Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep.

Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty w tym:

Suplement 16 do oryginalnej wersji regulaminu - Data wejścia w życie: 13 listopada 2004 r.

1. 1 ZAKRES

Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony pneumatyczne przeznaczone głównie do pojazdów należących do kategorii M2, N3, N, O3 i O4(*)(**). Niniejszego regulaminu nie stosuje się jednak do typów opon oznaczonych symbolami indeksu prędkości, które odpowiadają prędkościom niższym niż 80 km/h.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszego regulaminu:

2.1. "Typ opony pneumatycznej" oznacza kategorię opon, które nie różnią się między sobą pod względem następujących podstawowych właściwości:

2.1.1. Producent;

2.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony;

2.1.3. Kategoria zastosowania;

2.1.4. Budowa (diagonalna; radialna);

2.1.5. Indeks prędkości;

2.1.6. Indeksy nośności; oraz

2.1.7. Przekrój;

2.2. Kategoria zastosowania:

2.2.1. "Opona zwykła" oznacza oponę przeznaczoną do normalnego, codziennego użytkowania drogowego;

2.2.2. "Opona do zastosowań specjalnych" oznacza oponę przeznaczoną do mieszanego zastosowania drogowego i terenowego lub do innych zastosowań specjalnych.

2.2.3. "Opona śniegowa" oznacza oponę, której rzeźba bieżnika, mieszanka bieżnika lub budowa są zasadniczo zaprojektowane tak, aby w warunkach występowania śniegu zapewnić lepszą charakterystykę pracy niż w przypadku zwykłej opony, pod względem zdolności opony do zapoczątkowania i utrzymania ruchu pojazdu.

2.3. "Budowa" opony pneumatycznej oznacza charakterystykę techniczną osnowy opony. W szczególności wyróżnia się następujące typy budowy:

2.3.1. "Diagonalna" określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone na przemian pod kątami znacznie mniejszymi niż 90 ° w stosunku do osi bieżnika;

2.3.2. "Radialna" (promieniowa) określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone zasadniczo pod kątem 90 ° w stosunku do osi bieżnika, a osnowę stabilizuje ułożone obwodowo i zasadniczo nierozciągliwe opasanie.

2.4. "Stopka" (kołnierz) oznacza tę część opony pneumatycznej, której kształt i budowa umożliwiają założenie i utrzymanie opony na obręczy koła(1);

2.5. "Kord" oznacza włókna, które tworzą tkaninę warstw osnowy w oponie pneumatycznej(1);

2.6. "Warstwa osnowy" oznacza pokrytą gumą warstwę równolegle ułożonego kordu(1);

2.7. "Osnowa" oznacza część opony pneumatycznej, inną niż bieżnik i gumowe ściany boczne, która po napełnieniu opony powietrzem jest odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń(1);

2.8. "Bieżnik" oznacza część opony pneumatycznej, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią, zabezpiecza osnowę opony przed uszkodzeniami mechanicznymi i zwiększa jej przyczepność do nawierzchni(1);

2.9. "Ściana boczna" oznacza część opony pneumatycznej, która znajduje się pomiędzy bieżnikiem a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);

2.10. "Dolna ściana boczna" oznacza powierzchnię pomiędzy linią największej szerokości przekroju opony a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);

2.10.1. Jednakże, w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), termin ten oznacza powierzchnię opony osadzoną na obręczy.

2.11. "Rowek bieżnika" oznacza przestrzeń pomiędzy dwoma sąsiadującymi żeberkami lub klockami rzeźby bieżnika(1);

2.12. "Szerokość przekroju (S)" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, z wyłączeniem wyniesień ponad powierzchnię opony, wynikających z oznakowania, elementów ozdobnych bądź wzmocnień lub żebrowania zabezpieczającego oponę przed uszkodzeniem(1);

2.13. "Szerokość całkowita" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, włącznie z oznakowaniem, elementami ozdobnymi oraz wzmocnieniami lub żebrowaniem zabezpieczającym oponę przed uszkodzeniem(1);

2.14. "Wysokość przekroju (H)" oznacza odległość równą połowie różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a średnicą nominalną obręczy;

2.15. "Nominalny współczynnik kształtu (Ra)" (profil) oznacza stukrotność liczby otrzymanej przez podzielenie liczby wyrażającej wysokość przekroju (H) przez liczbę wyrażającą nominalną szerokość przekroju (S1), przy czym obie wartości muszą być wyrażone w tych samych jednostkach;

2.16. "Średnica zewnętrzna (D)" oznacza średnicę całkowitą nowej, napełnionej powietrzem opony pneumatycznej(1);

2.17. "Oznaczenie rozmiaru opony" to:

2.17.1. Oznaczenie, w którym zawarte są następujące elementy:

2.17.1.1. Nominalna szerokość przekroju (S1). Szerokość ta musi być wyrażona w mm, z wyjątkiem typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku VI do niniejszego regulaminu;

2.17.1.2. Nominalny współczynnik kształtu, z wyjątkiem niektórych typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku V do niniejszego regulaminu lub, w zależności od typu opony, nominalna średnica zewnętrzna wyrażona w mm;

2.17.1.3. Liczba umowna "d" (symbol "d"), oznaczająca nominalną średnicę obręczy i odpowiadająca średnicy obręczy wyrażonej za pomocą kodu liczbowego (liczba poniżej 100) lub w milimetrach (liczba powyżej 100). Oznaczenie może zawierać liczby odpowiadające obydwu typom pomiaru;

2.17.1.3.1. Wartości symbolu "d" wyrażone w milimetrach podane są w poniższej tabeli:

Kod nominalnej średnicy obręczy (symbol "d") Wartość symbolu "d" wyrażona w mm
8 203
9 229
10 254
11 279
12 305
13 330
14 356
15 381
16 406
17 432
18 457
19 482
20 508
21 533
22 559
24 610
25 635
14,5 368
16,5 419
17,5 445
19,5 495
20,5 521
22,5 572
24,5 622
26 660
28 711
30 762

2.17.1.4. Oznaczenie konfiguracji opony do obręczy, jeżeli opona jest przeznaczona do montażu na obręczy niestandardowej i konfiguracja ta nie została już wyrażona za pomocą symbolu "d", oznaczającego kod nominalnej średnicy obręczy.

2.18. "Nominalna średnica obręczy (d)" (średnica osadzenia) oznacza średnicę obręczy, do montażu na której przeznaczona jest dana opona(1);

2.19. "Obręcz" oznacza element, na którym osadzona jest stopka opony, stanowiący element nośny dla opony dętkowej, składającej się z opony i dętki, lub dla opony bezdętkowej(1);

2.20. "Obręcz teoretyczna" oznacza obręcz, której szerokość byłaby równa x-krotności nominalnej szerokości przekroju opony; wartość x powinna być określona przez producenta danego typu opony;

2.21. "Obręcz pomiarowa" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów pomiarów rozmiaru;

2.22. "Obręcz badawcza" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów obciążeniowych/-prędkościowych badań trwałościowych;

2.23. "Wyłamywanie się elementów bieżnika" oznacza odpadanie kawałków gumy z bieżnika;

2.24. "Oderwanie kordu" oznacza oddzielenie się kordu od jego powłoki;

2.25. "Rozwarstwienie" oznacza oddzielenie się sąsiadujących warstw osnowy;

2.26. "Oderwanie bieżnika" oznacza oddzielenie się bieżnika od osnowy;

2.27. "Indeks nośności" składa się z jednej lub dwóch liczb oznaczających dopuszczalne obciążenie opony w układzie pojedynczym lub bliźniaczym przy prędkości odpowiadającej właściwemu indeksowi prędkości oraz przy zachowaniu warunków użytkowania określonych przez producenta. Dany typ opony pneumatycznej może posiadać jeden lub dwa zestawy indeksów nośności w zależności od tego, czy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. Wykaz ww. indeksów i odpowiadającego im obciążenia podany jest w załączniku IV;

2.28. "Indeks prędkości" oznacza:

2.28.1. Największą wartość prędkości, wyrażoną za pomocą symbolu, przy której opona może być obciążona do nośności wskazanej przez odpowiedni indeks nośności;

2.28.2. Indeksy prędkości podane są w tabeli poniżej(2):

Symbol indeksu prędkości Prędkość (km/h)
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210

2.29. "Tabela zmian nośności w zależności od prędkości" oznacza:

Tabelę w załączniku VIII, przedstawiającą, jako funkcję indeksu nośności i nominalnego indeksu prędkości, zmiany obciążenia, jakie może wytrzymać opona pneumatyczna w warunkach użytkowania z prędkością inną niż ta odpowiadająca jej symbolowi nominalnego indeksu prędkości. Wskazania zmian obciążenia nie stosuje się w przypadku zastosowania dodatkowych symboli nośności i prędkości, wynikających ze stosowania przepisów pkt 6.2.5.

