Decyzja 2008/396/WE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2007

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 kwietnia 2008 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2007

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1711)

(2008/396/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 maja 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 30 i 32,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, muszą zostać rozliczone na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z wymaganymi informacjami. Rozliczenie obejmuje kompletność, dokładność i prawdziwość przekazanych ksiąg rachunkowych w świetle sprawozdań jednostek certyfikujących.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 883/2006 w sprawie danych przekazywanych przez państwa członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG)(2) w roku budżetowym 2007 uwzględnia się wydatki poniesione przez państwa członkowskie od dnia 16 października 2006 r. do dnia 15 października 2007 r.

(3) Upłynęły przyznane państwom członkowskim terminy, o których mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 885/2006(3) ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania procedury rozliczenia rachunków EFGR, na przekazanie Komisji dokumentów, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 885/2006.

(4) Komisja sprawdziła przekazane informacje oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2008 r. o wynikach tej weryfikacji oraz niezbędnych poprawkach.

(5) Zgodnie z art. 10 ust. 1 akapit pierwszy i drugi rozporządzenia (WE) nr 885/2006 decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, ustala, nie naruszając późniejszych decyzji podjętych zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia, kwotę wydatków poniesionych w każdym państwie członkowskim w ciągu danego roku budżetowego, która jest uznawana za podlegającą wpisaniu w ciężar EFRG na podstawie rocznych sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, oraz redukcje i zawieszenia płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, łącznie z redukcjami, o których mowa w art. 9 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 883/2006. Zgodnie z art. 154 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) wynik decyzji w sprawie rozliczenia, czyli każda rozbieżność, która może pojawić się między sumą wydatków zaksięgowanych w księgach rachunkowych w roku budżetowym zgodnie z art. 151 ust. 1 i art. 152 tego rozporządzenia oraz sumą wydatków uwzględnioną przez Komisję w decyzji w sprawie rozliczenia, jest księgowana w pojedynczym artykule jako dodatkowy wydatek lub jako zmniejszenie wydatków.

(6) W świetle dokonanych weryfikacji roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych w przypadku niektórych agencji płatniczych. Szczegóły dotyczące tych kwot zostały opisane w sprawozdaniu podsumowującym, które zostało przedstawione Komitetowi Funduszu łącznie z niniejszą decyzją.

(7) W świetle dokonanych weryfikacji informacje przekazane przez niektóre agencje płatnicze wymagają dodatkowego dochodzenia, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(8) Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 stanowi, że płatności miesięczne są redukowane w przypadku wydatków dokonanych przez państwa członkowskie po upływie ustalonych w nim terminów, zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2040/2000 z dnia 26 września 2000 r. w sprawie dyscypliny budżetowej(5) oraz art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Jednakże zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu i październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków, o ile nie zostaną zgłoszone przed ostatnią decyzją roku budżetowego odnoszącą się do płatności miesięcznych. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie we wspomnianym wyżej okresie została dokonana po przekroczeniu ustanowionych terminów i w odniesieniu do niektórych środków Komisja nie uznała żadnych okoliczności łagodzących. Niniejsza decyzja powinna zatem ustanowić odpowiednie redukcje. Zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 decyzja ostatecznie ustalająca wydatki wykluczone z finansowania wspólnotowego, uwzględniająca te redukcje oraz wszystkie inne wydatki, które mogą zostać uznane za dokonane po przekroczeniu ustanowionych terminów, zostanie podjęta w późniejszym terminie.

(9) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2040/2000, art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 Komisja dokonała już redukcji lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych w roku budżetowym 2007. Wobec powyższego, w celu uniknięcia jakiegokolwiek przedwczesnego bądź jedynie chwilowego zwrotu rozpatrywanych kwot, nie powinny one zostać uznane w niniejszej decyzji, bez uszczerbku dla dalszego ich rozpatrzenia zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(10) Artykuł 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że kwoty, które zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 10 ust. 1 akapicie pierwszym powyższego rozporządzenia podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w 2007 r., od wydatków uznanych w tym samym roku budżetowym zgodnie z ust. 1. Kwoty te są potrącane od lub dodawane do płatności miesięcznej odnoszącej się do wydatków poniesionych w drugim miesiącu następującym po decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

