Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 kwietnia 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1283)

(Jedynie teksty w językach: angielskim, czeskim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim i włoskim są autentyczne)

(2008/321/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 15 grudnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1). mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja w budżecie 6701

Państwo członkowskie Środek Rok obrachunkowy Podstawa korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -61.104,20 0,00 -61.104,20
RAZEM AT - 61.104,20 0,00 - 61.104,20
CZ Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa CZK -358.046,95 0,00 -358.046,95
RAZEM CZ - 358.046,95 0,00 - 358.046,95
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -4.256.495,00 0,00 -4.256.495,00
DE Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR -80.851,39 -80.851,39 0,00
RAZEM DE -4.337.346,39 -80.851,39 - 4.256.495,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2002 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -8.915,00 0,00 -8.915,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -157.528,05 0,00 -157.528,05
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -98.154,15 0,00 -98.154,15
RAZEM DK - 264.597,20 0,00 - 264.597,20
ES Certyfikacja 2004 Nieodzyskane należności jednorazowa EUR -1.882.525,15 0,00 -1.882.525,15
ES Owoce i warzywa - banany 2004 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -948.158,64 0,00 -948.158,64
ES Owoce i warzywa - banany 2005 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -1.394.194,02 0,00 -1.394.194,02
ES Owoce i warzywa - banany 2006 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -406.510,05 0,00 -406.510,05
ES Destylacja wina 2003 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -25.824.435,94 0,00 -25.824.435,94
ES Destylacja wina 2004 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -29.124.759,86 0,00 -29.124.759,86
RAZEM ES - 59.580.583,66 0,00 - 59.580.583,66
FR Owoce i warzywa - banany 2004 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 780,11 -780,11
FR Owoce i warzywa - banany 2005 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 4.958.177,57 0,00 -4958 177,57
FR Owoce i warzywa - banany 2006 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 2.263.498,77 0,00 -2.263.498,77
FR Owoce i warzywa - banany 2007 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 3.775.871,38 0,00 -3.775.871,38
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2005 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR - 535.626,90 0,00 -535.626,90
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2006 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR 475.793,12 0,00 475.793,12
FR Premie tytoniowe 2004 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 9.947,35 0,00 -9.947,35
FR Premie tytoniowe 2005 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 38.983,31 0,00 -38.983,31
FR Premie tytoniowe 2006 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 85.816,53 0,00 -85.816,53
RAZEM FR - 11.192.908,80 0,00 - 11.192.908,80
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 209.164,22 0,00 -209.164,22
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 423.850,43 0,00 -423.850,43
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 131.507,65 0,00 -131.507,65
RAZEM IE - 764.522,30 0,00 - 764.522,30
[T Refundacje wywozowe 2003 Brak informacji o kontrolach fizycznych ryczałtowa 5,00 EUR - 30.905,27 0,00 -30.905,27
[T Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2004 Opóźnione płatności jednorazowa EUR - 308.289,90 0,00 -308.289,90
[T Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 428.284,00 0,00 -428.284,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 2.985.884,00 0,00 -2.985.884,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 754.180,00 0,00 -754.180,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 32.396,00 0,00 -32.396,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2005 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 54.645,00 0,00 - 54.645,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2006 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 58.709,00 0,00 -58.709,00
razem rr - 4.653.293,17 0,00 -4.653.293,17
LU Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR 0,00 -14.516,49 14.516,49
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 1.107.241,81 -1.107.241,81 0,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2004 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 484.845,00 0,00 -484.845,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2005 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 479.643,00 0,00 -479.643,00
RAZEM LU - 2.071.729,81 - 1.121.758,30 - 949.971,51
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -7.905,99 0,00 -7.905,99
RAZEM NL - 7.905,99 0,00 - 7.905,99
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 271.398,38 0,00 -271.398,38
RAZEM PT - 271.398,38 0,00 - 271.398,38

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.109.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/04/2008
Data ogłoszenia: 19/04/2008