3. OZNACZENIA

3.1. Na oponach pneumatycznych przedstawionych do homologacji powinny znajdować się następujące oznaczenia, umieszczone na obu ścianach bocznych w przypadku opon symetrycznych oraz co najmniej na zewnętrznej ścianie bocznej w przypadku opon asymetrycznych:

3.1.1. Nazwa lub znak towarowy producenta;

3.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;

3.1.3. Oznaczenie budowy opony, podane w sposób następujący:

3.1.3.1. Na oponach diagonalnych: brak oznaczenia lub litera "D";

3.1.3.2. Na oponach radialnych: litera "R" umieszczona przed oznaczeniem średnicy obręczy oraz, nieobowiązkowo, napis "RADIAL" ("RADIALNA");

3.1.4. Symbol lub symbole indeksu prędkości;

3.1.4.1. Oznaczenie nominalnego indeksu prędkości opony w postaci symbolu określonego w pkt 2.28.2. powyżej;

3.1.4.2. Oznaczenie drugiego indeksu prędkości w przypadkach, kiedy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. poniżej;

3.1.5. Napis M+S lub M.S lub M&S w przypadku opon śniegowych;

3.1.6. Indeksy nośności zgodnie z definicją w pkt 2.27. niniejszego regulaminu;

3.1.7. Napis "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA"), jeżeli opona przeznaczona jest do używania bez dętki;

3.1.8. Data produkcji w postaci grupy czterech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnie dwie rok produkcji. Jednakże, oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu(3);

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

3.1.9. W przypadku opon, których bieżnik można pogłębić przez nacinanie, wklęsły lub wypukły symbol "grafika" o średnicy co najmniej 20 mm lub napis "REGROOVABLE" ("DO POGŁĘBIANIA BIEŻNIKA") na obu ścianach bocznych;

3.1.10. Oznaczenie, za pomocą wskaźnika "PSI", wartości ciśnienia wewnętrznego w oponach do celów obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych, zgodnie z objaśnieniami w załączniku VII, dodatek 2. Jednakże oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu.

3.1.11. W przypadku opon homologowanych po raz pierwszy po 1 marca 2004 r., oznaczenie, o którym mowa w pkt 2.17.1.4., umieszcza się wyłącznie bezpośrednio po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3.

3.1.12. Napis "ET" lub "ML" lub "MPT" w przypadku "Opon do zastosowań specjalnych"(4).

3.1.13. Przyrostek "C" lub "LT" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4.:

3.1.13.1. oznaczenie to jest nieobowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane w układzie pojedynczym lub bliźniaczym, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.

3.1.13.2. oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane wyłącznie w układzie pojedynczym, posiadają indeks nośności większy lub równy 122 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.

3.1.14. Przyrostek "CP" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4. Oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są specjalnie do stosowania w samochodach kempingowych.

3.1.15. Napis "FRT" ("Free Rolling Tyre" - "Opona na koło swobodne") w przypadku opon przeznaczonych do stosowania na kołach osi przyczepy oraz na kołach osi pojazdów silnikowych innych niż przednia oś kierowana i osie pędne.

3.2. Na oponie powinno być wystarczająco dużo wolnego miejsca na umieszczenie znaku homologacji przedstawionego w załączniku II do niniejszego regulaminu.

3.3. W załączniku III do niniejszego regulaminu przedstawiono przykładowy układ oznaczeń opony.

3.4. Oznaczenia, o których mowa w pkt 3.1., oraz znak homologacji, określony w pkt 5.4. niniejszego regulaminu, powinny być wytłoczone na oponie w sposób wklęsły lub wypukły. Oznaczenia powinny być łatwo czytelne oraz, z wyjątkiem oznaczenia, o którym mowa w pkt 3.1.1. powyżej, powinny być umieszczone na co najmniej jednej dolnej ścianie bocznej.

3.4.1. Jednakże w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), oznaczenia mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na ścianie bocznej opony.

4. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI

4.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego producenta lub jego należycie umocowany przedstawiciel. We wniosku należy określić:

4.1.1. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;

4.1.2. Nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

4.1.3. Kategorię zastosowania (opona zwykła, do zastosowań specjalnych lub śniegowa);

4.1.4. Budowę: diagonalną lub radialną;

4.1.5. Indeks prędkości;

4.1.6. Indeksy nośności;

4.1.7. Czy opona jest przeznaczona do stosowania z dętką czy bez dętki;

4.1.8. Wymiary całkowite: całkowitą szerokość przekroju i średnicę zewnętrzną;

4.1.9. Współczynnik "x", o którym mowa w pkt 2.20. powyżej;

4.1.10. Obręcze, na które może być zakładana dana opona;

4.1.11. Obręcz pomiarową i obręcz badawczą;

4.1.12. Wskaźnik ciśnienia pomiarowego i ciśnienia badawczego;

4.1.13. Dodatkowe kombinacje obciążenia i prędkości, w przypadku stosowania przepisów pkt 6.2.5. poniżej.

4.2. Do wniosku o udzielenie homologacji należy dołączyć następujące materiały w trzech egzemplarzach: rysunek lub reprezentatywne zdjęcie rzeźby bieżnika opony oraz rysunek przekroju napełnionej powietrzem opony założonej na obręcz pomiarową, przedstawiający odpowiednie wymiary typu opony przedstawionego do homologacji (patrz pkt 6.1.1. oraz 6.1.2.). Do wniosku należy również dołączyć sprawozdanie z badań wydane przez akredytowane laboratorium badawcze albo jedną lub dwie próbki typu opony, według uznania właściwych organów. Rysunki lub zdjęcia ściany bocznej oraz bieżnika opony należy złożyć po rozpoczęciu produkcji, nie później jednak niż w terminie jednego roku od daty udzielenia homologacji typu.

4.3. Przed udzieleniem homologacji typu, właściwy organ dokona weryfikacji istnienia zadowalających metod kontroli zgodności produkcji.

4.4. W przypadku, kiedy producent opony składa wniosek o udzielenie homologacji typu dla szeregu opon, nie wymaga się oddzielnego obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego dla każdego typu opony z szeregu. Może być wybrany najbardziej niekorzystny wariant, według uznania organu udzielającego homologacji.

5. HOMOLOGACJA

5.1. Homologacji danego typu opony udziela się, jeżeli typ opony pneumatycznej przystawiony do

homologacji na mocy niniejszego regulaminu spełnia wymogi określone w pkt 6 poniżej.

5.2. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00, co odpowiada regulaminowi w oryginalnej wersji) oznaczają serię poprawek obejmujących ostatnie główne zmiany dostosowujące regulamin do postępu technicznego przed datą udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi opony pneumatycznej.

