Dyrektywa 2006/30/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości grupy benomylu

DYREKTYWA KOMISJI 2006/30/WE
z dnia 13 marca 2006 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości grupy benomylu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(3), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska naturalnego i przewidywane spożycie przez konsumentów. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie przez zwierzęta zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy, oraz, gdy ma to znaczenie, bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w produktach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.

(2) NDP dla pestycydów są poddawane kontroli i zmieniane celem uwzględnienia nowych informacji i danych. NDP są ustalane na granicy oznaczalności, w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez państwa członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(3) Niektóre państwa członkowskie powiadomiły Komisję o chęci dokonania przeglądu krajowych NDP zgodnie z art. 8 dyrektywy 90/642/EWG z uwagi na niepokój związany ze spożyciem przez konsumentów. Propozycje dokonania przeglądu wspólnotowych NDP zostały przedłożone Komisji.

(4) Długotrwałe i krótkotrwałe narażenie konsumentów na działanie pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych zostało ponownie zbadane i ocenione zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). Na tej podstawie należy ustalić nowe NDP gwarantujące, że niedopuszczalne narażenie konsumentów nie ma miejsca.

(5) Ostre narażenie konsumentów na działanie wymienionych pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, który może zawierać ich pozostałości, zostało ocenione zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej nowych NDP nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.

(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat nowych NDP i ich uwagi w tej sprawie zostały uwzględnione.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 90/642/EWG w kategorii "2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone, iii) Warzywa owocowe, a) Rośliny psiankowate" pomiędzy pozycjami "Bakłażan" i "Pozostałe" dodaje się pozycję "Ketmia jadalna".

Artykuł  2

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

W części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 14 września 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla przestrzegania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 15 września 2006 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonania takiego odesłania ustalany jest przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przedstawiają Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 marca 2006 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/4/WE (Dz.U. L 23 z 27.1.2006, str. 69).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/70/WE (Dz.U. L 276 z 21.10.2005, str. 35).

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/9/WE (Dz.U. L 22 z 26.1.2006, str. 24).

(4) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wiersze odnoszące się do benomylu, karbendazymu i tiofanatu metylowego otrzymują następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów Najwyższy poziom (mg/kg)
"Benomyl i karbendazym wyrażone jako karbendazym 2 Jęczmień
2 Owies zwyczajny
0,1 Żyto
0,1 Pszenżyto
0,1 Pszenica
0,01(*) Pozostałe zboża
Tiofanat metylowy 0,3 Jęczmień
0,3 Owies zwyczajny
0,05 Żyto
0,05 Pszenżyto
0,05 Pszenica
0,01(*) Pozostałe zboża
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.".

ZAŁĄCZNIK  II

W części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG wiersze odnoszące się do benomylu, karbendazymu i tiofanatu metylowego otrzymują następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów Najwyższy poziom (mg/kg)
Dla mięsa, w tym tłuszczu, wyrobów mięsnych, odpadów poubojowych i tłuszczów zwierzęcych wymienionych w załączniku I objętych kodem CN nr 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602 Dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I objętych kodem CN nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406 Dla świeżych jaj bez skorup, dla jaj ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I objętych kodem CN nr 0407 00 i 0408
"Karbendazym i tiofanat metylowy wyrażone jako karbendazym 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.".

ZAŁĄCZNIK  III

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG kolumna odnosząca się do grupy benomylu otrzymuje następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Suma benomylu

i karbendazymu wyrażona jako karbendazym

Tiofanat metylowy
"1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane

przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE 0,1(*) 0,1(*)
Grejpfrut
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z klementynkami i podobnymi

mieszańcami)

Pomarańcze
Pomelo
Pozostałe
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,1(*) 0,2
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,2 0,5
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele 0,2 2
Wiśnie i czereśnie 0,5 0,3
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i

podobnymi mieszańcami)

0,2 2
Śliwki 0,5 0,3
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i do produkcji wina
Winogrona stołowe 0,3 0,1(*)
Winogrona do produkcji wina 0,5 3
b) Truskawki (inne niż dzikie) 0,1(*) 0,1(*)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 0,1(*) 0,1(*)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny
Pozostałe
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż

dzikie)

0,1(*) 0,1(*)
Borówki czarne
Żurawina
Porzeczka (czerwona, biała i czarna)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,1(*) 0,1(*)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,1(*) 0,1(*)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Papaja
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone

lub suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,1(*) 0,1(*)
Buraki
Buraki
Maniok
Seler korzeniowy
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Pietruszka zwyczajna - korzeń
Rzodkiewka
Salsefia
Słodki ziemniak
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,1(*) 0,1(*)
Czosnek
Cebula
Szarlotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate
Pomidory 0,5 2
Papryka
Bakłażan 0,5 2
Ketmia jadalna 2 1
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
b) Dyniowate - z jadalną skórką 0,1(*) 0,1(*)
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 0,1(*) 0,3
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,1(*) 0,1(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kapustne kwitnące 0,1(*) 0,1(*)
Brokuły (w tym odmiana

kalabryjska)

Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste
Brukselka 0,5 1
Kapusta głowiasta
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
c) Kapustne liściowe 0,1(*) 0,1(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,1(*) 0,1(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,1(*) 0,1(*)
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka warzywna
Sałata
Endywia (cykoria endywia)
Pozostałe
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna
d) Cykoria warzywna
e) Zioła
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (w strąkach) 0,2 0,1(*)
Fasola (bez strączków)
Groch (ze strączkami) 0,2 0,1(*)
Groch (w strąkach)
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,1(*) 0,1(*)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
viii) GRZYBY 0,1(*) 0,1(*)
a) Grzyby uprawne
b) Grzyby dzikie
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,1(*) 0,1(*)
Fasola
Soczewica
Soczewica
Pozostałe
4. Nasiona oleiste
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi 0,2 0,3
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*)
5. Ziemniaki 0,1(*) 0,1(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi suszone,

fermentowane lub w inny sposób

przetwarzane z liści Camellia sinensis)

0,1(*) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu

i niezagęszczony proszek

0,1(*) 0,1(*)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.75.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2006/30/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości grupy benomylu
Data aktu: 13/03/2006
Data ogłoszenia: 14/03/2006
Data wejścia w życie: 03/04/2006