Dyrektywa 2007/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ditiokarbaminianów

DYREKTYWA KOMISJI 2007/57/WE
z dnia 17 września 2007 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ditiokarbaminianów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego(3), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(4), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu zapewnienia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, by ilość pozostałości była możliwie jak najniższa i toksykologicznie możliwa do przyjęcia, w szczególności pod względem szacunkowego pobrania z dietą.

(2) NDP pestycydów są poddawane przeglądowi i zmieniane w celu uwzględnienia nowych informacji, włącznie z nowymi lub zmienionymi sposobami wykorzystania. Informacje dotyczące nowych lub zmienionych rodzajów wykorzystania przekazano Komisji, która powinna doprowadzić do zmian w poziomach pozostałości manebu, mankozebu, metiramu, propinebu i tiuramu.

(3) Istniejąca substancja czynna ziram została włączona do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(5)dyrektywą Komisji 2003/81/WE(6). Włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG oparte było na podstawie oceny przedłożonych informacji dotyczących proponowanego wykorzystania. Dostępne informacje zostały poddane przeglądowi i są wystarczające, aby ustalić niektóre najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP).

(4) W odniesieniu do NDP manebu, mankozebu, metiramu, propinebu i tiuramu istnieją już dyrektywy Wspólnoty 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Poziomy te uwzględniono podczas przyjmowania NDP objętych niniejszą dyrektywą. W szczególności, ponieważ w rutynowym monitorowaniu nie można określić indywidualnie pozostałości manebu, mankozebu, metiramu, propinebu, tiuramu i ziramu, NDP określono w odniesieniu do całej grupy tych pestycydów, znanych również jako ditiokarbaminiany. W odniesieniu do propinebu, tiuramu i ziramu istnieją oddzielne metody, nie są one jednak stosowane w badaniach rutynowych. Z metod tych należy korzystać w indywidualnych przypadkach, kiedy wymagana jest specyficzna kwantyfikacja propinebu, ziramu i/lub tiuramu.

(5) W sprawozdaniach Komisji z przeglądu, które zostały przygotowane w związku z włączeniem rozpatrywanych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, ustalono akceptowane dzienne pobranie oraz, w przypadkach, w których było to konieczne, ostrą dawkę referencyjną dla wspomnianych substancji. Narażenie konsumentów produktów spożywczych zawierających rozpatrywane substancje czynne zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(7) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(8) w sprawie przyjętej metodologii. Wyciągnięto wniosek, że zaproponowane NDP nie doprowadzą do przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.

(6) NDP powinny być ustalone na poziomie granicy oznaczalności, w przypadkach gdy dozwolone zastosowania środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, gdy zastosowania dozwolone przez państwa członkowskie nie zostały poparte niezbędnymi danymi lub gdy zastosowania w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, lub na ich powierzchni, nie zostały poparte niezbędnymi danymi.

(7) Konieczne jest zatem wprowadzenie zmian w odniesieniu do NDP określonych w załącznikach do dyrektyw 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG, aby zapewnić właściwy nadzór i kontrolę zakazu ich stosowania oraz w celu ochrony konsumenta. W przypadkach gdy NDP zostały już uprzednio określone w załącznikach do wymienionych dyrektyw, należy je odpowiednio zmienić. Jeżeli NDP nie zostały określone do tej pory, należy je ustalić po raz pierwszy.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG skreśla się wpis odnoszący się do tiuramu.

Artykuł  2

W dyrektywie 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

W dyrektywie 86/363/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

W dyrektywie 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 18 marca 2008 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 19 marca 2008 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 września 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/8/WE (Dz.U. L 63 z 1.3.2007, str. 9).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/27/WE (Dz.U. L 128 z 16.5.2007, str. 31).

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/28/WE (Dz.U. L 135 z 26.5.2007, str. 6).

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 39/2007/WE (Dz.U. L 165 z 27.6.2007, str. 25).

(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/52/WE (Dz.U. L 214 z 17.8.2007, str. 3).

(6) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 29.