5.3. Zawiadomienie o udzieleniu lub odmowie udzielenia homologacji danego typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu zostaje przekazane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

5.4. Na każdej oponie pneumatycznej zgodnej z typem opony homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, dodatkowo oprócz oznaczeń wymaganych na mocy pkt 3.1. powyżej, w miejscu określonym w pkt 3.2. powyżej, umieszcza się w sposób widoczny międzynarodowy znak homologacji składający się z:

5.4.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(5); oraz

5.4.2. numeru homologacji.

5.5. Znak homologacji powinien być łatwy do odczytania i nieusuwalny.

5.6. Przykładowy układ znaku homologacji podano w załączniku II do niniejszego regulaminu.

5.7. Ponowne bieżnikowanie zgodnie z regulaminem nr 109.

W przypadku, kiedy w czasie produkcji danego typu opony producent otrzyma nową homologację zezwalającą na umieszczenie na tym samym typie opony opisu eksploatacyjnego wskazującego na wyższy indeks nośności lub inny symbol indeksu prędkości niż poprzednie oznaczenie oraz kiedy producent opony zezwala na ponowne bieżnikowanie wcześniej wyprodukowanego typu opony i oznaczenie takiego typu nowym opisem eksploatacyjnym, to producent opony zobowiązany jest do wypełnienia dokumentu komunikatu stanowiącego załącznik IX do niniejszego regulaminu oraz przekazania tego dokumentu organowi, który udzielił nowej homologacji typu. Jeżeli zezwolenie na zmianę oznaczeń na wyższe dotyczy tylko opon pochodzących z określonego zakładu produkcyjnego lub produkowanych w określonym czasie, to dokument komunikatu powinien zawierać odpowiednie informacje niezbędne do zidentyfikowania takich opon.

Organ udzielający homologacji typu przekaże powyższą informację Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin. Producenci opon lub organy udzielające homologacji typu są zobowiązani do udzielenia powyższej informacji na życzenie dowolnego zakładu bieżnikowania akredytowanego na mocy przepisów regulaminu nr 109.

6. SPECYFIKACJE

6.1. Wymiary opon

6.1.1. Szerokość przekroju opony

6.1.1.1. Szerokość przekroju oblicza się za pomocą następującego wzoru:

S = S1 + K (A - A1),

gdzie:

S = "szerokość przekroju" wyrażona w milimetrach i zmierzona na obręczy pomiarowej;

S1 = "nominalna szerokość przekroju" w milimetrach, podana na ścianie bocznej opony jako część wymaganego oznaczenia opony;

A = szerokość obręczy pomiarowej w milimetrach, podana przez producenta w opisie;

A1 = szerokość obręczy teoretycznej w milimetrach.

Przyjmuje się, że wartość A1 równa się wartości S1 pomnożonej przez współczynnik x określony przez producenta, natomiast wartość K jest równa 0,4.

6.1.1.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za szerokość przekroju przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.

6.1.1.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), przyjmuje się, że wartość K jest równa 0,6.

6.1.2. Średnica zewnętrzna opony

6.1.2.1. Średnicę zewnętrzną opony oblicza się za pomocą następującego wzoru:

D = d + 2H

gdzie:

D średnica zewnętrzna wyrażona w milimetrach;

D liczba umowna określona w pkt 2.17.1.3. powyżej, wyrażona w milimetrach;

S1 nominalna szerokość przekroju wyrażona w milimetrach;

Ra nominalny współczynnik kształtu;

H nominalna wysokość przekroju wyrażona w milimetrach i równa S1 x 0,01 Ra.

Wszystkie wartości powinny być zgodne z oznaczeniem opony podanym na ścianie bocznej opony zgodnie z wymogami pkt 3.4. powyżej.

6.1.2.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.

6.1.2.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w oznaczeniu rozmiaru opony na ścianie bocznej opony.

6.1.3. Metoda pomiaru opon pneumatycznych

Wymiary opon pneumatycznych mierzy się zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VI do niniejszego regulaminu.

6.1.4. Specyfikacje dotyczące szerokości przekroju opony

6.1.4.1. Szerokość całkowita opony może być mniejsza niż szerokość lub szerokości przekroju określone zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej.

6.1.4.2. Wartość szerokości całkowitej opony może przekraczać tę wartość o 4% w przypadku opon radialnych i o 8 % w przypadku opon diagonalnych. Jednakże, w przypadku opon o nominalnej szerokości przekroju większej niż 305 mm, przeznaczonych do stosowania w układzie bliźniaczym, wartość określona zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej nie może być przekroczona o więcej niż 2 % w przypadku opon radialnych o nominalnym współczynniku kształtu większym od 60 lub 4 % w przypadku opon diagonalnych.

6.1.4.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), całkowita szerokość opony w dolnej części opony jest równa nominalnej szerokości obręczy, na którą założona jest dana opona, podanej przez producenta w opisie, powiększonej o 27 mm.

6.1.5. Specyfikacje dotyczące średnicy zewnętrznej opony

Średnica zewnętrzna opony nie może być mniejsza od wartości Dmin i większa od wartości Dmax, obliczonych za pomocą następujących wzorów:

Dmin = d + (2H × a)

Dmax = d + (2H × b)

gdzie:

6.1.5.1. W przypadku rozmiarów wymienionych w załączniku V i w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), nominalna wysokość przekroju H jest równa:

H = 0,5 (D-d) - objaśnienia symboli w pkt 6.1.2.1.

6.1.5.2. W przypadku pozostałych rozmiarów niewymienionych w załączniku V

"H" i "d" są określone jak w pkt 6.1.2.1.

6.1.5.3. Współczynniki "a" i "b" wynoszą odpowiednio:

6.1.5.3.1. Współczynnik "a" = 0,97

6.1.5.3.2. Współczynnik "b"

Radialne Diagonalne
Opony do zastosowań zwykłych 1,04 1,07
Opony do zastosowań specjalnych 1,06 1,09

6.1.5.3.3. W przypadku opon śniegowych, wartość średnicy zewnętrznej (Dmax) określona zgodnie z powyższym może być przekroczona o 1 %.

6.2. Obciążeniowe/prędkościowe badania trwałościowe

6.2.1. Każdy typ opony pneumatycznej musi zostać poddany co najmniej jednemu obciążeniowemu/-prędkościowemu badaniu trwałościowemu wykonanemu zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VII do niniejszego regulaminu.

6.2.2. Uznaje się, że dana opona uzyskała pozytywny wynik w badaniu trwałościowym, jeżeli po wykonaniu badania opona nie wykazuje żadnego rozwarstwienia, oderwania bieżnika, oderwania kordu, wyłamywania się elementów bieżnika ani przerwania kordu.

6.2.3. Średnica zewnętrzna opony, zmierzona po upływie sześciu godzin od zakończenia obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego, nie może różnić się o więcej niż 3,5 % w stosunku do wartości średnicy zewnętrznej zmierzonej przed wykonaniem badania.

6.2.4. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej w odniesieniu do kombinacji obciążenia/prędkości podanych w tabeli w załączniku VIII, nie wymaga się wykonania badania trwałościowego określonego w pkt 6.2.1. powyżej w odniesieniu do wartości obciążenia i prędkości innych niż wartości nominalne.

6.2.5. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej, który posiada dodatkową kombinację obciążenia/prędkości oprócz kombinacji, która podlega zmianom obciążenia w zależności od prędkości zgodnie z tabelą w załączniku VIII, badanie trwałościowe opisane w pkt 6.2.1. powyżej należy wykonać również na drugiej oponie tego samego typu przy zastosowaniu dodatkowej kombinacji obciążenia i prędkości.

