uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz art. 19 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1266/2007(2) ustanawia się zasady dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt, w związku z chorobą niebieskiego języka, wewnątrz i ze stref zamkniętych. W rozporządzeniu ustanawia się także warunki zwolnienia z przewidzianego w dyrektywie 2000/75/WE zakazu opuszczania, mającego zastosowanie do przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków.
(2) Jak wynika z doświadczeń ostatnich miesięcy, w szeregu państw członkowskich skuteczność środków ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1266/2007 w celu zagwarantowania ochrony zwierząt przed atakiem nosicieli może zostać osłabiona przez kombinację czynników, takich jak gatunek nosicieli, warunki klimatyczne i rodzaj chowu przeżuwaczy podatnych na zarażenie.
(3) Ze względu na te okoliczności, a przed dokonaniem ich naukowej oceny, należy zezwolić państwom członkowskim przeznaczenia, w których wprowadzenie nieodpornych zwierząt w takich warunkach mogłoby stanowić zagrożenie dla zdrowia zwierząt, na ustanowienie w odniesieniu do przemieszczania nieodpornych zwierząt obowiązku przestrzegania dodatkowych warunków, uzasadnionych w oparciu o ocenę ryzyka uwzględniającą entomologiczne i epidemiologiczne warunki wprowadzania zwierząt. Takie dodatkowe warunki powinny ograniczać się do tego, co jest konieczne, aby zapewnić skuteczną ochronę nieodpornych zwierząt przed atakami nosicieli.
(4) Wykonalnym i skutecznym środkiem ochrony młodszych zwierząt przed atakami nosicieli jest ich umieszczenie w warunkach zamkniętych, zapewniających ochronę przed nosicielami, pod warunkiem przeprowadzenia zamknięcia w sposób zgodny z określonymi warunkami. W związku z powyższym państwom członkowskim przeznaczenia należy umożliwić ustanowienie obowiązku przestrzegania tych warunków w odniesieniu do wprowadzania młodych, nieodpornych zwierząt, których nie można szczepić. Ponieważ takie dodatkowe warunki miałyby wpływ na handel wewnątrzwspólnotowy, o zamiarze ich wprowadzenia należy poinformować Komisję, przekazując jej równocześnie wszelkie informacje uzasadniające taki krok.
(5) Komisja zwróciła się o dalsze naukowe wskazówki do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności. Środki ustanowione niniejszym rozporządzeniem mogą być w przyszłości poddane przeglądowi w świetle tych wskazówek i gromadzonego doświadczenia i wiedzy. W związku z tym okres przejściowy powinien zakończyć się w dniu 31 grudnia 2008 r.
(6) W pkt 6 i 7 sekcji A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007 ustanawia się warunki zwolnienia z zakazu opuszczania strefy przewidzianego w dyrektywie 2000/75/WE zwierząt, które uodporniły się w sposób naturalny. Przeprowadzono eksperymenty, z których wynika, że odporność po zarażeniu chorobą niebieskiego języka trwa przez dłuższy czas. W związku z tym zwierzęta zarażone danym serotypem wirusa w sposób naturalny są odporne przez dłuższy czas po zarażeniu. Wykrycie reakcji immunologicznej na wirusa choroby niebieskiego języka u zwierząt nieszczepionych oznacza, że zostały one wcześniej zarażone. Odporność ta może być jednak zróżnicowana w zależności od rasy zwierzęcia, szczepu wirusa i cech indywidualnych zwierzęcia. W związku z tym potwierdzenie utrzymywania się reakcji przeciwciał dwoma badaniami serologicznymi, przeprowadzonymi w okresie od 60 do 360 dni przed datą przemieszczenia oraz siedem dni przed przemieszczeniem, może stanowić dodatkową gwarancję, że zwierzęta takie są odporne i w związku z tym ich przemieszczanie jest bezpieczne.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1266/2007.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2007/729/WE (Dz.U. L 294 z 13.11.2007, s. 26).
(2) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 289/2008 (Dz.U. L 89 z 1.4.2008, s. 3).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.117.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 394/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w odniesieniu do warunków zwolnienia niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE |
| Data aktu: | 30/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 01/05/2008 |
| Data wejścia w życie: | 04/05/2008 |