Decyzja 2008/561/WE uchylająca decyzję 2005/730/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Portugalii

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/730/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Portugalii

(2008/561/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/730/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono istnienie nadmiernego deficytu w Portugalii. Rada stwierdziła, że planowany deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na 2005 r. wynosił 6,2 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB, natomiast zadłużenie brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miało zgodnie z oczekiwaniami osiągnąć poziom 66,5 % PKB, przekraczając określoną w Traktacie wartość odniesienia w wysokości 60 % PKB.

(2) W dniu 20 września 2005 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Portugalii zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.

(4) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych na potrzeby zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie muszą przedłożyć dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia i 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3).

(5) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Portugalię powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. i w oparciu o prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszono na rok przed terminem wyznaczonym przez Radę z 6,1 % PKB w 2005 r., do 3,9 % PKB w 2006 r. i 2,6 % PKB w 2007 r., czyli poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB. Ta ostatnia odpowiada wartości docelowej na poziomie 3 % PKB wyznaczonej w zaktualizowanej wersji portugalskiego programu stabilności z grudnia 2007 r.,

- zarówno zmniejszenie się wskaźnika wydatków publicznych względem PKB, jak i zwiększenie się wskaźnika dochodów względem PKB przyczyniło się do poprawy wyniku sektora instytucji rządowych i samorządowych. Wskaźnik wydatków obniżył się w 2006 r. o 1,25 punktu procentowego PKB i o prawie 0,5 punktu procentowego w 2007 r. Równocześnie wskaźnik dochodów w sektorze instytucji rządowych i samorządowych wzrósł o około 0,75 punktu procentowego PKB tak w 2006, jak i 2007 r. Konsolidacja budżetowa opierała się głównie na środkach strukturalnych przy minimalnym wkładzie ze strony jednorazowej operacji rządu o wartości 0,1 % PKB w 2007 r. Poprawę wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacuje się w roku 2006 na 2 punkty procentowe PKB i 1 punkt procentowy PKB w 2007 r., co jest zgodne z zaleceniem Rady na mocy art. 104 ust. 7 dotyczącym obniżenia wyniku strukturalnego o 1,5 % PKB w 2006 r. i o co najmniej 0,75 % PKB w 2007 r.,

- na 2008 r. prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. przewidują dalszy spadek deficytu do poziomu 2,2 % PKB, głównie za sprawą pewnych dochodów dodatkowych, przy czym do wykonania budżetu przyczyni się jednorazowa operacja zmniejszająca deficyt o 0,2 % PKB. Jest to zasadniczo zgodne z oficjalnymi wartościami docelowymi deficytu wyznaczonymi w zaktualizowanej wersji portugalskiego programu stabilności z grudnia 2007 r. i ze skorygowanym celem wynoszącym 2,2 % PKB ogłoszonym przez władze portugalskie w końcu marca 2008 r. Na rok 2009 wspomniane prognozy wiosenne przewidują (przy założeniu kontynuacji obecnej polityki) deficyt publiczny w wysokości 2,6 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- niemniej jednak przewiduje się poprawę wyniku strukturalnego o około 0,25 punktu procentowego PKB w 2008 r. i, przy założeniu kontynuacji obecnej polityki, jego pogorszenie o około 0,25 punktu procentowego w 2009 r. Należy to postrzegać w kontekście konieczności dokonania postępów w realizacji średniookresowego celu budżetowego, jakim w przypadku Portugalii jest deficyt strukturalny na poziomie 0,5 % PKB,

- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych obniżył się z 64,7 % PKB w 2006 r. do 63,6 % PKB w 2007 r. Spodziewane jest, że ze względu na niski wzrost PKB i nadal stosunkowo wysoki deficyt publiczny przewidywany w prognozach gospodarczych służb Komisji z wiosny 2008 r. dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. będzie wynosił około 64,25 % PKB.

(6) W opinii Rady nadmierny deficyt w Portugalii został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/730/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Portugalii został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/730/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, s. 91.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024