7. ZMIANA I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU OPONY

7.1. Każda zmiana typu opony wymaga powiadomienia służb administracyjnych, które udzieliły homologacji typu opony. W takim przypadku, służby administracyjne mogą:

7.1.1. Uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dana opona spełnia dalej odpowiednie wymogi; lub

7.1.2. Zażądać dodatkowego sprawozdania z badań przeprowadzonych przez służby techniczne odpowiedzialne za takie badania.

7.2. Zmiana rzeźby bieżnika opony nie wymaga powtórnego przeprowadzenia badań określonych w pkt 6 niniejszego regulaminu.

7.3. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostaną powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z określeniem zmiany, zgodnie z procedurą określoną w pkt 5.3. powyżej.

7.4. Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przyznaje numer seryjny każdemu takiemu rozszerzeniu i powiadamia o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami:

8.1. Opony homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem powinny być tak wytwarzane, aby spełniając wymogi określone w pkt 6. powyżej, odpowiadały homologowanemu typowi.

8.2. Właściwy organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji, stosowanych w każdej jednostce produkcyjnej. W przypadku każdej jednostki produkcyjnej, normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.

9. SANKCJE ZA NIEZGODNOŚĆ PRODUKCJI

9.1. Homologacja typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu może być cofnięta, jeżeli nie jest spełniony wymóg określony w pkt 8.1. powyżej lub opony pobrane z serii uzyskały negatywny wynik w badaniach określonych w wyżej wymienionym punkcie.

9.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanowi cofnąć homologację, której uprzednio udzieliła, niezwłocznie powiadomi o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

10. OSTATECZNE ZAPRZESTANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji typu opony pneumatycznej homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego komunikatu, organ ten poinformuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

11. NAZWY I ADRESY SŁUŻB TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ SŁUŻB ADMINISTRACYJNYCH

11.1. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zobowiązane są do przekazania Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazw i adresów służb technicznych przeprowadzających badania homologacyjne oraz, jeżeli dotyczy, akredytowanych laboratoriów badawczych oraz służb administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie homologacji, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.

11.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z usług laboratoriów producentów opon oraz mogą wyznaczyć na akredytowane laboratoria badawcze te spośród nich, które są położone na terytorium danej Strony lub na terytorium innej Strony Porozumienia na mocy umowy wstępnej dotyczącej takiej procedury, zawartej przez właściwy wydział administracyjny takiej Strony.

11.3. Jeżeli Strona Porozumienia stosuje przepisy pkt 11.2. powyżej, to w czasie badań, według swojego uznania, może być reprezentowana przez jedną lub więcej osób przez siebie wybranych.

Rysunek poglądowy

(patrz pkt 2. regulaminu)

grafika

______

(*) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów R.E.3 (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1, ostatnio zmieniony poprawką 4).

(**) W niniejszym regulaminie określone są wymogi dotyczące opon jako elementu. Nie ogranicza to ich instalacji w pojazdach należących do jakiejkolwiek kategorii.".

(1) Patrz rysunek poglądowy.

(2) W celu zachowania spójności, symbole i prędkości podane w powyższej tabeli są identyczne jak w przypadku samochodów osobowych (jak w regulaminie nr 30). Nie należy przyjmować powyższych wartości jako oznaczenia prędkości, z jakimi pojazdy użytkowe wyposażone w dane opony mogą poruszać się po drogach.

(3) Do dnia 1 stycznia 2000 r. data produkcji może być oznaczona za pomocą grupy trzech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnia rok produkcji.

(4) Oznaczenie to jest obowiązkowe tylko dla typów opon homologowanych na mocy niniejszego regulaminu po dacie wejścia w życie suplementu 14 do regulaminu.

(5) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Serbia i Czarnogóra, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki oraz 48 - Nowa Zelandia. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub ich przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymogów, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 KOMUNIKAT

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

 UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI

grafika

Powyższy znak homologacji umieszczony na oponie pneumatycznej oznacza, że dany typ opony otrzymał homologację w Niderlandach (E 4) pod numerem homologacji 002439. Pierwsze dwie cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 54 w oryginalnej wersji.

Uwaga:

Numer homologacji musi być umieszczony w pobliżu okręgu oraz powyżej lub poniżej bądź z lewej lub z prawej strony litery "E". Cyfry numeru homologacji musza znajdować się po tej samej stronie litery "E" i muszą być skierowane w tę samą stronę. W numerach homologacji nie należy stosować cyfr rzymskich w celu uniknięcia ewentualnych pomyłek z innymi symbolami.

ZAŁĄCZNIK  III

 Układ oznaczeń opony

grafika
Minimalna wysokość oznaczeń

(mm)

Opony o nominalnej średnicy obręczy < 508 mm (kod 20) lub nominalnej szerokości przekroju ≤ 235 mm (kod 9) Opony o nominalnej średnicy obręczy ≥ 508 mm (kod 20) lub nominalnej szerokości przekroju > 235 mm (kod 9)
B 6 9
C 4
D 6
1.
Powyższe oznaczenia są podane przykładowo i określają oponę pneumatyczną o następujących parametrach:

nominalna szerokość przekroju równa 255;

nominalny współczynnik kształtu równy 70;

budowa radialna (R);

nominalna średnica obręczy równa 572 mm, określana symbolem 22.5;

nośność równa 3.150 kg w układzie pojedynczym i 2.900 kg w układzie bliźniaczym, co odpowiada indeksom nośności 148 i 145 podanym w załączniku IV do niniejszego regulaminu;

prędkość odniesienia równa 100 km/h, co odpowiada symbolowi indeksu prędkości: J;

kategoria zastosowania: opona śniegowa M+S

opona dodatkowo dopuszczona do stosowania przy prędkości 120 km/h (symbol indeksu prędkości L) i nośności 3.000 kg w układzie pojedynczym i 2.725 kg w układzie bliźniaczym, co odpowiada indeksom nośności 145 i 143 podanym w załączniku 4 do niniejszego regulaminu;

możliwość montażu bez dętki: "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA");

opona wyprodukowana w dwudziestym piątym tygodniu roku 2003; oraz

ciśnienie wewnętrzne w oponie powinno wynosić 620 kPa do celów obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych, co odpowiada symbolowi PSI 90.

2.
W szczególnym przypadku opon oznaczonych symbolem konfiguracji opony do obręczy "A", oznaczenie opony będzie miało następującą przykładową postać:

235-700 R 450A, gdzie:

235 oznacza nominalną szerokość przekroju w mm

700 oznacza średnicę zewnętrzną wyrażoną w mm

R to oznaczenie typu budowy opony - patrz pkt 3.1.3. niniejszego regulaminu

450 oznacza nominalną średnicę obręczy wyrażoną w mm

A oznacza typ konfiguracji opony do obręczy.

Oznaczenia indeksu nośności, symbol indeksu prędkości, data produkcji oraz pozostałe oznaczenia powinny być zgodne z przykładem 1 podanym powyżej.

3.
Położenie i kolejność znaków składających się na oznaczenie opony są następujące:
a)
Oznaczenie rozmiaru opony określone w pkt 2.17. niniejszego regulaminu powinno być zespolone, jak na powyższych przykładach: 255/70 R 22.5 lub 235-700 R 450A;
b)
Opis eksploatacyjny zawierający indeks(-y) nośności oraz symbol prędkości powinien być umieszczony bezpośrednio po oznaczeniu rozmiaru opony określonym w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;
c)
Symbole "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA") oraz "M+S" lub "FRT", lub "MPT" (i równoważne) mogą być położone w pewnej odległości od oznaczenia rozmiaru opony;
d)
Jeżeli stosuje się przepisy pkt 6.2.5. niniejszego regulaminu, to dodatkowe indeksy nośności oraz symbol indeksu prędkości powinny być umieszczone w środku okręgu w pobliżu nominalnych indeksów nośności i symbolu nominalnego indeksu prędkości, znajdujących się na ścianie bocznej opony.

