Rozporządzenie 1388/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 382/2005 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1786/2003 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1388/2007
z dnia 27 listopada 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 382/2005 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1786/2003 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1786/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego(1), w szczególności jego art. 20,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(2), w szczególności jego art. 71 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy uprościć, w największym możliwym stopniu, wspólną politykę rolną, tak aby ułatwić dostęp do prawodawstwa i zmniejszyć obciążenia administracyjne dla podmiotów gospodarczych i administracji.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1786/2003 ustanawia jedną stawkę pomocy dla wszystkich kwalifikujących się produktów określonych w jego art. 1, niezależnie od ich szczególnych cech lub procesu produkcji, w związku z czym niektóre warunki dotyczące procesów produkcji pasz suszonych poddanych dehydratacji, których celem było ułatwienie rozróżnienia między paszami suszonymi na słońcu oraz suszem paszowym uzyskanym metodą sztucznego suszenia, nie są już konieczne. Zmiana ta powinna również stworzyć możliwość rozwoju zastosowań handlowych i ułatwić rozwój efektywniejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska metod produkcji. Należy jednocześnie wyraźnie stwierdzić, że zezwolenie dla przedsiębiorstw przetwórczych jest w dalszym ciągu uzależnione od posiadania zdolności do produkowania suszu paszowego zgodnie z warunkami artykułu 9 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003.

(3) Z tego samego powodu zobowiązania dotyczące produkcji pasz określone w art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 382/2005(3) nie są już konieczne. Powinno to spowodować zmniejszenie kosztów administracyjnych i kosztów kontroli.

(4) W celu poprawy skuteczności kontroli na miejscu przedsiębiorstw przetwórczych należy sprecyzować, że właściwym organom powinny być udostępniane pewne informacje oraz że w sprawozdaniach z kontroli muszą być wyszczególniane badane dokumenty.

(5) W celu uzupełnienia informacji dotyczących bilansu zużycia energii na potrzeby produkcji pasz poddanych dehydratacji, należy przyjąć dodatkowy parametr.

(6) Mając to na uwadze, należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 382/2005.

(7) Biorąc pod uwagę, że rok gospodarczy 2007-2008 już się rozpoczął, i w celu uniknięcia sytuacji, w której podmioty gospodarcze będą podlegały różnemu traktowaniu w zależności od terminu złożenia wniosku, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od roku gospodarczego 2008-2009.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Wspólnego Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż i Dopłat Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 382/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) »susz paszowy« oznacza produkty określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003;

2) »inne podobne produkty paszowe« oznaczają wszystkie produkty paszowe trawiaste poddane sztucznemu suszeniu cieplnemu, objęte kodem CN 1214 90 90, a zwłaszcza:

- rośliny zielne motylkowe,

- rośliny zielne trawiaste,

- zboża zbierane w stanie niedojrzałym, całe rośliny, ziarna niedojrzałe, określone w pkt I załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003;

3) »przedsiębiorstwo przetwórcze« oznacza przedsiębiorstwo przetwarzające susz paszowy, określone w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003, odpowiednio zatwierdzone przez państwo członkowskie, w którym przedsiębiorstwo posiada swoją siedzibę;

4) »nabywca pasz do suszenia i/lub rozdrabniania« oznacza osobę fizyczną lub prawną, o której mowa w art. 10 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1786/2003, posiadającą odpowiednie krajowe zezwolenie, kupującą od producenta świeżą zielonkę w celu dostarczenia jej przedsiębiorstwom przetwórczym;

5) »partia« oznacza określoną ilość paszy jednorodnej jakości, jeśli chodzi o jej skład, wilgotność i zawartość białka, która opuszcza za jednym razem przedsiębiorstwo przetwórcze;

6) »mieszanka« oznacza produkt przeznaczony do żywienia zwierząt, zawierający susz paszowy, który został poddany suszeniu i/lub rozdrabnianiu w przedsiębiorstwie przetwórczym, oraz dodatki;

»dodatki« to produkty innego rodzaju niż susz paszowy, w tym środki wiążące i spoiwa, lub tego samego rodzaju, ale poddane suszeniu i/lub rozdrabnianiu w innym miejscu;

Susz paszowy zawierający dodatki w ilości maksymalnie 3 % całkowitej wagi końcowego produktu nie jest jednak uważany za mieszankę, jeżeli całkowita zawartość azotu w stosunku do suchej masy dodatku nie przekracza 2,4 %.

