(2008/684/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 sierpnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską.
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 oraz ust. 5 zdanie drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2006/133/WE z dnia 13 lutego 2006 r. zobowiązującą państwa członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec, "WS") w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których organizm ten nie występuje(2), Portugalia wdraża plan zwalczania mający zapobiec rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca.
(2) Portugalia przyjęła zarządzenie ministerialne (Portaria nr 358/2008 z dnia 12 maja 2008 r.) zakazujące wywozu z terenu Portugalii kontynentalnej podatnego drewna i roślin, o ile drewno nie zostało poddane obróbce termicznej, a rośliny należycie zbadane.
(3) Portugalia przedstawiła Komisji propozycję planu badania, o jakim mowa w art. 4 ust. 2 decyzji 2006/133/WE, dla całego terytorium Portugalii. Propozycja została omówiona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin w dniach 26-27 maja 2008 r. Komisja, na podstawie wniosków Komitetu, nie zatwierdziła jednak planu z powodu niewystarczającej intensywności monitorowania.
(4) W dniu 5 czerwca 2008 r. Portugalia poinformowała Komisję o odkryciu, w wyniku nadzwyczajnego postępowania stanowiącego uzupełnienie corocznych badań, nowych ognisk węgorka sosnowca na obszarach Portugalii, gdzie jak dotąd organizm ten nie występował.
(5) Kontrola przeprowadzona przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii w dniach 2-6 czerwca 2008 r. wykazała, że dostępne dane nie są wystarczające, aby potwierdzić istnienie obszarów w Portugalii, które byłyby wolne od węgorka sosnowca, a odpowiednie środki wspólnotowe i krajowe nie zostały w pełni wdrożone.
(6) Dlatego też nie sposób w pełni wykluczyć rozprzestrzenienia się WS poza obrębem wytyczonych obszarów w Portugalii w związku z przewozem podatnego drewna, kory i roślin. Ponadto państwa członkowskie inne niż Portugalia nie mają jak dotąd możliwości kontroli nad przemieszczaniem na ich terytoria podatnego drewna, kory i roślin pochodzących z całego obszaru Portugalii.
(7) W celu ochrony terytoriów pozostałych państw członkowskich przed WS oraz ochrony interesów handlowych łączących Wspólnotę z krajami trzecimi, przemieszczanie do innych państw członkowskich oraz do krajów trzecich podatnego drewna, kory i roślin pochodzących z wyznaczonych obszarów Portugalii powinno być zakazane, o ile drewno i kora nie zostały poddane obróbce termicznej, a rośliny należycie zbadane. Dlatego też wymogi dotyczące przemieszczania podatnego drewna, kory i roślin pochodzących z wyznaczonych obszarów Portugalii na inne niż wyznaczone obszary Portugalii lub do pozostałych państw członkowskich powinny zostać rozszerzone tak, by obowiązywały w każdym przypadku przemieszczania z wyznaczonych obszarów Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich. Należy zapewnić identyfikowalność poprzez dołączenie stosownego paszportu do roślin albo oznakowanie każdej jednostki należącej do przesyłki. Zakres działań kontrolnych prowadzonych przez państwa członkowskie powinien być poszerzony, aby umożliwić kontrolę podatnego drewna, kory i roślin przemieszczanych z Portugalii na ich terytoria.
(8) W oczekiwaniu na posiedzenie Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin decyzją Komisji 2008/489/WE z dnia 27 czerwca 2008 r. dotyczącą tymczasowych środków ochronnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w Portugalii(3) podjęto stosowne tymczasowe środki ochronne. Konsekwentnie należałoby potwierdzić te środki i uchylić decyzję 2008/489/WE.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/133/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 sierpnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/64/WE (Dz.U. L 168 z 28.6.2008, s. 31).
(2) Dz.U. L 52 z 23.2.2006, s. 34. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2008/378/WE (Dz.U. L 130 z 20.5.2008, s. 22).
(3) Dz.U. L 168 z 28.6.2008, s. 38.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.224.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/684/WE zmieniająca decyzję 2006/133/WE zobowiązującą państwa członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których organizm ten nie występuje |
| Data aktu: | 19/08/2008 |
| Data ogłoszenia: | 22/08/2008 |
| Data wejścia w życie: | 22/08/2008 |