ZAŁĄCZNIK  IV

 Wykaz symboli indeksów nośności

Indeks nośności Maksymalne dopuszczalne obciążenie (kg)
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1.000
109 1.030
110 1.060
111 1.090
112 1.120
113 1.150
114 1.180
115 1.215
116 1.250
117 1.285
118 1.320
119 1.360
120 1.400
121 1.450
122 1.500
123 1.550
124 1.600
125 1.650
126 1.700
127 1.750
128 1.800
129 1.850
130 1.900
131 1.950
132 2.000
133 2.060
134 2.120
135 2.180
136 2.240
137 2.300
138 2.360
139 2.430
140 2.500
141 2.575
142 2.650
143 2.725
144 2.800
145 2.900
146 3.000
147 3.075
148 3.150
149 3.250
150 3.350
151 3.450
152 3.550
153 3.650
154 3.750
155 3.875
156 4.000
157 4.125
158 4.250
159 4.375
160 4.500
161 4.625
162 4.750
163 4.875
164 5.000
165 5.150
166 5.300
167 5.450
168 5.600
169 5.800
170 6.000
171 6.150
172 6.300
173 6.500
174 6.700
175 6.900
176 7.100
177 7.300
178 7.500
179 7.750
180 8.000
181 8.250
182 8.500
183 8.750
184 9.000
185 9.250
186 9.500
187 9.750
188 10.000
189 10.300
190 10.600
191 10.900
192 11.200
193 11.500
194 11.800
195 12.150
196 12.500
197 12.850
198 13.200
199 13.600
200 14.000

ZAŁĄCZNIK  V

 Oznaczenie rozmiaru opony i wymiary CZĘŚĆ I

OPONY EUROPEJSKIE

Tabela A

Opony o rozmiarze oznaczonym kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 5° lub obręczach płaskich. Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+) Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna

średnica obręczy

d (mm)

Średnica zewnętrzna D (mm) Szerokość przekroju S (mm)
Radialna Diagonalna Radialna Diagonalna
Seria standardowa
4.00R8(*) 2.50 203 414 414 107 107
4.00R10(*) 3.00 254 466 466 108 108
4.00R12(*) 3.00 305 517 517 108 108
4.50R8(*) 3.50 203 439 439 125 125
4.50R10(*) 3.50 254 490 490 125 125
4.50R12(*) 3.50 305 545 545 125 128
5.00R8(*) 3.00 203 467 467 132 132
5.00R10(*) 3.50 254 516 516 134 134
5.00R12(*) 3.50 305 568 568 134 137
6.00R9 4.00 229 540 540 160 160
6.00R14C 4.50 356 626 625 158 158
6.00R16(*) 4.50 406 728 730 170 170
6.50R10 5.00 254 588 588 177 177
6.50R14C 5.00 356 640 650 170 172
6.50R16(*) 4.50 406 742 748 176 176
6.50R20(*) 5.00 508 860 - 181 -
7.00R12 5.00 305 672 672 192 192
7.00R14C 5.00 356 650 668 180 182
7.00R15(*) 5.00 381 746 752 197 198
7.00R16C 5.50 406 778 778 198 198
7.00R16 5.50 406 784 774 198 198
7.00R20 5.50 508 892 898 198 198
7.50R10 5.50 254 645 645 207 207
7.50R14C 5.50 356 686 692 195 192
7.50R15(*) 6.00 381 772 772 212 212
7.50R16(*) 6.00 406 802 806 210 210
7.50R17(*) 6.00 432 852 852 210 210
7.50R20 6.00 508 928 928 210 213
8.25R15 6.50 381 836 836 230 234
8.25R16 6.50 406 860 860 230 234
8.25R17 6.50 432 886 895 230 234
8.25R20 6.50 508 962 970 230 234
9.00R15 6.00 381 840 840 249 249
9.00R16(*) 6.50 406 912 900 246 252
9.00R20 7.00 508 1.018 1.012 258 256
10.00R15 7.50 381 918 918 275 275
10.00R20 7.50 508 1.052 1.050 275 275
10.00R22 7.50 559 1.102 1.102 275 275
11.00R16 6.50 406 980 952 279 272
11.00R20 8.00 508 1.082 1.080 286 291
11.00R22 8.00 559 1.132 1.130 286 291
11.00R24 8.00 610 1.182 1.180 286 291
12.00R20 8.50 508 1.122 1.120 313 312
12.00R22 8.50 559 1.174 1.174 313 312
12.00R24 8.50 610 1.226 1.220 313 312
13.00R20 9.00 508 1.176 1.170 336 342
14.00R20 10.00 508 1.238 1.238 370 375
14.00R24 10.00 610 1.340 1.340 370 375
16.00R20 13.00 508 1.370 1.370 446 446
Seria 80
12/80 R 20 8.50 508 1.008 - 305 -
13/80 R 20 9.00 508 1.048 - 326 -
14/80 R 20 10.00 508 1.090 - 350 -
14/80 R 24 10.00 610 1.192 - 350 -
14.75/80 R 20 10.00 508 1.124 - 370 -
15.5/80 R 20 10.00 508 1.158 - 384 -
Opony superszerokie do wielozadaniowych samochodów ciężarowych
7.50 R 18 MPT 5.50 457 885 208
10.5 R 18 MPT 9 457 905 276 270
10.5 R 20 MPT 9 508 955 276 270
12.5 R 18 MPT 11 457 990 330 325
12.5 R 20 MPT 11 508 1.040 330 325
14.5 R 20 MPT 11 508 1.095 362 355
14.5 R 24 MPT 11 610 1.195 362 355
(+) Opony o budowie diagonalnej są oznaczone łącznikiem zamiast litery "R" (np. 5.00-8).

(*) Do oznaczenia rozmiaru opony może być dodana litera "C" (np. 6.00-16C).

Tabela B

Opony o rozmiarze oznaczonym kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 15° - Budowa radialna

Oznaczenie rozmiaru opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm) Szerokość przekroju S (mm)
7 R 17.5(*) 5.25 445 752 185
7 R 19.5 5.25 495 800 185
8 R 17.5(*) 6.00 445 784 208
8 R 19.5 6.00 495 856 208
8 R 22.5 6.00 572 936 208
8.5 R 17.5 6.00 445 802 215
9 R 17.5 6.75 445 820 230
9 R 19.5 6.75 495 894 230
9 R 22.5 6.75 572 970 230
9.5 R 17.5 6.75 445 842 240
9.5 R 19.5 6.75 495 916 240
10 R 17.5 7.50 445 858 254
10 R 19.5 7.50 495 936 254
10 R 22.5 7.50 572 1.020 254
11 R 22.5 8.25 572 1.050 279
11 R 24.5 8.25 622 1.100 279
12 R 22.5 9.00 572 1.084 300
13 R 22.5 9.75 572 1.124 320
15 R 19.5 11.75 495 998 387
15 R 22.5 11.75 572 1.074 387
16.5 R 19.5 13.00 495 1.046 425
16.5 R 22.5 13.00 572 1.122 425
18 R 19.5 14.00 495 1.082 457
18 R 22.5 14.00 572 1.158 457
Seria 70
10/70 R 22.5 7.50 572 928 254
11/70 R 22.5 8.25 572 962 279
12/70 R 22.5 9.00 572 1.000 305
13/70 R 22.5 9.75 572 1.033 330
(*) Do oznaczenia rozmiaru opony może być dodana litera "C" (np. 7 R 17.5C).

