa cywilnego, w zakresie regulacji europejskich dotyczących bezpieczeństwa lotniczego, obowiązujących w odniesieniu do nieprzerwanej zdatności do lotu", CAW.BG.11.2007, opublikowane dnia 15 lutego 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024