7) »działki rolnicze« oznaczają działki określone zgodnie z systemem identyfikacji działek rolniczych zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, określonego w art. 18 i 20 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/200(*);

8) »pojedynczy wniosek o pomoc« oznacza wniosek o przyznanie pomocy określony w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz w art. 12 i 14 rozporządzenia (WE) nr 796/2004;

9) »odbiorca końcowy partii suszu paszowego« to ostatnia osoba otrzymująca tę partię w takiej samej formie, w jakiej znajdowała się ona opuszczając przedsiębiorstwo przetwórcze, w celu przetworzenia lub użycia go jako żywność dla zwierząt.

______

(*) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18.";

2) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Produkty kwalifikujące się do objęcia pomocą

Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia produktami kwalifikującymi się do objęcia pomocą przewidzianą w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003 jest susz paszowy spełniający, oprócz wymogów określonych w art. 9 powyższego rozporządzenia, wymogi związane z wprowadzaniem na rynek produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, który opuszcza, pod taką postacią lub jako mieszanka, teren przedsiębiorstwa przetwórczego lub, jeśli nie może być składowany na tym terenie, jakiekolwiek inne miejsce składowania zapewniające wystarczające gwarancje wymagane do celów kontroli pasz składowanych oraz zatwierdzone przez właściwe organy.

Prawo do uzyskania pomocy jest ograniczone do ilości produktów otrzymanych na drodze suszenia pasz pochodzących z działek używanych w celach rolniczych zgodnie z art. 51 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.";

3) artykuł 5 lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) opis urządzeń technicznych, zwłaszcza urządzeń do sztucznego suszenia cieplnego i urządzeń do rozdrabniania, ze wskazaniem godzinnej wydajności ewaporacyjnej i osiąganej temperatury, oraz urządzeń służących do ważenia pozwalających uzyskać produkt końcowy posiadający właściwości w zakresie wilgotności i minimalnej całkowitej zawartości białka surowego przewidziane w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003.";

4) skreśla się art. 6 lit. d).

5) skreśla się art. 8.

6) artykuł 10 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:

"Określenie poziomu wilgotności i zawartości białek surowych określonych w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003 dokonywane jest poprzez pobranie próbek w ilości powyżej 110 ton z każdej partii suszu paszowego opuszczającego przedsiębiorstwo przetwórcze lub mieszanych w nim, przy użyciu metody ustalonej przez dyrektywy Komisji 76/371/EWG(*), 71/393/EWG(**) i 72/199/EWG(***).

______

(*) Dz.U. L 102 z 15.4.1976, str. 1.

(**) Dz.U. L 279 z 20.12.1971, str. 7.

(***) Dz.U. L 123 z 29.5.1972, str. 6.";

7) artykuł 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Poprzez systematyczne ważenie przedsiębiorstwa przetwórcze określają dokładną ilość pasz przeznaczonych do suszenia i/lub rozdrabniania, które są im dostarczane w celu przetworzenia.";

8) artykuł 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przedsiębiorstwa przetwórcze prowadzą księgowość materiałową oddzielnie dla wszystkich typów suszu paszowego określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1786/2003.";

9) artykuł 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przynajmniej raz w ciągu roku gospodarczego właściwe organy przeprowadzają kontrolę księgowości materiałowej określonej w art. 12 wszystkich przedsiębiorstw przetwórczych, a zwłaszcza powiązań między księgowością materiałową i finansową, w tym odpowiednie wyciągi bankowe i faktury.";

10) artykuł 28 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każda kontrola na miejscu stanowi przedmiot szczegółowego sprawozdania z kontroli zawierającego szczegółowy opis różnych aspektów kontroli, w szczególności zbadanych dokumentów i rejestrów.";

11) w załączniku I rząd oznaczony literą "e" otrzymuje brzmienie:

Przedmiot

Jednostka

Ilość

"e1

Średnie zużycie specyficzne

megadżul/kilogram paszy poddanej dehydracji

e2

Zużycie energii na tonę odparowanej wody

megadżul/kilogram odparowanej wody"

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 2008-2009.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 114. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 456/2006 (Dz.U. L 82 z 21.3.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1276/2007 (Dz.U. L 284 z 30.10.2007, str. 11).

(3) Dz.U. L 61 z 8.3.2005, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 116/2007 (Dz.U. L 35 z 8.2.2007, str. 7).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.310.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1388/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 382/2005 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1786/2003 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego
Data aktu: 27/11/2007
Data ogłoszenia: 28/11/2007
Data wejścia w życie: 01/12/2007, 04/01/2008