Tabela C

Opony do lekkich pojazdów użytkowych - Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+) Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm) Szerokość przekroju S (mm)
Radialna Diagonalna Radialna Diagonalna
Oznaczenie metryczne
145 R 10 C 4.00 254 492 - 147 -
145 R 12 C 4.00 305 542 - 147 -
145 R 13 C 4.00 330 566 - 147 -
145 R 14 C 4.00 356 590 - 147 -
145 R 15 C 4.00 381 616 - 147 -
155 R 12 C 4.50 305 550 - 157 -
155 R 13 C 4.50 330 578 - 157 -
155 R 14 C 4.50 356 604 - 157 -
165 R 13 C 4.50 330 596 - 167 -
165 R 14 C 4.50 356 622 - 167 -
165 R 15 C 4.50 381 646 - 167 -
175 R 13 C 5.00 330 608 - 178 -
175 R 14 C 5.00 356 634 - 178 -
175 R 16 C 5.00 406 684 - 178 -
185 R 13 C 5.50 330 624 - 188 -
185 R 14 C 5.50 356 650 - 188 -
185 R 15 C 5.50 381 674 - 188 -
185 R 16 C 5.50 406 700 - 188 -
195 R 14 C 5.50 356 666 - 198 -
195 R 15 C 5.50 381 690 - 198 -
195 R 16 C 5.50 406 716 - 198 -
205 R 14 C 6.00 356 686 - 208 -
205 R 15 C 6.00 381 710 - 208 -
205 R 16 C 6.00 406 736 - 208 -
215 R 14 C 6.00 356 700 - 218 -
215 R 15 C 6.00 381 724 - 218 -
215 R 16 C 6.00 406 750 - 218 -
245 R 16 C 7.00 406 798 798 248 248
17 R 15 C 5.00 381 678 - 178 -
17 R 380 C 5.00 381 678 - 178 -
17 R 400 C 150 mm 400 698 - 186 -
19 R 400 C 150 mm 400 728 - 200 -
Oznaczenie kodowe
5.60 R 12 C 4.00 305 570 572 150 148
6.40 R 13 C 5.00 330 648 640 172 172
6.70 R 13 C 5.00 330 660 662 180 180
6.70 R 14 C 5.00 356 688 688 180 180
6.70 R 15 C 5.00 381 712 714 180 180
(+) Opony o budowie diagonalnej są oznaczone łącznikiem zamiast litery "R" (np. 145-10 C).

Tabela D

Opony do zastosowań specjalnych - Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+) Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm) Szerokość przekroju S (mm)
Oznaczenie kodowe
15×4 1/2-8 3.25 203 385 122
16×6-8 4.33 203 425 152
18×7 4.33 203 462 173
18×7-8 4.33 203 462 173
21×8-9 6.00 229 535 200
21×4 2.32 330 565 113
22×4 1/2 3.11 330 595 132
23×5 3.75 330 635 155
23×9-10 6.50 254 595 225
25×6 3.75 330 680 170
27×10-12 8.00 305 690 255
28×9-15 7.00 381 707 216
Oznaczenie metryczne
200-15 6.50 381 730 205
250-15 7.50 381 735 250
300-15 8.00 381 840 300
(+) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 15x4 1/2 R 8)

CZĘŚĆ II

OPONY ZE STANÓW ZJEDNOCZONYCH

Należy stosować tolerancje podane na dole tabeli zamiast wartości podanych w pkt 6.1.4.2. i 6.1.5.3.
Średnica zewnętrzna podana jest w zależności od kategorii zastosowania: opony zwykłe, śniegowe, do zastosowań specjalnych.

Tabela A

Opony do lekkich pojazdów użytkowych (opony LT) Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1) Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm)(2) Szerokość przekroju S (mm)(3)
Zwykła Śniegowa
6.00-16LT 4.50 406 732 743 173
6.50-16LT 4.50 406 755 767 182
6.70-16LT 5.00 406 722 733 191
7.00-13LT 5.00 330 647 658 187
7.00-14LT 5.00 356 670 681 187
7.00-15LT 5.50 381 752 763 202
7.00-16LT 5.50 406 778 788 202
7.10-15LT 5.00 381 738 749 199
7.50-15LT 6.00 381 782 794 220
7.50-16LT 6.00 406 808 819 220
8.25-16LT 6.50 406 859 869 241
9.00-16LT 6.50 406 890 903 257
G78-15LT 6.00 381 711 722 212
H78-15LT 6.00 381 727 739 222
L78-15LT 6.50 381 749 760 236
L78-16LT 6.50 406 775 786 236
7-14.5LT(4) 6.00 368 677 185
8-14.5LT(4) 6.00 368 707 203
9-14.5LT(4) 7.00 368 711 241
7-17.5LT 5.25 445 758 769 189
8-17.5LT 5.25 445 788 799 199
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 6.00 R 16LT).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,08.

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 8 %.

(4) W oznaczeniu rozmiaru opony zamiast "LT" może wystąpić przyrostek "MH" (np. 7-14.5 MH).

Tabela B

Opony do lekkich pojazdów użytkowych (opony balonowe wymiarowane w systemie high flotation)

Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1) Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm)(2) Szerokość przekroju S (mm)(3)
Zwykła Śniegowa
9-15LT 8.00 381 744 755 254
10-15LT 8.00 381 773 783 264
11-15LT 8.00 381 777 788 279
24×7.50-13LT 6 330 597 604 191
27×8.50-14LT 7 356 674 680 218
28×8.50-15LT 7 381 699 705 218
29×9.50-15LT 7.5 381 724 731 240
30×9.50-15LT 7.5 381 750 756 240
31×10.50-15LT 8.5 381 775 781 268
31×11.50-15LT 9 381 775 781 290
31×13.50-15LT 11 381 775 781 345
31×15.50-15LT 12 381 775 781 390
32×11.50-15LT 9 381 801 807 290
33×12.50-15LT 10 381 826 832 318
35×12.50-15LT 10 381 877 883 318
37×12.50-15LT 10 381 928 934 318
37×14.50-15LT 12 381 928 934 372
8.00-16.5LT 6.00 419 720 730 203
8.75-16.5LT 6.75 419 748 759 222
9.50-16.5LT 6.75 419 776 787 241
10-16.5LT 8.25 419 762 773 264
12-16.5LT 9.75 419 818 831 307
30×9.50-16.5LT 7.50 419 750 761 240
31×10.50-16.5LT 8.25 419 775 787 266
33×12.50-16.5LT 9.75 419 826 838 315
37×12.50-16.5LT 9.75 419 928 939 315
37×14.50-16.5LT 11.25 419 928 939 365
33×9.50 R15LT 7.50 381 826 832 240
35×12.50 R16.5LT 10.00 419 877 883 318
37×12.50 R17LT 10.00 432 928 934 318
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 24x7.50 R 13LT).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,07.

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 7 %.

Tabela C

Opony oznaczone kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 5° lub obręczach płaskich

Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(1) Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm)(2) Szerokość przekroju S (mm)(3)
Opona zwykła Opona śniegowa
(a) (b)
6.50-20 5 508 878 893 184
7.00-15TR 5.5 381 777 792 199
7.00-18 5.5 457 853 868 199
7.00-20 5.5 508 904 919 199
7.50-15TR 6 381 808 825 215
7.50-17 6 432 859 876 215
7.50-18 6 457 884 901 215
7.50-20 6 508 935 952 215
8.25-15TR 6.5 381 847 855 865 236
8.25-20 6.5 508 974 982 992 236
9.00-15TR 7 381 891 904 911 259
9.00-20 7 508 1.019 1.031 1.038 259
10.00-15TR 7.5 381 927 940 946 278
10.00-20 7.5 508 1.054 1.067 1.073 278
10.00-22 7.5 559 1.104 1.118 1.123 278
11.00-20 8 508 1.085 1.099 1.104 293
11.00-22 8 559 1.135 1.150 1.155 293
11.00-24 8 610 1.186 1.201 1.206 293
11.50-20 8 508 1.085 1.099 1.104 296
12.00-20 8.5 508 1.125 1.146 315
12.00-24 8.5 610 1.226 1.247 315
14.00-20 10 508 1.241 1.266 375
14.00-24 10 610 1.343 1.368 375
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 6.50 R 20).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,06. Kategoria zastosowania: Opony do normalnej eksploatacji: (a) Bieżnik drogowy (b) Bieżnik gruby

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 6%.

