(2008/55/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 stycznia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja 90/424/EWG ustanawia procedury regulujące wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na specyficzne środki weterynaryjne, w tym środki techniczne i naukowe. Przewiduje ona, że Wspólnota wprowadza środki techniczne i naukowe niezbędne do opracowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, a także do rozwoju edukacji i szkolenia w dziedzinie weterynarii lub pomaga państwom członkowskim w tym zadaniu.
(2) Na mocy art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania Salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(2) oraz załącznika I do tego rozporządzenia należy ustanowić cel wspólnotowy polegający na ograniczeniu występowania Salmonelli w stadach świń hodowlanych.
(3) Grupa zadaniowa ds. gromadzenia danych o chorobach odzwierzęcych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjęła w dniu 30 kwietnia 2007 r. sprawozdanie dotyczące propozycji specyfikacji technicznych dla badań podstawowych nad występowaniem Salmonelli wśród świń hodowlanych(3) ("sprawozdanie w sprawie Salmonelli").
(4) Aby wyznaczyć przewidziany w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 wspólnotowy cel ograniczenia występowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz, aby rozważyć najlepsze podejście do przyszłej oceny osiągnięcia tego celu, należy udostępnić porównywalne dane dotyczące odsetka zakażonych Salmonellą gospodarstw hodujących świnie hodowlane w państwach członkowskich. Takie dane nie są dostępne i dlatego należy przeprowadzić specjalne badanie w celu monitorowania występowania Salmonelli u świń hodowlanych przez odpowiedni okres czasu, aby uwzględnić ewentualną zmienność sezonową. Badanie to powinno się opierać na sprawozdaniu w sprawie Salmonelli.
(5) Sprawozdanie w sprawie Salmonelli zaleca również dodatkowe badanie w celu oszacowania częstości występowania Salmonelli wewnątrz gospodarstw. Takie badanie powinno być przeprowadzone przez pewną liczbę państw członkowskich reprezentujących różne położenie geograficzne we Wspólnocie.
(6) Zakażenia odpornym na metycylinę gronkowcem złocistym (Methicilin-resistant Staphylococcus aureus - MRSA) od szeregu dziesięcioleci uważane są za poważne zagrożenie w szpitalach. MRSA jest odporny na większość powszechnie stosowanych antybiotyków i stanowi szczególne zagrożenie dla pacjentów o obniżonej odporności. Liczbę zgonów przypisywanych MRSA w Zjednoczonym Królestwie szacuje się na około 3.000 rocznie. Koszty leczenia w przeliczeniu na pacjenta wynoszą szacunkowo od 12.000 do 15.000 EUR. Dodatkowe koszty ponosi się w związku z programami zapewniania higieny i kontroli mającymi zapobiegać zakażeniom w szpitalach lub je ograniczać.
(7) Ostatnio w szeregu państw członkowskich wykryto wśród zwierząt produkcyjnych nowy szczep MRSA (ST398). W szczególności świnie uznano za istotne źródło zakażeń poprzez bezpośredni kontakt dla hodowców lub ich rodzin. Zakażenia wywołane nowym szczepem mogą również pojawić się w szpitalach, jak to już miało uprzednio miejsce w szeregu państw członkowskich w przypadku MRSA.
(8) W celu podniesienia świadomości oraz oszacowania, czy należy podjąć środki zmierzające do wykrywania i kontroli MRSA, aby ograniczyć jego występowanie oraz zagrożenie, które stanowi on dla zdrowia publicznego, potrzebne są porównywalne dane dotyczące odsetka zakażonych szczepem MRSA (ST398) gospodarstw hodujących świnie hodowlane w państwach członkowskich. Takie dane nie są dostępne i dlatego należy przeprowadzić specjalne badanie w celu monitorowania występowania MRSA u świń hodowlanych przez odpowiedni okres czasu, aby uwzględnić ewentualną zmienność sezonową.
