Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 kwietnia 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1283)

(Jedynie teksty w językach: angielskim, czeskim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim i włoskim są autentyczne)

(2008/321/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 15 grudnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1). mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja w budżecie 6701

Państwo członkowskie Środek Rok obrachunkowy Podstawa korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -61.104,20 0,00 -61.104,20
RAZEM AT - 61.104,20 0,00 - 61.104,20
CZ Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa CZK -358.046,95 0,00 -358.046,95
RAZEM CZ - 358.046,95 0,00 - 358.046,95
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -4.256.495,00 0,00 -4.256.495,00
DE Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR -80.851,39 -80.851,39 0,00
RAZEM DE -4.337.346,39 -80.851,39 - 4.256.495,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2002 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -8.915,00 0,00 -8.915,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -157.528,05 0,00 -157.528,05
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -98.154,15 0,00 -98.154,15
RAZEM DK - 264.597,20 0,00 - 264.597,20
ES Certyfikacja 2004 Nieodzyskane należności jednorazowa EUR -1.882.525,15 0,00 -1.882.525,15
ES Owoce i warzywa - banany 2004 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -948.158,64 0,00 -948.158,64
ES Owoce i warzywa - banany 2005 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -1.394.194,02 0,00 -1.394.194,02
ES Owoce i warzywa - banany 2006 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -406.510,05 0,00 -406.510,05
ES Destylacja wina 2003 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -25.824.435,94 0,00 -25.824.435,94
ES Destylacja wina 2004 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -29.124.759,86 0,00 -29.124.759,86
RAZEM ES - 59.580.583,66 0,00 - 59.580.583,66
FR Owoce i warzywa - banany 2004 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 780,11 -780,11
FR Owoce i warzywa - banany 2005 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 4.958.177,57 0,00 -4958 177,57
FR Owoce i warzywa - banany 2006 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 2.263.498,77 0,00 -2.263.498,77
FR Owoce i warzywa - banany 2007 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 3.775.871,38 0,00 -3.775.871,38
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2005 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR - 535.626,90 0,00 -535.626,90
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2006 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR 475.793,12 0,00 475.793,12
FR Premie tytoniowe 2004 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 9.947,35 0,00 -9.947,35
FR Premie tytoniowe 2005 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 38.983,31 0,00 -38.983,31
FR Premie tytoniowe 2006 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 85.816,53 0,00 -85.816,53
RAZEM FR - 11.192.908,80 0,00 - 11.192.908,80
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 209.164,22 0,00 -209.164,22
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 423.850,43 0,00 -423.850,43
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 131.507,65 0,00 -131.507,65
RAZEM IE - 764.522,30 0,00 - 764.522,30
[T Refundacje wywozowe 2003 Brak informacji o kontrolach fizycznych ryczałtowa 5,00 EUR - 30.905,27 0,00 -30.905,27
[T Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2004 Opóźnione płatności jednorazowa EUR - 308.289,90 0,00 -308.289,90
[T Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 428.284,00 0,00 -428.284,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 2.985.884,00 0,00 -2.985.884,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 754.180,00 0,00 -754.180,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 32.396,00 0,00 -32.396,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2005 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 54.645,00 0,00 - 54.645,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2006 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 58.709,00 0,00 -58.709,00
razem rr - 4.653.293,17 0,00 -4.653.293,17
LU Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR 0,00 -14.516,49 14.516,49
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 1.107.241,81 -1.107.241,81 0,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2004 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 484.845,00 0,00 -484.845,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2005 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 479.643,00 0,00 -479.643,00
RAZEM LU - 2.071.729,81 - 1.121.758,30 - 949.971,51
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -7.905,99 0,00 -7.905,99
RAZEM NL - 7.905,99 0,00 - 7.905,99
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 271.398,38 0,00 -271.398,38
RAZEM PT - 271.398,38 0,00 - 271.398,38

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.109.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/04/2008
Data ogłoszenia: 19/04/2008