Tabela D

Opony oznaczone kodowo, do zastosowań specjalnych Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm)(1) Szerokość przekroju S (mm)(2)
(a) (b)
10.00-20ML 7.5 508 1.073 1.099 278
11.00-22ML 8 559 1.155 1.182 293
13.00-24ML 9 610 1.302 340
14.00-20ML 10 508 1.266 375
14.00-24ML 10 610 1.368 375
15-19.5ML 11.75 495 1.019 389
24 R 21 18 533 1.372 - 610
(1) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1.06.

Kategoria zastosowania: specjalne (a) Bieżnik trakcyjny (b) Bieżnik gruby.

(2) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 8 %.

Tabela E

Opony oznaczone kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 15°

Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1) Kod szerokości obręczy pomiarowej Nominalna średnica obręczy d (mm) Średnica zewnętrzna D (mm)(2) przekroju

S (mm)(3)

Opona zwykła Opona śniegowa
(a) (b)
8-19.5 6.00 495 859 876 203
8-22.5 6.00 572 935 952 203
9-22.5 6.75 572 974 982 992 229
10-22.5 7.50 572 1.019 1.031 1.038 254
11-22.5 8.25 572 1.054 1.067 1.073 279
11-24.5 8.25 622 1.104 1.118 1.123 279
12-22.5 9.00 572 1.085 1.099 1.104 300
12-24.5 9.00 622 1.135 1.150 1.155 300
12.5-22.5 9.00 572 1.085 1.099 1.104 302
12.5-24.5 9.00 622 1.135 1.150 1.155 302
14-17.5 10.50 445 907 921 349 (-)
15-19.5 11.75 495 1.005 1.019 389 (-)
15-22.5 11.75 572 1.082 1.095 389 (-)
16.5-22.5 13.00 572 1.128 1.144 425 (-)
18-19.5 14.00 495 1.080 1.096 457 (-)
18-22.5 14.00 572 1.158 1.172 457 (-)
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 8R19.5).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,05.

Kategoria zastosowania: Opony do normalnej eksploatacji: (a) Bieżnik drogowy (b) Bieżnik gru

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 6 %.

(-) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 5 %.

by.

ZAŁĄCZNIK  VI

 Metoda pomiaru opon pneumatycznych

1.
Oponę należy założyć na obręcz pomiarową określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.11. niniejszego regulaminu i napełnić powietrzem do ciśnienia wewnętrznego określonego przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12. niniejszego regulaminu.
2.
Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu do temperatury otoczenia w laboratorium przez co najmniej 24 godziny.
3.
Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie wyregulować do wartości określonej w pkt 1. powyżej.
4.
Szerokość całkowitą mierzy się za pomocą macek w sześciu punktach położonych w równej odległości od siebie, przy czym należy uwzględnić grubość wzmocnień lub żebrowania zabezpieczającego oponę przed uszkodzeniem. Za szerokość całkowitą przyjmuje się największą zmierzoną wartość.
5.
Średnicę zewnętrzną oblicza się z największej wartości obwodu.

ZAŁĄCZNIK  VII

 Procedura obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych

1. PRZYGOTOWANIE OPONY

1.1. Nową oponę należy założyć na obręcz badawczą określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.11. niniejszego regulaminu.

1.2. W przypadku badania opon dętkowych, należy zastosować nową dętkę lub zestaw składający się z dętki, zaworu i ochraniacza dętki, w razie potrzeby.

1.3. Oponę należy napełnić powietrzem do ciśnienia wewnętrznego odpowiadającego wskaźnikowi ciśnienia określonemu przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12. niniejszego regulaminu.

1.4. Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu w temperaturze pomieszczenia badawczego przez co najmniej trzy godziny.

1.5. Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie wyregulować do wartości określonej w pkt 1.3. powyżej.

2. PROCEDURA BADAWCZA

2.1. Obręcz z założoną oponą należy zamontować na osi badawczej i docisnąć do zewnętrznej powierzchni czołowej gładkiego, napędzanego mechanicznie bębna badawczego o średnicy 1,70 m ± 1 % i o powierzchni przynajmniej tak samo szerokiej, jak bieżnik opony.

2.2. Do osi badawczej należy przyłożyć serię obciążeń badawczych wyrażonych jako procent obciążenia wskazanego w załączniku 4 do niniejszego regulaminu i odpowiadającego indeksowi nośności wytłoczonemu na ścianie bocznej opony, zgodnie z programem badania opisanym poniżej. Jeżeli opona posiada indeksy nośności dotyczące zastosowania w układzie pojedynczym oraz bliźniaczym, to za podstawę do obciążeń badawczych przyjmuje się obciążenie odniesienia dla zastosowania w układzie pojedynczym.

2.2.1. W przypadku opon posiadających symbol indeksu prędkości wyższy od P, należy zastosować procedury badawcze określone w pkt 3.

2.2.2. W przypadku wszystkich pozostałych typów opon, należy zastosować program badań trwałościowych określony w dodatku 1 do niniejszego załącznika.

2.3. W czasie trwania badań niedozwolona jest korekcja wartości ciśnienia wewnętrznego w oponie. Podczas każdego z trzech etapów badania należy utrzymywać stałe obciążenie badawcze.

2.4. W czasie trwania badania, temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 °C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent wyrazi na to zgodę.

2.5. Program badań trwałościowych powinien być przeprowadzony bez żadnych przerw.

3. PROGRAM BADAŃ OBCIĄŻENIOWYCH/PRĘDKOŚCIOWYCH DLA OPON POSIADAJĄCYCH SYMBOL INDEKSU PRĘDKOŚCI Q I WYŻSZY

3.1. Niniejszy program ma zastosowanie do:

3.1.1. wszystkich opon posiadających w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121.

3.1.2. opon posiadających w układzie pojedynczym indeks nośności większy lub równy 122 oraz dodatkowe oznaczenie "C" lub "LT", o którym mowa w pkt 3.1.13. niniejszego regulaminu.

3.2. Obciążenie przyłożone do koła jako procent obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności:

3.2.1. 90 % w przypadku badania na bębnie o średnicy 1,70 m ± 1 %;

3.2.2. 92 % w przypadku badania na bębnie o średnicy 2,0 m ± 1 %.

3.3. Początkowa prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości pomniejszona o 20 km/h;

3.3.1. Czas do osiągnięcia początkowej prędkości badawczej: 10 min.

3.3.2. Czas trwania pierwszego etapu =10 min.

3.4. Druga prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości pomniejszona o 10 km/h; 3.4.1. Czas trwania drugiego etapu = 10 min.

3.5. Końcowa prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości: 3.5.1. Czas trwania ostatniego etapu = 30 min.

3.6. Całkowity czas trwania badania: 1 h.

4. RÓWNOWAŻNE METODY BADAWCZE

W przypadku zastosowania metody innej niż opisana w pkt 2. powyżej, należy wykazać równoważność tej metody.

Dodatek 1 

Program badań trwałościowych

Indeks nośności Indeks prędkości opony Prędkość bębna badawczego Obciążenie przyłożone do koła jako procent obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności
Opona radialna min-1 Opona diagonalna

min-1

7 h. 16 h. 24 h.
122 i więcej F 100 100 66 % 84 %
G 125 100
J 150 125
K 175 150
L 200 -
M 225 - 101 %
121 i mniej F 100 100
G 125 125
J 150 150
K 175 175
L 200 175 70 % 4 h. 88 % 6 h. 106 %
M 250 200 75 % 97 % 114 %
N 275 - 75 % 97 % 114 %
P 300 - 75 % 97 % 114 %
Uwagi:

(1) Opony "do zastosowań specjalnych" (patrz pkt 2.1.3. niniejszego regulaminu) należy badać z prędkością równą 85 % wartości prędkości określonej dla równoważnych opon zwykłych.