(9) Grupa zadaniowa ds. gromadzenia danych o chorobach odzwierzęcych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjęła w dniu 19 listopada 2007 r. sprawozdanie zawierające propozycję specyfikacji technicznych dla badań podstawowych nad występowaniem odpornego na metycylinę gronkowca złocistego (MRSA) wśród świń hodowlanych ("sprawozdanie w sprawie MRSA")(4). Sprawozdanie w sprawie MRSA zawiera zalecenia odnoszące się do operatu losowania, protokołów z pobierania próbek, laboratoryjnych metod analitycznych oraz sprawozdawczości. Specyfikacje techniczne dla badania przewidzianego w niniejszej decyzji powinny się opierać na powyższym sprawozdaniu.
(10) Zgodnie z decyzją Komisji 2007/636/WE z dnia 28 września 2007 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz badania dotyczącego występowania Salmonelli spp. w stadach świń hodowlanych prowadzonego w państwach członkowskich(5) państwa członkowskie mają przeprowadzić badanie w stadach świń hodowlanych w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. w celu określenia występowania Salmonelli spp. Biorąc pod uwagę znaczenie MRSA dla zdrowia publicznego, powstające zagrożenie ze strony świń jako źródła zakażenia dla ludzi oraz brak porównywalnych informacji w sprawie występowania MRSA w stadach świń hodowlanych w różnych państwach członkowskich, pobieranie dodatkowych próbek podczas badania przewidzianego w decyzji 2007/636/WE jest najszybszym i najbardziej opłacalnym sposobem oceny występowania MRSA w stadach świń hodowlanych we Wspólnocie.
(11) Badanie to ma dostarczyć takich informacji technicznych, jakie okażą się potrzebne do opracowywania prawodawstwa Wspólnoty w dziedzinie weterynarii. Ze względu na duże znaczenie zbierania porównywalnych danych dotyczących występowania MRSA u świń hodowlanych w państwach członkowskich, należy przyznać wkład finansowy Wspólnoty na wdrażanie specjalnych wymogów badania. Należy refundować 100 % kosztów poniesionych do określonej kwoty maksymalnej na zakup gazików oraz na badania laboratoryjne. Wszystkie inne koszty, takie jak koszty związane z pobieraniem próbek, koszty podróży i koszty administracyjne, nie kwalifikują się do uzyskania wkładu finansowego Wspólnoty.
(12) Przyznanie finansowego wkładu Wspólnoty należy uzależnić od zgodności przeprowadzonego badania z właściwymi przepisami prawa wspólnotowego i spełnienia niektórych innych warunków, w tym od przekazania wyników w ustalonych terminach.
(13) Mając na względzie sprawne działanie administracji, wszystkie wydatki przedstawione do zwrotu w ramach wkładu finansowego Wspólnoty powinny być wyrażone w euro. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(6) kursem wymiany dla wydatków w walucie innej niż euro powinien być ostatni kurs ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym wniosek zostaje złożony przez dane państwo członkowskie. Mając na względzie jasność i przejrzystość, należy uchylić decyzję 2007/636/WE i określić wkład finansowy Wspólnoty na rzecz badań dotyczących występowania Salmonelli oraz MRSA w niniejszej jednej decyzji.
(14) Decyzja 2007/636/WE obowiązuje od dnia 1 stycznia 2008 r., dlatego w celu zapewnienia spójności przeprowadzania powyższych badań niniejsza decyzja powinna również obowiązywać od dnia 1 stycznia 2008 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1237/2007 (Dz.U. L 280 z 24.10.2007, str. 5).
(3) Dziennik EFSA (2007) 99, str. 1-28.
(4) Dziennik EFSA (2007) 129, str. 1-14.
(5) Dz.U. L 257 z 3.10.2007, str. 30.
(6) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, str. 1).
(7) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.14.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/55/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz badania dotyczącego występowania Salmonelli spp. oraz odpornego na metycylinę gronkowca złocistego (Staphylococcus aureus) w stadach świń hodowlanych prowadzonego w państwach członkowskich |
| Data aktu: | 20/12/2007 |
| Data ogłoszenia: | 17/01/2008 |
| Data wejścia w życie: | 17/01/2008, 01/01/2008 |