(7) Wytyczne dotyczące przewidywania pobrania z dietą pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii związanych ze zmianą załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin w dniu 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/index_en.html).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wiersze odnoszące się do "manebu, mankozebu, metiramu, propinebu i zinebu (wyrażonych jako CS2)" otrzymują następujące brzmienie:
"Pozostałości pestycydów Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg
Ditiokarbaminiany, wyrażone jako CS2, obejmujące maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram(1),(2) 1 Pszenica, żyto, pszenżyto, pszenica orkisz (ma, mz)

2 Jęczmień, owies (ma, mz)

0,05(*) Pozostałe zboża

Propineb (wyrażony jako propylenodiamina)(3) 0,05(*)

ZBOŻA

Tiuram (wyrażony jako Tiuram)(3) 0,1(*)

ZBOŻA

Ziram (wyrażony jako Ziram)(3) 0,1(*) ZBOŻA
(1) NDP wyrażone jako CS2 mogą powstawać z różnych ditiokarbaminianów i dlatego też nie odzwierciedlają jednej dobrej praktyki rolniczej (DPR). Z tego względu nie jest właściwe używanie tych NDP w celu sprawdzenia zgodności z DPR.

(2) W nawiasie pochodzenie pozostałości (ma: maneb; mz: mankozeb; me: metiram; pr: propineb; t: tiuram; z: ziram).

(3) Ponieważ wszystkie ditiokarbaminiany powodują ostateczną pozostałość CS2, rozróżnienie ich jest praktycznie niemożliwe. Jednakże w odniesieniu do propinebu, ziramu i tiuramu istnieją indywidualne metody określania pozostałości. Z metod tych należy korzystać w indywidualnych przypadkach, kiedy wymagane jest określenie konkretnej ilości propinebu, ziramu i/lub tiuramu.

(*) Wskazuje dolną granicę oznaczalności."

ZAŁĄCZNIK  II

W części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG wiersze odnoszące się do "Manebu, mankozebu, metiramu, propinebu i zinebu (wyrażonych jako CS2)" otrzymują następujące brzmienie:
Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg
Pozostałości pestycydów mięsa, w tym tłuszczu, wyrobów mięsnych, odpadów poubojowych i tłuszczów zwierzęcych

wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202,

0203, 0204, 0205 00 00, 0206,

0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406 świeżych jaj w skorupach, dla jaj

ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408

"Ditiokarbaminiany, wyrażone jako CS2, obejmujące maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności."