(11) Zgodnie z art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, a 50 % budżet Wspólnoty, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Artykuł 32 ust. 3 powyższego rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do przesłania Komisji razem z rocznym sprawozdaniem finansowym skróconego zestawienia procedur windykacji wszczętych w wyniku nieprawidłowości. Szczegółowe przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które podlegają zwrotowi, są określone w rozporządzeniu (WE) nr 885/2006. W załączniku III do powyższego rozporządzenia przedstawione są modele tabel 1 i 2, które państwa członkowskie muszą dostarczyć w 2008 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania nieprawidłowości starszych niż odpowiednio cztery lata lub osiem lat. Decyzja ta pozostaje bez wpływu na przyszłe decyzje o zgodności na mocy art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(12) Zgodnie z art. 32 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 państwa członkowskie mogą zdecydować o niekontynuowaniu windykacji. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów windykacji przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym zainteresowanego państwa członkowskiego. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu Wspólnoty. W skróconym zestawieniu, o którym mowa w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, przedstawiono kwoty, w odniesieniu do których państwa członkowskie podjęły decyzję o niekontynuowaniu windykacji, oraz powody tych decyzji. Kwotami tymi nie są obciążane państwa członkowskie, których to dotyczy, lecz muszą one w związku z powyższym zostać pokryte z budżetu Wspólnoty. Decyzja ta pozostaje bez wpływu na przyszłe decyzje o zgodności na mocy art. 32 ust. 8 wspomnianego rozporządzenia.

(13) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 niniejsza decyzja nie ma wpływu na podjęcie przez Komisję późniejszych decyzji wykluczających z finansowania wspólnotowego wydatki dokonane niezgodnie z przepisami Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nie naruszając art. 2, niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2007.

Kwoty, które na podstawie niniejszej decyzji podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego, wraz z tymi wynikającymi z zastosowania art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, są określone w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2007 rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG), określonych w załączniku II, są wyłączone z niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1).

(2) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 114/2008 (Dz.U. L 33 z 7.2.2008, s. 6).

(3) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1233/2007 (Dz.U. L 279 z 23.10.2007, s. 10).

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).

(5) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, s. 27.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2007 - EFRG

Kwota podlegająca zwrotowi od lub płatna na rzecz państwa członkowskiego

PC 2007 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Redukcje i zawieszenia za cały rok budżetowy(1) Redukcje zgodnie z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Suma po uwzględnieniu redukcji i zawieszeń Płatności dokonane na rzecz państwa

członkowskiego za rok budżetowy(2)

Kwota podlegająca zwrotowi od (-)

lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego(3)

rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody prze- znaczone na określony cel zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków/ dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a b c - a + b d e f = c + d + e g t = f-g
AT EUR 691.238.394,17 0,00 691.238.394,17 0,00 -21.739,47 691.216.654,71 690.990.943,42 225.711,28
BE EUR 736.445.918,64 0,00 736.445.918,64 0,00 - 1.106.152,33 735.339.766,32 736.152.708,30 -812.941,98
BG EUR 177.176,06 0,00 177.176,06 0,00 0,00 177.176,06 177.176,06 0,00
CY EUR 26.890.098,24 0,00 26.890.098,24 - 15.492,01 0,00 26.874.606,23 26.890.080,04 - 15.473,81
CZ CZK 488.379.458,45 0,00 488.379.458,45 0,00 0,00 488.379.458,45 491.509.622,21 - 3.130.163,76
CZ EUR 293.016.738,72 0,00 293.016.738,72 0,00 0,00 293.016.738,72 293.016.738,73 -0,01
DE EUR 5.260.675.187,24 0,00 5.260.675.187,24 - 1.352.592,38 - 6.539.870,54 5.252.782.724,32 5.259.323.042,08 - 6.540.317,76
DK DKK 688.884.705,07 0,00 688.884.705,07 0,00 -232.822,10 688.651.882,98 688.720.057,58 -68.174,61
DK EUR 947.732.557,97 0,00 947.732.557,97 - 5.152,13 0,00 947.727.405,84 947.727.405,84 0,00
EE EEK 0,00 43.218.699,70 43.218.699,70 0,00 0,00 43.218.699,70 43.218.699,70 0,00
EE EUR 0,00 35.126.777,91 35.126.777,91 0,00 0,00 35.126.777,91 35.126.777,91 0,00
EL EUR 0,00 2.374.149.976,67 2.374.149.976,67 0,00 0,00 2.374.149.976,67 2.374.149.976,67 0,00
ES EUR 5.694.144.882,46 0,00 5.694.144.882,46 -426.741,80 -4.327.592,67 5.689.390.547,99 5.692.998.642,14 - 3.608.094,15
FI EUR 0,00 577.803.602,60 577.803.602,60 0,00 0,00 577.803.602,60 577.803.602,60 0,00
FR EUR 8.853.391.266,60 0,00 8.853.391.266,60 6.502.717,04 -4.472.850,71 8.855.421.132,94 8.859.711.514,10 -4290 381,16
HU HUF -241.823.969 0,00 -241.823.969,00 0,00 0 -241.823.969,00 305.634.962 - 547.458.931,00
HU EUR 435.756.893,09 0,00 435.756.893,09 - 1.652.789,71 0,00 434.104.103,38 434.104.103,38 0,00
IE EUR 1.387.786.868,62 0,00 1.387.786.868,62 -93.944,01 -258.830,85 1.387.434.093,76 1.387.751.816,34 - 317.722,58
rr EUR 4.525.324.547,86 101.180.324,61 4.626.504.872,47 - 27.293.119,73 - 114.581.208,51 4.484.630.544,23 4.607.194.902,42 - 122.564.358,19
LT EUR 159.310.284,28 0,00 159.310.284,28 0,00 0,00 159.310.284,28 159.310.807,04 - 522,76
LU EUR 35.697.439,90 0,00 35.697.439,90 0,00 - 531,84 35.696.908,06 35.644.576,70 52.331,36
LV LVL 1.490.766,10 0,00 1.490.766,10 0,00 0,00 1.490.766,10 1.490.766,10 0,00
LV EUR 47.512.721,67 0,00 47.512.721,67 0,00 0,00 47.512.721,67 47.512.721,67 0,00
MT EUR 0,00 1.953.932,59 1.953.932,59 0,00 0,00 1.953.932,59 1.953.932,59 0,00
NL EUR 0,00 1.014.343.940,20 1.014.343.940,20 0,00 0,00 1.014.343.940,20 1.014.343.940,20 0,00
PL PLN 263.322.807,73 0,00 263.322.807,73 0,00 0,00 263.322.807,73 263.367.198,62 -44.390,89
PL EUR 942.803.612,80 0,00 942.803.612,80 - 1.894.213,61 0,00 940.909.399,19 940.894.117,06 15.282,13
PT EUR 0,00 717.209.444,82 717.209.444,82 0,00 0,00 717.209.444,82 717.209.444,82 0,00
RO EUR 6.893.687,59 0,00 6.893.687,59 0,00 0,00 6.893.687,59 6.893.687,59 0,00
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 135.767,20 - 135.767,20 0,00 - 135.767,20
SE EUR 742.999.262,85 0,00 742.999.262,85 - 3,89 0,00 742.999.258,96 742.999.118,43 140,53
SI EUR 45.576.005,09 0,00 45.576.005,09 0,00 0,00 45.576.005,09 45.575.778,34 226,75
SK SKK 800.320.363,82 0,00 800.320.363,82 0,00 0,00 800.320.363,82 800.363.751,30 -43.387,48
SK EUR 115.938.795,22 0,00 115.938.795,22 0,00 0,00 115.938.795,22 115.938.789,95 5,27
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 -26.522,72 -26.522,72 0,00 -26.522,72
UK EUR 4.024.180.917,04 0,00 4.024.180.917,04 - 84.722.735,17 0,00 3.939.458.181,87 3.926.958.376,57 12.499.805,30
PC Wydatki(4) Dochody przeznaczone na określony cel(4) Fundusz cukrowniczy art. 32 (= e) Suma (= h)
Wydatki

(5)

