Dyrektywa 2007/68/WE zmieniająca załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych składników żywności

DYREKTYWA KOMISJI 2007/68/WE
z dnia 27 listopada 2007 r.
zmieniająca załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych składników żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(1), w szczególności jej art. 6 ust. 11 akapit trzeci oraz art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE ustanawia listę składników żywności, które należy umieszczać na etykietach środków spożywczych, ponieważ mogą one wywoływać negatywne skutki u osób wrażliwych.

(2) Dyrektywa 2000/13/WE ustanawia możliwość odstąpienia od wymogów w zakresie etykietowania w wypadku składników wymienionych w załączniku IIIa lub substancji z nich otrzymanych, w odniesieniu do których stwierdzono w sposób naukowy brak negatywnych skutków w określonych warunkach.

(3) Dyrektywa Komisji 2005/26/WE(2) ustanawia listę składników żywności lub substancji wstępnie zwolnionych z wymogu etykietowania do dnia 25 listopada 2007 r.

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) otrzymał szereg wniosków o stałe zwolnienie z wymogów dotyczących etykietowania. Wnioski te dotyczą substancji, które zostały wstępnie zwolnione na mocy dyrektywy 2005/26/WE. Na podstawie opinii EFSA i innych dostępnych informacji stwierdzić można, że niektóre składniki lub substancje pochodzące od tych składników, wymienione w załączniku IIIa do dyrektywy 2000/13/WE w określonych warunkach najprawdopodobniej nie wywołują negatywnych skutków u osób wrażliwych.

(5) Wymienione składniki lub substancje pochodzące od tych składników należy zatem na stałe wyłączyć z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE.

(6) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE.

(7) Dyrektywa 2005/26/WE powinna utracić moc w dniu 26 listopada 2007 r. w związku z terminem określonym w art. 6 ust. 11 akapit drugi dyrektywy 2000/13/WE.

(8) Aby zapobiec zakłóceniom na rynku, jako datę rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy należy wyznaczyć dzień 26 listopada 2007 r.

(9) Oczekiwano, że niniejsza dyrektywa zostanie przyjęta i opublikowana z odpowiednim wyprzedzeniem przed dniem 26 listopada 2007 r., aby przemysł miał czas dostosować się do nowych przepisów. Ponieważ w praktyce okazało się to niemożliwe, konieczne są środki tymczasowe ułatwiające stosowanie nowych przepisów. Zmiany w przepisach dotyczących etykietowania będą miały wpływ głównie na małe i średnie przedsiębiorstwa, którym należy przyznać pewien okres na dostosowanie się, aby ułatwić rozpoczęcie stosowania nowych wymogów w zakresie etykietowania.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Od dnia 26 listopada 2007 r. załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE zastępuje się tekstem załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 maja 2008 r. Niezwłocznie przekażą one Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3 1

Dyrektywa 2005/26/WE traci moc z dniem 26 listopada 2007 r.

Państwa członkowskie umożliwiają obrót środkami spożywczymi zgodnymi z przepisami dyrektywy 2005/26/WE, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 31 maja 2009 r. lub które zostały oznakowane przed tą datą, do wyczerpania zapasów.

Państwa członkowskie zezwalają na obrót winami, w rozumieniu załącznika XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, które zostały wprowadzone do obrotu lub oznakowane przed dniem 30 czerwca 2012 r. i są zgodne z przepisami dyrektywy 2005/26/WE, do wyczerpania zapasów.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/142/WE (Dz.U. L 368 z 23.12.2006, str. 110).

(2) Dz.U. L 75 z 22.3.2005, str. 33. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2005/63/WE (Dz.U. L 258 z 4.10.2005, str. 3).

(3) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK IIIa

Składniki określone w art. 6 ust. 3a, 10 i 11

1. Zboża zawierające gluten (tj. pszenica, żyto, jęczmień, owies, pszenica orkisz, kamut lub ich odmiany hybrydowe) i produkty pochodne, z wyjątkiem:

a) syropów glukozowych na bazie pszenicy zawierających dekstrozę(1);

b) maltodekstryn na bazie pszenicy(1);

c) syropów glukozowych na bazie jęczmienia;

d) zbóż wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych.

2. Skorupiaki i produkty pochodne.

3. Jaja i produkty pochodne.

4. Ryby i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) żelatyny rybnej stosowanej jako nośnik preparatów zawierających witaminy lub karotenoidy;

b) żelatyny rybnej lub karuku stosowanych jako środki klarujące do piwa i wina.

5. Orzeszki ziemne/orzeszki arachidowe i produkty pochodne.

6. Soja i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) całkowicie rafinowanego oleju i tłuszczu sojowego(1);

b) mieszaniny naturalnych tokoferoli (E306), naturalnego D-alfa-tokoferolu, naturalnego octanu D-alfa-tokoferolu, naturalnego bursztynianu D-alfa-tokoferolu pochodzenia sojowego;

c) fitosteroli i estrów fitosteroli otrzymanych z olei roślinnych pochodzenia sojowego;

d) estru stanolu roślinnego produkowanego ze steroli olejów roślinnych pochodzenia sojowego.

7. Mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą), z wyjątkiem:

a) serwatki wykorzystywanej do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych;

b) laktitolu.

8. Orzechy tj. migdały (Amygdalus communis L.), orzechy laskowe (Corylus avellana), orzechy włoskie (Juglans regia), orzechy nerkowca (Anacardium occidentale), orzechy pekan (Carya illinoiesis (Wangenh.) K. Koch), orzechy brazylijskie (Bertholletia excelsa), pistacje (Pistacia vera), orzechy makadamia (Macadamia ternifolia) i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) orzechów wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych.

9. Seler i produkty pochodne.

10. Gorczyca i produkty pochodne.

11. Nasiona sezamu i produkty pochodne.

12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/l w przeliczeniu na SO2.

13. Łubin i produkty pochodne.

14. Mięczaki i produkty pochodne."

______

(1) Oraz produkty pochodne, o ile obróbka, jakiej je poddano, nie wpłynie na zwiększenie alergenności określonej przez EFSA dla produktu, z którego powstały.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 415/2009 z dnia 20 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.125.52) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 28 maja 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1266/2010 z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.347.27) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.310.11

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/68/WE zmieniająca załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych składników żywności
Data aktu: 27/11/2007
Data ogłoszenia: 28/11/2007
Data wejścia w życie: 29/11/2007