ZAŁĄCZNIK  III

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wiersze odnoszące się do "Manebu, mankozebu, metiramu, propinebu i zinebu (wyrażonych jako CS2)" otrzymują następujące brzmienie:
"Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (w mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których odnoszą się NDP Ditiokarbaminiany, wyrażone jako CS2, obejmujące maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram(1),(2) Propineb (wyrażony jako propilendiamina)(3) Tiuram (wyrażony jako tiuram)(3) Ziram (wyrażony jako ziram)(3)
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy
i) OWOCE CYTRUSOWE 5 (mz) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi mieszańcami)
Pomarańcze
Pomelo
Pozostałe
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie 0,1 (mz)
Pozostałe 0,05(*)
iii) OWOCE ZIARNKOWE 5 (ma, mz, me, pr, t, z) 0,3
Jabłka 5 0,1(*)
Gruszki 5 1
Pigwy
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele 2 (mz, t) 3
Wiśnie i czereśnie 2 (mz, me, pr, t, z) 0,3 3 5
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami) 2 (mz, t) 3
Śliwki 2 (mz, me, t, z) 2 2
Pozostałe 0,05(*) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
v) JAGODY I DROBNE OWOCE 0,1(*)
a) Winogrona stołowe i do produkcji wina 5 (ma, mz, me, pr, t)
Winogrona stołowe 1 0,1(*)
Winogrona do produkcji wina 1 3
b) Truskawki (inne niż dzikie) 10 (t) 0,05(*) 10
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 0,05(*) 0,05(*) 0,1(*)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny
Pozostałe
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż dzikie) 0,05(*) 0,1(*)
Borówki czarne
Żurawina
Porzeczka (czerwona, biała i czarna) 5 (mz)
Agrest
Pozostałe 0,05(*)
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,05(*) 0,05(*) 0,1(*)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,1(*) 0,1(*)
Awokado
Banany 2 (mz, me)
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango 2 (mz)
Oliwki (stołowe) 5 (mz, pr) 0,3
Oliwki (do produkcji oliwy) 5 (mz, pr) 0,3
Papaja 7 (mz)
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(*) 0,05(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,1(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,1(*)
Buraki 0,5 (mz)
Marchew 0,2 (mz)
Maniok
Seler 0,3 (ma, me, pr, t) 0,3
Chrzan 0,2 (mz)
Karczoch jerozolimski
Pasternak 0,2 (mz)
Pietruszka - korzeń 0,2 (mz)
Rzodkiewka
Salsefia 0,2 (mz)
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe 0,05(*) 0,05(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(*) 0,1(*)
Czosnek 0,1 (mz)
Cebula 1 (ma, mz)
Szalotka 1 (ma, mz)
Dymka 1 (mz)
Pozostałe 0,05(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,1(*)
a) Rośliny psiankowate
Pomidory 3 (mz, me, pr) 2
Papryka 5 (mz, pr) 1
Bakłażan 3 (mz, me)
Ketmia jadalna 0,5 (mz)
Pozostałe 0,05(*) 0,05(*)
b) Dyniowate - z jadalną skórką 2 (mz, pr)
Ogórek 2
Korniszon
Cukinia
Pozostałe 0,05(*)
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 1 (mz, pr)
Melony 1
Dynie
Arbuzy 1
Pozostałe 0,05(*)
d) Kukurydza cukrowa 0,05(*) 0,05(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*) 0,1(*)
a) Kapustne kwitnące 1 (mz)
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste
Brukselka 2 (mz)
Kapusta głowiasta 3 (mz)
Pozostałe 0,05(*)
c) Kapustne liściowe 0,5 (mz)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 1 (mz)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(*)
a) Sałata i podobne 5 (mz, me, t)
Rzeżucha
Roszpunka jadalna
Sałata 2
Endywia (cykoria endywia) 2
Rokietta siewna (rukola)
Liście i pędy kapustnych, w tym nać rzepy
Pozostałe 0,1(*)
b) Szpinak i podobne 0,05(*) 0,1(*)
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,3 (mz) 0,1(*)
d) Cykoria warzywna 0,5 (mz) 0,1(*)
e) Zioła 5 (mz, me) 0,1(*)
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*) 0,1(*)
Fasola (w strąkach) 1 (mz)
Fasola (bez strąków) 0,1 (mz)
Groch (w strąkach) 1 (ma, mz)
Groch (bez strąków) 0,1 (mz)
Pozostałe 0,05(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*) 0,1(*)
Szparagi 0,5 (mz)
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por 3 (ma, mz)
Rabarbar 0,5 (mz)
Pozostałe 0,05(*)
viii) GRZYBY 0,05(*) 0,05(*) 0,1(*)
a) Grzyby uprawne
b) Grzyby dziko rosnące
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
Fasola 0,1 (mz)
Soczewica
Groch 0,1 (mz)
Łubin
Pozostałe 0,05(*)
4. Nasiona oleiste 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku 0,5 (ma, mz)
Ziarna soi
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Nasiona konopi
Nasiona dyni
Pozostałe 0,1(*)
5. Ziemniaki 0,3 (ma, mz, me, pr) 0,2 0,1(*) 0,1(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane; gat. Camellia sinensis) 0,1(*) 0,1(*) 0,2(*) 0,2(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i niezagęszczony proszek 25 (pr) 50 0,2(*) 0,2(*)
(1) NDP wyrażone jako CS2 mogą powstawać z różnych ditiokarbaminianów i dlatego też nie odzwierciedlają jednej dobrej praktyki rolniczej (DPR). Z tego względu nie jest właściwe używanie tych NDP w celu sprawdzenia zgodności z DPR.

(2) W nawiasie pochodzenie pozostałości (ma: maneb; mz: mankozeb; me: metiram; pr: propineb; t: tiuram; z: ziram).

(3) Ponieważ wszystkie ditiokarbaminiany powodują ostateczną pozostałość CS2, rozróżnienie ich jest praktycznie niemożliwe. Jednakże w odniesieniu do propinebu, ziramu i tiuramu istnieją indywidualne metody określania pozostałości. Z metod tych należy korzystać w indywidualnych przypadkach, kiedy wymagane jest określenie konkretnej ilości propinebu, ziramu i/lub tiuramu.

(*) Wskazuje dolną granicę oznaczalności."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.243.61

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ditiokarbaminianów
Data aktu: 17/09/2007
Data ogłoszenia: 18/09/2007
Data wejścia w życie: 08/10/2007