(2) Opony posiadające indeks nośności większy lub równy 122, indeks prędkości N lub P oraz dodatkowe oznaczenie "LT" lub "C", o którym mowa w pkt 3.1.13. niniejszego regulaminu, należy badać przy zastosowaniu tego samego programu, jak ten określony w powyższej tabeli dla opon o indeksie nośności mniejszym lub równym 121.

Dodatek 2 

Zależność między wskaźnikiem ciśnienia a jednostkami ciśnienia

Wskaźnik ciśnienia ("PSI") Bar kPa
20 1,4 140
25 1,7 170
30 2,1 210
35 2,4 240
40 2,8 280
45 3,1 310
50 3,4 340
55 3,8 380
60 4,1 410
65 4,5 450
70 4,8 480
75 5,2 520
80 5,5 550
85 5,9 590
90 6,2 620
95 6,6 660
100 6,9 690
105 7,2 720
110 7,6 760
115 7,9 790
120 8,3 830
125 8,6 860
130 9,0 900
135 9,3 930
140 9,7 970
145 10,0 1.000
150 ... 10,3 ... 1.030 ...

ZAŁĄCZNIK  VIII

 Zmiana nośności w zależności od prędkości dla opon pojazdów użytkowych. budowa radialna i diagonalna

(patrz pkt 2.27 i 2.29)
Zmiana nośności (w procentach)
Prędkość (km/h) Wszystkie indeksy nośności Indeksy nośności ≥ 122(1) Indeksy nośności ≤ 121(1)
Symbol indeksu prędkości Symbol indeksu prędkości Symbol indeksu prędkości
F G J K L M L M N P(2)
0 + 150 + 150 + 150 + 150 + 150 + 150 + 110 + 110 + 110 + 110
5 + 110 + 110 + 110 + 110 + 110 + 110 + 90 + 90 + 90 + 90
10 + 80 + 80 + 80 + 80 + 80 + 80 + 75 + 75 + 75 + 75
15 + 65 + 65 + 65 + 65 + 65 + 65 + 60 + 60 + 60 + 60
20 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50
25 + 35 + 35 + 35 + 35 + 35 + 35 + 42 + 42 + 42 + 42
30 + 25 + 25 + 25 + 25 + 25 + 25 + 35 + 35 + 35 + 35
35 + 19 + 19 + 19 + 19 + 19 + 19 + 29 + 29 + 29 + 29
40 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 25 + 25 + 25 + 25
45 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 22 + 22 + 22 + 22
50 + 12 + 12 + 12 + 12 + 12 + 12 + 20 + 20 + 20 + 20
55 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 17,5 + 17,5 + 17,5 + 17,5
60 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 15,0 + 15,0 + 15,0 + 15,0
65 + 7,5 + 8,5 + 8,5 + 8,5 + 8,5 + 8,5 + 13,5 + 13,5 + 13,5 + 13,5
70 + 5,0 + 7,0 + 7,0 + 7,0 + 7,0 + 7,0 + 12,5 + 12,5 + 12,5 + 12,5
75 + 2,5 + 5,5 + 5,5 + 5,5 + 5,5 + 5,5 + 11,0 + 11,0 + 11,0 + 11,0
80 0 + 4,0 + 4,0 + 4,0 + 4,0 + 4,0 + 10,0 + 10,0 + 10,0 + 10,0
85 -3 + 2,0 + 3,0 + 3,0 + 3,0 + 3,0 + 8,5 + 8,5 + 8,5 + 8,5
90 -6 0 + 2,0 + 2,0 + 2,0 + 2,0 + 7,5 + 7,5 + 7,5 + 7,5
95 - 10 - 2,5 + 1,0 + 1,0 + 1,0 + 1,0 + 6,5 + 6,5 + 6,5 + 6,5
100 - 15 -5 0 0 0 0 + 5,0 + 5,0 + 5,0 + 5,0
105 -8 -2 0 0 0 + 3,75 + 3,75 + 3,75 + 3,75
110 - 13 -4 0 0 0 + 2,5 + 2,5 + 2,5 + 2,5
115 -7 -3 0 0 + 1,25 + 1,25 + 1,25 + 1,25
120 - 12 -7 0 0 0 0 0 0
125 0 - 2,5 0 0 0
130 0 - 5,0 0 0 0
135 - 7,5 - 2,5 0 0
140 - 10 -5 0 0
145 - 7,5 - 2,5 0
150 - 10,0 - 5,0 0
155 - 7,5 - 2,5
160 - 10,0 - 5,0
(1) Wartości indeksu nośności dotyczą eksploatacji w układzie pojedynczym.

(2) Zmiana nośności jest niedozwolona dla prędkości powyżej 160 km/h. W przypadku symbolu indeksu prędkości "Q" i wyższych, indeks

prędkości odpowiadający symbolowi indeksu prędkości (patrz pkt 2.28.2.) określa najwyższą dopuszczalną prędkość dla danej opony.

ZAŁĄCZNIK  IX

 KOMUNIKAT Podwyższenie parametrów opisu eksploatacyjnego do celów bieżnikowania zgodnie z regulaminem nr 109

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

Wydany przez (nazwa i adres producenta opony): ...........

Oświadczenie:

Opona zgodna z poniższą specyfikacją otrzymała homologację dopuszczającą jej użytkowanie przy wyższych parametrach eksploatacyjnych niż określone w opisie eksploatacyjnym uprzednio homologowanej opony. W związku z powyższym zezwala się, z zastrzeżeniem ograniczeń określonych w pkt 4.1.1. poniżej, na bieżnikowanie opony posiadającej pierwotny opis eksploatacyjny i numer homologacji do wyższego opisu eksploatacyjnego.

Niniejsza informacja może być udzielona przez organ udzielający homologacji na życzenie dowolnego zakładu bieżnikowania akredytowanego na mocy przepisów regulaminu nr 109.

1. Nazwa handlowa lub znak towarowy producenta na oponie: ...........

2. Typ opony, model lub oznaczenie wzoru producenta: ...........

3. Oznaczenie rozmiaru opony: ...........

3.1. Kategoria zastosowania (opona zwykła, do zastosowań specjalnych lub śniegowa): ...........

4. Opis eksploatacyjny

4.1. Opona pierwotna: ..........

Numer homologacji na mocy regulaminu nr 54 ...........

Homologacja udzielona przez: ...........

4.1.1. Jeżeli dotyczy: zakład produkcyjny, w którym wyprodukowano opony odpowiednie do podwyższenia parametrów, właściwe okresy produkcyjne oraz metoda identyfikacji jednej lub obydwu z powyższych danych:

4.2. Opona o podwyższonych parametrach: ...........

Numer homologacji na mocy regulaminu nr 54 ...........

Homologacja udzielona przez: ...........

5. Zezwolenia na zmianę oznaczeń na wyższe udzielił(-a) (przedstawiciel producenta opony):

5.1. Imię i nazwisko (proszę wpisać literami drukowanymi): ...........

5.2. Dział: ...........

5.3. Podpis: ...........

1 Pkt 1 zmieniony przez Suplement nr 17 serii poprawek do nin. Regulaminu (Dz.U.UE.L.11.307.2) z dniem 17 marca 2010 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.183.41

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep.
Data aktu: 11/07/2008
Data ogłoszenia: 11/07/2008
Data wejścia w życie: 24/03/1998