Dochody przeznaczone na określony cel(5)
05070106 6701 05021602 6803 6702
i j k 1 m n = i + j + k + l + m
AT EUR 247.450,75 0,00 0,00 0,00 -21.739,47 225.711,28
BE EUR 293.210,34 0,00 0,00 0,00 - 1.106.152,33 -812.941,98
BG EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
CY EUR - 15.473,81 0,00 0,00 0,00 0,00 - 15.473,81
CZ CZK - 3.127.713,66 -2.450,10 0,00 0,00 0,00 - 3.130.163,76
CZ EUR 0,00 -0,01 0,00 0,00 0,00 -0,01
DE EUR - 447,22 0,00 0,00 0,00 - 6.539.870,54 - 6.540.317,76
DK DKK 164.647,49 0,00 0,00 0,00 -232.822,10 -68.174,61
DK EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
EE EEK 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
EE EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
EL EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ES EUR 719.498,52 0,00 0,00 0,00 -4.327.592,67 - 3.608.094,15
FI EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
FR EUR 182.469,54 0,00 0,00 0,00 -4.472.850,71 -4290 381,16
HU HUF - 547.458.931,00 0,00 0,00 0,00 0,00 - 547.458.931,00
HU EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
IE EUR - 17.611,31 -41.280,42 0,00 0,00 - 258.830,85 - 317.722,58
IT EUR - 7.966.758,79 - 16.390,89 0,00 0,00 - 114.581.208,51 - 122.564.358,19
LT EUR - 522,76 0,00 0,00 0,00 0,00 - 522,76
LU EUR 52.863,20 0,00 0,00 0,00 -531,84 52.331,36
LV LVL 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
LV EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
MT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
NL EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
PL PLN -29.704,77 - 14.686,12 0,00 0,00 0,00 -44.390,89
PL EUR 15.282,13 0,00 0,00 0,00 0,00 15.282,13
PT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
RO EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 135.767,20 - 135.767,20
SE EUR 561,90 -421,37 0,00 0,00 0,00 140,53
SI EUR 226,75 0,00 0,00 0,00 0,00 226,75
SK SKK -43.387,48 0,00 0,00 0,00 0,00 -43.387,48
SK EUR 87.173,95 - 87.168,68 0,00 0,00 0,00 5,27
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 -26.522,72 -26.522,72
UK EUR 12.531.543,78 - 31.738,48 0,00 0,00 0,00 12.499.805,30
(1) W odniesieniu do SI redukcje związane z przekroczeniem terminów płatności (-11.173,87 EUR) oraz inne redukcje (-14.688,91 EUR) zostały już zaksięgowane w rachunkach przez państwo członkowskie. Redukcje i zawieszenia oznaczają pozycje uwzględnione w systemie płatniczym, do których dodano w szczególności korekty związane z przekroczeniem

terminów płatności w sierpniu, wrześniu i październiku 2007 r.

(2) Podział płatności dokonywanych w euro jest dokonywany zgodnie z walutą deklaracji. W przypadku CZ, DK, EE, HU, LV, PL oraz SK łączne wydatki podzielono na części w euro i walutach krajowych (art. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2006).

(3) Dla ustalenia kwoty podlegającej zwrotowi od lub płatnej na rzecz państwa członkowskiego bierze się pod uwagę kwotę będącą sumą rozliczonej rocznej deklaracji wydatków (kolumna a) lub będącą sumą miesięcznych deklaracji wydatków wyłączonych z rozliczenia (kolumna b). Stosowany kurs wymiany: art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2006.

(4) Jeżeli pozycja Dochody przeznaczone na określony cel jest korzystna dla państwa członkowskiego, musi zostać zadeklarowana pod pozycją 05070106.

(5) Jeżeli pozycja Dochody przeznaczone na określony cel funduszu cukrowniczego jest korzystna dla państwa członkowskiego, musi zostać zadeklarowana pod pozycją 05021602.

Uwaga:

Nomenklatura 2008: 05070106, 05021602, 6701, 6702, 6803.

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2007 - EFRG

Agencje płatnicze, których rachunki są wyłączone z rozliczenia i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Estonia PRIA
Grecja OPEKEPE
Finlandia MAVI
Włochy ARBEA
Malta MRAE
Niderlandy Dienst Regelingen
Portugalia IFADAP
INGA
IFAP

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.139.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/396/WE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2007
Data aktu: 30/04/2008
Data ogłoszenia: 29/05/2008